۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۵۶۵۴۵۹
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری تشریح کرد؛

عوامل افزایش رزق

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان این‌که برخی عوامل ازدیاد رزق ربطی به ایمان ندارد، گفت: اولین عامل افزایش رزق تلاش و کوشش است.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری رئیس موسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در مهدیه امام خامنه‌ای (مدظله) گفت: آیه 172 سوره بقره در باب رزق است و می‌گوید ای کسانی که خداوند را باور دارید آیا قبول دارید او کسی را بدون روزی نمی‌گذارد.

وی افزود: بخشی از حرص‌ها و طمع‌ها مربوط به آن است که رزاقیت خداوند را قبول نداریم. خداوند در مورد رزق وعده داده که در آن تخلفی نیست ما نباید نگران روزی بوده و بیشتر نگران تلاش خود باید باشیم. رزق قطعی و تقسیم‌شده است و در مورد آن حدود 50 نکته داریم.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا سپس برخی از نکات افزایش رزق را برشمرد و اظهار کرد: اولین عامل افزایش رزق تلاش است. بعضی از عوامل روزی ربطی به ایمان ندارد کسی که اهل تلاش باشد افزایش رزق پیدا می‌کند. امروز مشکل کشور تنبلی و بی‌عرضگی است.

وی خاطرنشان کرد: دومین عامل تفکر است هرچقدر بیشتر فکر کنیم روزی بیشتر می‌شود. سومین عامل انصاف است انصاف ربطی به ایمان ندارد. چهارمین عامل قانون مداری است به قانون باید احترام بگذاریم و پنجمین عامل کار جمعی است. متأسفانه در کشور ما کار جمعی کم‌رنگ است. اعتکاف و راهپیمایی و حرم راداریم اما در ورزش جمعی خیلی برد نداشته در ورزش انفرادی مثل کشتی پیشتاز هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: ششمین عامل احترام به یکدیگر است دو تا کاسب به همدیگر احترام نمی‌گذارند به همین دلیل رزق‌ها از بین می‌رود هفتمین عامل صداقت است. ما نگران رزاقیت خداوند بوده اما نگران خودمان نیستیم. کوتاهی کرده و رزق از دستمان می‌رود. این‌یک واقعیت بوده که درگذشته در میان مردم جریان داشت از ما حرکت و از خداوند برکت داده می‌شود.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا افزود: در زندگی تدبیر و برنامه‌ریزی داشته باشیم در تلاش خود فکر داشته باشیم. فکر اصلی‌ترین عامل رزق و روزی است. در پیام دیگر آیه 172 سوره بقره در مورد حلال‌خوری هم تأکید شده است. خداوند می‌فرماید رزقی که برایتان گذارده‌ام حلال آن را بخورید حلال هم قاعده دارد که باید رعایت شود.

وی اظهار کرد: سه حق را اگر ادا کنیم رزق انسان حلال می‌شود. اول حق خداوند و پیامبر را بپردازیم دوم حق عیال و فرزندان را بدهیم. اجازه نداریم حق آنان را در جای دیگری هزینه کنیم و سوم آن‌که حق فقرا و مساکین را بدهیم. با پرداخت این سه حق رزق انسان حلال و بابرکت می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری سپس ابعاد دیگر آیه را برشمرد و یادآور شد: شکر نعمت خیلی سخت است شاکر کم داریم بیشتر از آن‌که شکر کنیم نق می‌زنیم. یکی از فرهنگ‌های بندگی خداوند شکر است در شکر کردن خداوند و واسطه آن را ببینیم. نعمات بی‌حساب‌وکتاب داده نشده‌اند./934/پ202/ب1

ارسال نظرات