۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۵۶۵۴۲۲

بازتاب اخبار ایران در رسانه‌های عربی

مهلت چند هفته‌ای ایران به اتحادیه اروپا برای نجات برجام، اظهارات علی اکبر صالحی مبنی بر احتمال از سرگیری غنی سازی اورانیوم و نیز اعلام راهبرد جدید آمریکا علیه ایران مهم‌ترین محورهای امروز رسانه‌های عربی در ارتباط با ایران به شمار می‌رود.
روزنامه های عربی

به گزارش خبرگزاری رسا، در حاشیه این عناوین اصلی، مطالب دیگری از جمله واکنش رسانه‌های اردنی به خبر دیدار حسن روحانی رییس جمهور ایران با ملک عبدالله دوم نیز در برخی منابع عربی پوشش داده شد.

در این میان روزنامه الشرق الاوسط این عنوان را منتشر کرد: ایران در قبال تعهدات اروپا برای نجات توافق هسته‌ای محتاط و نگران است.

به نوشته این روزنامه، ایران همزمان با سفر کمیسر اروپا به تهران اعلام کرد، منتظر اقدامات ملموس اروپایی‌ها است تا تصمیم بگیرد آیا امکان نجات توافق هسته‌ای وجود دارد یا خیر.

«اروپا پیشنهادها و تدابیر خود برای نجات هسته‌ای را به اطلاع تهران می‌رساند» تیتری است که روزنامه الحیات منتشر کرد و نوشت: تهران اعلام کرد یک مسؤول اروپایی پیشنهادها و تدابیر اروپا برای مقابله با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را به اطلاع ایران رسانده و تهران نیز به اتحادیه اروپا چند هفته فرصت داده است تا نتایج ملموسی را در این خصوص محقق کند و بار دیگر به از سرگیری غنی سازی اورانیوم اشاره کرده است.

روزنامه الخلیج امارات نیز با اشاره به برگزاری نشست همایش بین المللی براتیسلاوا در ارتباط با امنیت جهانی با حضور تعدادی از کارشناسان موسسات آکادمیک به نقل از انور قرقاش وزیرمشاور امور خارجه امارات نوشت: ایران از توافق هسته‌ای برای نفوذ منطقه‌ای استفاده کرد.

روزنامه الاتحاد از دیگر روزنامه‌های اماراتی نیز در مطلبی مشابه نوشت: قرقاش با اعلام اینکه ایران از توافق هسته‌ای برای نفوذ منطقه‌ای استفاده کرد، از کشورهای اروپایی خواست به ایران برای تاثیرگذاری بر موضع آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای کمک نکنند.

روزنامه البیان نیز با انتشار این عنوان آمریکا فردا راهبرد جدید خود در قبال ایران را اعلام می‌کند نوشت:وزیر خارجه آمریکا فردا راهبرد جدید برای اعمال محدودیت علیه ایران را اعلام خواهد کرد و این راهبرد مبتنی بر ورود تهران به گفت وگوهای جدیدی است که می‌تواند برای همیشه مانع ساخت سوخت هسته‌ای و در نتیجه بمب اتمی شود، حال آنکه تهران تهدید کرده است غنی سازی اورانیوم را از سر می‌گیرد.

اما روزنامه الغد اردن نیز با انتشار این عنوان واشنگتن در تلاش برای بستن توافق هسته‌ای با ایران و ایجاد ائتلاف علیه آن است، نوشت: واشنگتن بعد از خروج از توافق هسته‌تی با ایران، با پیشنهاد تشکیل ائتلاف علیه تمام تهدیدها از سوی ایران به دنبال بستن صفحه توافق هسته‌ای است اما امکان دارد برای این کار با تصمیم اروپایی‌ها مبنی بر نجات توافق مزبور برخورد کند.

روزنامه الرای اردن در مطلبی با عنوان "ایران: در صورتی که اروپایی‌ها توافق هسته‌ای را نجات دهند، کاهش صادرات نفت را پیش بینی نمی‌کنیم"، نوشت: وزیر نفت ایران گفت، تصمیم ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای چند جانبه در صورتی بر صادرات نفت ایران تاثیر ندارد که اتحادیه اروپا بتواند این توافق را نجات دهد.

"تهدید ایران به غنی سازی 20 درصدی درصورت فروپاشی توافق هسته‌ای" عنوانی است که روزنامه الاهرام مصر منتشر کرده و نوشت: علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت، در صورت شکست اروپا در نجات توافق هسته‌ای کشورش می‌تواند غنی سازی اورانیوم به نسبت 20 درصد را از سربگیرید.

اما پایگاه خبری الجزیره قطر نیز تحت این عنوان ایران به امکان از سرگیری غنی سازی اورانیوم اشاره دارد نوشت: رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد چنانچه اروپایی‌ها به عنوان طرف امضا کننده توافق هسته‌ای در نجات این توافق پس از خروج آمریکا از آن شکست بخورند، ایران می‌تواند غنی سازی اورانیوم را از سربگیرد.

پایگاه خبری عربی 21 در مطلبی با این عنوان "اخبار ضد و نقیض درباره دیدار شاه اردن و روحانی" نوشت: اخبار ضد و نقیضی در مورد دیدار ملک عبدالله دوم شاه اردن با حسن روحانی رییس جمهور ایران در حاشیه نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول مطرح شد.

به نوشته این منبع، رسانه‌های اردنی در واکنش به این خبر اعلام کردند آنچه بین ملک عبدالله و روحانی رخ داد ، فقط دست دادن هنگام خروج از سالن بود.

در همین ارتباط روزنامه الدستور اردن به نقل از یک منبع عالی رتبه نوشت: هیچ گفت وگویی بین روحانی و ملک عبدالله صورت نگرفت و تمام آنچه رخ داد فقط دست دادن این دو نفر بود.

 عربی 21 هم نوشته  است روابط ایران و اردن در چند دهه گذشته با تنش‌های متعددی همراه بود که مهم ترین آن صف بندی امان در کنار رژیم سابق عراق به سرکردگی صدام در جنگ علیه ایران در دهه هشتاد قرن گذشته بود./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات