۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۵۶۵۴۱۲

نگاهی به اوضاع فاجعه بار و ناامیدی و رنج ساکنان غزه تحت اشغالگری رژیم صهیونیستی

یک رسانه آلمانی در مطلبی به اوضاع فاجعه بار نوار غزه و یاس و ناامیدی حاکم بر ساکنان این منطقه تحت اشغاگری‌ها و محاصره گسترده رژیم صهیونیستی پرداخت.
فلسطین تظاهرات بازگشت غزه

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه خبری دویچه وله آلمان در مطلبی به اوضاع فاجعه بار نوار غزه تحت اشغالگری های رژیم پرداخته و نوشت: غزه محل یک فاجعه انسانی وناامیدی است. حدود دو میلیون نفر بین محاصره اقتصادی اسرائیل و اوضاع بد اقتصادی اسیر شده اند.

نویسنده در ادامه نوشت: چقدر احساس ناامیدی به شما دست می دهد وقتی در برابر حصارهای مرزی قرار گیرید که در پشت آن تیراندازها دستور شلیک دارند. دقیقا این احساس یاس و ناامیدی در ساکنان نوار غزه وجود دارد. از 30 ماه مارس همواره ده ها هزار فلسطینی از نوار غزه به سمت این حصارهای مرزی هجوم می آورند و این در حالی است که بیش از صد شهید و ده هزار مجروح داده اند. یک دلیل برای این اقدام آن ها این است که شرایط زندگی در نوار غزه برای آن ها غیر قابل تحمل شده است.

بر اساس ارزیابی سازمان ملل متحد این مرزها به زودی اشباع می شود. بر اساس گزارش سازمان ملل مربوط به جولای سال 2017 غزه تا سال 2020 غیر قابل سکونت می شود. به اعتقاد مارک فرینگس از کارشناسان موسسه کونراد آدنایر آلمان که مرتبا به نوار غزه سفر می کند و شرایط آنجا را می شناسد این مکان در حال حاضر چنین شرایطی پیدا کرده است.

وی در مصاحبه‌ای با دویچه وله آلمان  از جمله درباره عواقب بحران آب و انرژی در نوار غزه هشدار داده  و گفت: اوضاع به حدی رسیده است که ما می توانیم در هر زمان انتظار یک بیماری همه گیر مانند وبا در این منطقه را داشته باشیم.

در سال  2000، 98  درصد ساکنان نوار غزه دسترسی به آب آشامیدنی تمیز داشتند. در سال 2014 تعداد آن ها به 14درصد کاهش پیدا کرده است. سازمان ملل متحد هشدار داده است که تنها منابع آب در نوار غزه تا سال 2020 اگر بیش از حد مورد بهره برداری قرار گیرد غیر قابل بازگشت خواهد شد.

در ادامه این مطلب آمده است که برق هم در نوار غزه تنها 4 تا شش ساعت در روز وجود دارد. وضعیت مراقبت های بهداشتی، خدمات عمومی و سیستم آموزشی هم بد است.

فرینگس از جمله دلایل این مسأله را اختلافات بین گروه های فلسطینی فتح و حماس ارزیابی کرده و در بخش دیگری از این مطلب همچنین نوشت: با این حال شرایط فاجعه بار نوار غزه عمدتا به دلیل محاصره گسترده این منطقه از طرف رژیم صهیونیستی است که بیش از 10 سال طول کشیده است و عمدتا از طرف مصر هم پشتیبانی می شود. تحت این محاصره ورود و خروج کالا به این منطقه بسیار محدود شده است و تنها تحت شرایط بسیار دشوار و استثنائی برای فلسطینیان امکان پذیر است.

عمر شکیر از سازمان عفو بین الملل در مصاحبه‌ای با دویچه وله آلمان بر این باور است که این وضعیت به اقتصاد در نوار غزه شدیدا آسیب رسانده است. نرخ بیکاری در این منطقه حدود 50 درصد است که در آن بالغ بر 60 درصد افراد زیر 30 سال شغلی ندارند. شکیر بر این باور است که محاصره رژیم صهیونیستی غزه را به یک زندان با هوای آزاد تبدیل کرده است.

وی از مجازات جمعی ساکنان نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی سخن گفته و تاکید کرد که در اینجا مسأله امنیت رژیم صهیونیستی مطرح نیست بلکه این یک استراتژی سیاسی است که در آن با فشار می خواهد گروه فلسطینی حماس را ساقط کند. اما این استراتژِی تاثیری نداشته و کاملا غیر قانونی و غیر اخلاقی است.

جامی مکگولدریک، هماهنگ کننده سازمان ملل برای کمک های انسانی در مناطق اشغالی فلسطین تصویر تیره و تاری را در نوار غزه مشخص کرده و تاکید کرد که انسان ها نمی توانند تحت این شرایط زندگی نرمالی داشته باشند. آن ها هیچ چشم اندازی برای شغل، تحصیل و آینده خود ندارند. ساختن یک زندگی مستقل بعد از ازدواج و چیزهای ساده‌ای که در دیگر نقاط جهان وجود دارد در غزه به سادگی وجود ندارد.

علاوه بر این ساکنان نوار غزه از عواقب سه جنگ با رژیم صهیونیستی در سال های 2008، 2012 و فاجعه بارترین آن در سال 2014 رنج می برند. بر اساس اطلاعات سازمان ملل بمب های رژیم صهیونیستی حدود 240 هزار خانه دراین منطقه را نابود کرده اند. حدود نیم میلیون آواره داخلی در منطقه‌ای به وسعت 365 کیلومتر مربع نتیجه مستقیم جنگ سال 2014 بود.

جامی مکگولدریک، همچنین به اوضاع بد جوانان در این منطقه اشاره کرده و نوشت: شرایط به اندازه‌ای بد است که حدود نیمی از جوانان هیچ انگیزه‌ای برای زندگی ندارند. آن ها ناامید و بدبخت بوده و بعضا مرتکب خودکشی می شوند. میزان رنج روانی و اجتماعی در این منطقه فوق العاده است و پزشکان می گویند که از هر 3 کودک یکی دارای مشکلات روانی و اجتماعی است.

تنها افراد مسن در این منطقه زندگی به گونه‌ای دیگر را تجربه کرده اند؛ شرایطی که در آن غزه یک منطقه اقتصادی موفق و با تجارت پر رونق و امکان عبور و مرور آسان بین غزه و کرانه باختری بود. جوانان این منطقه تنها کمبود، آلودگی و جنگ و ناامیدی و حصار را می شناسند./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات