۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۵۶۵۴۱۰
استاد حوزه علمیه:

کم گویی یکی از مسائل مهم در سیر و سلوک ماه رمضان است

استاد حوزه علمیه بسیاری از گناهان را از ناحیه زبان دانست و گفت: کم گویی و اندازه گویی از توصیه‌های مهم در ماه مبارک رمضان است.
هاشمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان استاد حوزه و دانشگاه، امروز به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در مسجد جامع غدیر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: همه اعمال عبادی انسان فعل است غیر از روزه که فعل نبوده و ترک محسوب می‌شود.

وی افزود: روزه مانند سایر اعمال نیست که برای دیگران آشکار شود از این رو روزه تنها عبادتی است که تظاهر بر نمی‌دارد و بین انسان و خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه نیت روزه گرفتن با سایر نیت‌های اعمال عبادی فرق دارد، ابراز کرد: انسان برای روزه گرفتن نیاز ندارد نیت خود را به زبان بیاورد و یا حتما برای سحر بیدار باشد همین که انسان برای روزه گرفتن نیت کند کفایت می‌کند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه همه اعمال عبادی انسان مانند روزه، حج، خمس و زکات حکمتی دارد، اظهار داشت: برخی اعمال عبادی مانند پرداخت زکات و خمس رابطه انسان با خلق است اما بعضی دیگر از اعمال مانند نماز و روزه رابطه انسان با خداست.

وی با اشاره به اینکه اسلام مسلمانان را به حضور در اجتماع توصیه می‌کند، عنوان کرد: قرآن کریم می‌فرماید: خداوند شما انسان‌ها را از یک نفس آفرید و از بین نفوس زن و مرد را خلق کرد، انسان باید مراقب رابطه خودش با خدا باشد و از صله رحم غفلت نکند؛ روایت است اگر کسی با فردی یک سال دوستی کند این دوستی مقدس می‌شود و باید مراقب حفظ این رابطه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان ادامه داد: رعایت حقوق همسایه، مصافحه و معانقه کردن در هنگام دیدار دوستان، شرکت در نماز جماعت، شرکت در تشییع جنازه مسلمان و سایر اعمال نشان از اهمیت حضور در اجتماع دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه 5 صفت در میان اصحاب سیر و سلوک متداول است، گفت: صمت، سحر، خلوت و ذکر مدام صفاتی هستند که انسان برای خودسازی می‌تواند به آنها اهتمام داشته باشد./۸۱۳/پ202/ب1

ارسال نظرات