۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۶۵۴۰۱

هشدار دانشمند و فیلسوف آمریکایی درباره عواقب سیاست‌های ترامپ

یکی از دانشمندان برجسته آمریکایی می‌گوید که ترامپ با وجود اطلاع کامل از عواقب کارهایش، فقط برای تضمین منافع ابرسرمایه‌داران آمریکایی، در حال سوق دادن جهان به لبه پرتگاه نابودی است.
نوام چامسکی

به گزارش خبرگزاری رسا، «نوام چامسکی» دانشمند شهیر آمریکایی در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود، به دلائل اقدامات عجیب «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا پرداخته و نتیجه‌گیری کرده که وی به صورت عامدانه و تنها برای تضمین منافع سرمایه‌داران آمریکا، در مسیر نابودی کل بشریت گام برمی‌دارد.

چامسکی در ابتدای این مصاحبه گفت: «ترامپ به ضرر قدرت آمریکا گام برمی‌دارد اما در مقابل، برای طبقه نخبه جامعه، هر کاری که می‌خواهند کرده است. نمی‌دانم که آیا این کار را تعمداً انجام می‌دهد یا غیرارادی، ولی نقش او، بودن در مرکز توجهات مردم و رسانه‌هاست. برای از دست ندادن توجه رسانه‌ها، شخص باید کارهای دیوانه‌وار انجام دهد و به همین خاطر، ترامپ هر روز یک کار دیوانه‌وار انجام می‌دهد.»

نوام چامسکی به تکنیک ترامپ برای پوشاندن تبعات یک دروغ بزرگ با دروغی دیگر پرداخته و در توضیح آن گفته: «او مثلا یک بار در خصوص جمعیت حاضر در یک مکان، می‌گوید که آنها بزرگ‌ترین جمعیتی بودند که در طول تاریخ در یک مکان جمع شده بودند؛ رسانه‌ها مسأله را پیگیری و مشخص می‌کنند که این حرف دروغ بوده ولی در همان حال، ترامپ همگان را به یک مسأله دیگر مشغول کرده است.»

چامسکی معتقد است که ترامپ وظیفه سرگرم کردن همگان با «نمایش‌های سرگرم‌کننده» خود را دارد و بزرگان حزب جمهوری‌خواه، به عنوان «تیم تخریب وی در پشت صحنه مشغول کار است.» این فیلسوف آمریکایی می‌گوید یاران ترامپ در پشت صحنه «مشغول تخریب نظام‌مند همه جنبه‌های حاکمیت آمریکایی هستند.»

نوام چامسکی از خوشحالی برخی از رو به بالا بودن شاخص بازار سهام آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ هم باخبر است ولی می‌گوید که حتی همین مطلب هم نهایتاً به ضرر مردم آمریکاست.

چامسکی اینگونه استدلال کرده: «همه تلاش آنها معطوف افزایش قدرت و ثروت حامیان واقعیشان است که کسی نیست جز ابرسرمایه‌داران و صاحبان شرکت‌های بزرگ. علت مثبت بودن شاخص‌های بازار سهام هم، خشنودی همین طبقه از اقدامات ترامپ است چون بازار سهام خیلی ارتباطی به اقتصاد ندارد و متکی به ثروتمندان است.»

این منتقد اجتماعی در ادامه به جنبه‌های خطرناک و مهلک سیاست‌های ترامپ پرداخته و گفته: «خطرناک‌ترین سیاست ترامپ، به ندرت در رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و آن عبارت است از گرم شدن زمین و جنگ هسته‌ای و اقدامات ترامپ، هر دو خطر را تشدید کرده است. بشر امروز در موقعیت خطرناکی است و باید تصمیم بگیرد که آیا انسان می‌خواهد به عنوان اجتماعی سازمان‌یافته، بقای خود را ادامه دهد یا خیر.»

چامسکی می‌گوید ترامپ علاوه بر انکار کلی و حتی استهزا مسأله گرم شدن زمین، سیاست‌های خود را به گونه‌ای چیده که خطر جنگ اتمی هم روز به روز، بیشتر و بیشتر می‌شود.

نوام چامسکی اما می‌گوید که ترامپ خودش از این مخاطرات به خوبی آگاه است و برای حفاظت از منافع شخصی خود در مقابل آنها، گام‌های عملیاتی برداشته است.

چامسکی گفته: «این‌گونه نیست که ترامپ و اطرافیانش، مسأله را ندانند. مثلا خود او هنوز کار ساخت دیوار مرزی مکزیک را که قول داده بود، شروع نکرده ولی همین حالا، اطراف زمین گلف خود، دیوار کشیده تا بالا آمدن آب دریا آن را تخریب نکند. او و اطرافیانش همه چیز را می‌دانند ولی کاری نمی‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «این کار آنها، جنایتی غیرقابل توصیف است چون آنها افرادی متمول و تحصیل‌کرده از طبقه بالای نخبگان هستند و می‌دانند که در حال از بین بردن دورنمای زندگی بشریت بر روی زمین هستند ولی برای به دست آوردن منافع شخصی در آینده نزدیک، کار خود را ادامه می‌دهند.»

این مورخ آمریکایی اعتقاد دارد که هیأت حاکمه فعلی آمریکا، خطرناک‌ترین حکام تاریخ بشریت هستند. وی اعتقاد دارد که «آیا این کارها در تاریخ بشریت، همانندی داشته است؟ فکر نمی‌کنم. شاید این سخن، تند باشد اما بنظر من، حزب جمهوری‌خواه فعلی، خطرناک‌ترین سازمان تاریخ بشریت هستند. حتی هیتلر در پی از بین بردن دورنمای زندگی بشری بر روی زمین نبود.»

نوام چامسکی شواهد دیگری هم برای استدلال خود دارد و می‌گوید :«این فقط نظر من نیست، بولتنی که از سال 1947 به صورت سالانه از سوی دانشمندان اتمی منتشر می‌شود و به ساعت آخرالزمان مشهور است، در اولین سال انتشار بولتن خود گفتند که دنیا 7 دقیقه تا نیمه‌شب یعنی زمان بلای آخرالزمانی فاصله دارد و در سال‌های بعد، این زمان متناوبا ًکم و زیاد شد. حالا اما این زمان به 2 دقیقه رسیده است یعنی همان وضعیت سال 1953. در آن سال آمریکا و سپس جماهیر شوروی، بمب‌های هسته‌ای ترموالکتریک آزمایش کرده بودند؛ بمب‌هایی که برای انهدام کل کره زمین کافی بود.»/۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات