۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۵۶۵۳۹۸

بازداشت مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در عربستان

عربستان سعودی از ابتدای ماه مبارک رمضان شماری از فعالان فضای مجازی و مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به اتهام جاسوسی و افشای اطلاعات محرمانه بازداشت کرده است.
همکاری عربستان سعودی با رژیم صهیونیسی

به گزارش خبرگزاری رسا، عربستان سعودی شنبه اعلام کرد که شماری از شهروندان این کشور را  به جرم جاسوسی بازداشت کرده است.

رسانه‌های سعودی گزارش کردند که وزارت کشور سعودی طی عملیاتی موفق شده است «عزیزة الیوسف»، «لجین الهذلول»، «ابراهیم المدیمیغ»، «إیمان النفجان»، «عبد العزیز المشعل» و «محمد الربیعة» را به اتهام جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی مشکوک دستگیر کند.

 دولت سعودی گفته این افراد با هدف «ضربه زدن به دین و عقیده و کشور» جاسوسی می‌کرده‌اند و مزدور عوامل بیگانه بوده‌اند.

گفته می‌شود عملیات برای بازداشت این افراد از ابتدای ماه مبارک رمضان شروع شده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به این بازداشت‌ها، اعلام کرد که این افراد فعالان حقوق بشری بوده و در حمایت و دفاع از حقوق زن فعالیت داشته‌اند.

به گزارش شبکه بی‌بی‌سی عربی، این سازمان در بیانیه‌ای که به دنبال بازداشت این افراد صادر کرده، تأکید می‌کند که دیوان پادشاهی سعودی دقیقا همان روزی که فرمان آزادی رانندگی زنان صادر شده، با فعالان برجسته حقوق بشری به آن‌ها درباره پیامد اظهاراتشان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای هشدار داده است.

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) درباره بازداشت این افراد نوشت، «این افراد اقدام به جذب اشخاصی کرده‌اند که در مکان‌های حساس دولتی مشغول به فعالیت بودند و به عناصر مخالف [عربستان سعودی] در خارج با هدف ضربه زدن به امنیت، ثبات و امنیت اجتماعی کشور کمک مالی کرده‌اند».

این سومین موج بازداشتی‌ها در عربستان سعودی به شمار می‌رود که بعد از بازداشت مبلغان مذهبی و شاهزادگان و وزرا به اتهام فساد مالی و رشوه، گریبان فعالان حقوق بشری و مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس گرفته است.

شبکه الجزیره قطر با اشاره بازداشت‌های اخیر در عربستان سعودی، با تکذیب روایت رسمی سعودی اعلام کرد که این افراد به این دلیل بازداشت شده‌اند که در شبکه‌های مجازی به شدت مخالف عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی هستند.

 الجزیره نوشت: «محمد بن سلمان» ولی‌عهد فعلا مفقود سعودی از زمان به قدرت رسیدن، در هر محفل و بزمی و در هر مصاحبه با رسانه‌ای چه داخلی چه خارجی، داعیه اصطلاح و تغییر در این کشور محافظه‌کار و سلفی را داشته است ولی بازداشت این افراد نشان داد که به سمت استبداد در حال حرکت است تا ایجاد اصلاحات.

عربستان سعودی طی یک سال گذشته آماده سازی افکار عمومی در این کشور برای برقراری روابط علنی با رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده و از رسانه‌ها و شخصیت‌های سابق دولتی خواسته در حمایت ار عادی‌سازی روابط با تل‌آویو ورود کنند.

«انور عشقی»، افسر سابق سعودی و رییس مرکز پژوهش‌های استراتژیک خاورمیانه ریاض بارها با مقامات سابق و فعلی رژیم صهیونیستی دیدار کرده و حتی به دستور شخص ولی‌عهد سعودی به فلسطین اشغالی سفر کرده است.

تلاش برای عادی‌سازی روابط با تل آویو به عربستان سعودی محدود نمی‌شود، بلکه بقیه کشورهای عربی خلیج فارس در این راستا حرکت می‌کنند.

اخیرا «میثاء العرفی»، نماینده رسمی امارات متحده با «عوفرا إبراموفیتش»، نماینده رژیم صهیونیستی در کنفرانس «بتسوانا» که با هدف ارتقاء جایگاه زن برگزار شد، دیدار کرده است.

دو هفته پیش در جریان تجاوز نظامی رژیم اشغال‌گر قدس به سوریه که واکنش و پاسخ موشکی دمشق را در پی داشت، خالد بن احمد، وزیر خارجه بحرین در توییتی ضمن محکوم کردن سوریه به دلیل این پاسخ، دفاع از خود را حق مشروع تل‌آویو دانسته بود.

موضع‌گیری‌های ولی‌عهد سعودی طی ماه‌های گذشته در مورد فلسطین و قدس به همراه اظهارات مقامات عربی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، نشان می‌دهد که حکام عرب به رژیم صهیونیستی به چشم یک تهدید نگاه نمی‌کنند و اظهارت  «موشه یعلون»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چند ماه پیش که گفته بود: «آنچه را ما به عبری می‌گوییم، عربستان آن را به عربی بازگو می‌کند» این مسأله را تأیید می‌کند./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات