۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۶۵۳۷۳
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین وحیدپور تشریح کرد؛

احکام روزه بیمار

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در تبیین احکام روزه گرفتن بیماران به دو نوع بیماری از منظر شرع مقدس اسلام اشاره کرد و گفت: اگر زمان مصرف دارو قابل‌تغییر نباشد و بیماری برای مکلف مضر باشد و این دو شرط از سوی پزشک متخصص بی‌غرض تشخیص داده شود مکلف می‌تواند روزه خود را افطار کند.
وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین وحیدپور در چهارمین روز از ایام ماه مبارک رمضان در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی احکام روزه برای بیماران پرداخت و ابراز داشت: برای تشخیص حکم روزه برای بیماران، روزه‌داران توجه داشته باشند که دو نوع بیماری داریم که حکم روزه گرفتن بر اساس آن تحلیل می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نوع اول بیماری‌های رایج بین مکلفان، گفت: مکلفان گاهی اوقات مبتلا به بیماری هستند که ارتباطی با روزه گرفتن ندارد برای مثال مبتلایان به درد پا و دیسک کمر و از این قبیل امراض باید روزه‌ بگیرند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در تکمیل حکم گروه اول روزه‌داران افزود: گاهی اوقات ممکن است که این مکلفان باید به‌صورت مرتب دارو مصرف کنند، بر این اساس اگر زمان مصرف دارو به تشخیص پزشک متخصص غیر مغرض (صالح و عادل) قابل‌تغییر باشد باید روزه خود را ادا کنند این در حالی است که اگر چنین پزشکی تشخیص دهد که زمان دارو می‌تواند برای بیمار مخاطره ایجاد کند خوردن روزه بر مکلف جایز خواهد بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بررسی نوع دوم از بیماری‌های رایج بین مکلفان روزه‌دار اشاره کرد و اظهار داشت: نوع دوم بیماری‌های رایج مانند بیماری‌های کلیوی، قلبی، میگرن و بیماری‌هایی که داخلی هستند و پزشکان عمدتاً معتقدند که مبتلایان به این امراض نباید روزه‌ بگیرند حکم متفاوتی با نوع اول از بیماری‌ها دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین وحیدپور با تأکید بر این‌که «سؤال اصلی برای این بیماری‌ها این است که چگونه تشخیص دهیم روزه برای این امراض ضرر دارد یا خیر؟» گفت: برای تشخیص چنین احکامی در وهله اول تشخیص پزشک متخصص بی‌غرض (صالح و عادل) از سوی شرع مقدس اسلام شرط شده است که در بیان علمی چنین تشخیصی به «ترس عقلایی» مشهور است یعنی آنکه پزشک مورد وصف حکم اگر بگوید روزه برای این بیماری ضرر دارد بر مکلف جایز است که روزه خود را افطار کند.

وی ادامه داد: دومین راه تشخیص مضر بودن روزه برای نوع دوم از بیماری ها راه تجربی است یعنی روزه‌دار پس از دو سه روز متوجه شد که روزه برای کسالت او مضر است حتی اگر یقین به ضرر داشتن آن نکند می‌تواند روزه خود را افطار کند./837/پ202/ب1

ارسال نظرات