۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۶۵۳۶۶
کارشناس مسائل خانواده:

مبلغان شبهات فضاهای مجازی را پاسخ دهند

حجت الاسلام وطن خواه با اشاره به شبهات و اشکالاتی که علیه دین و انقلاب در فضای مجازی پیش می آید از مبلغان خواست تا با آگاهی وارد این عرصه شده و شبهات فضاهای مجازی را پاسخ بدهند.
حجت الاسلام وطن خواه

حجت الاسلام حسن وطن خواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌شناسایی نیازهای مخاطبان را یکی از مسائل مهم در تبلیغ برشمرد و عنوان کرد: قدم اول در تبلیغ مخاطب شناسی است؛ چرا که در یک مسجد یا محفل دینی در ماه مبارک رمضان یا در غیر آن از قشر نوجوان، جوان، میانسال و بزرگسالان حضور دارند و گاهی مخلوط هستند.

کارشناس مسائل خانواده افزود: اگر در مجلسی مخاطبان خاص وجود دارد باید مطالب متناسب با خود آن افراد تقسیم بشود؛ اما به صورت کلی مردم در این ماه نیاز به احکام مختصر دارند که خوب است در ابتدای سخنرانی گفته شود و نیاز دوم که مهم است بحث های اخلاقی است؛ مبلغ در این عرصه می تواند از آیات و روایات و الگوهای ائمه اطهار استفاده کند.

وی با اشاره به مسأله اعتقادات و لزوم تقویت باورهای دینی در مردم، خاطرنشان کرد: مبلغ باید تلاش کند که دانش خود را به گونه ای بالا ببرد تا بتواند در برابر بمباران شبهات دشمنان مقاومت کند، البته این مسأله در محله ها فرق می کند در برخی محل ها شبهات وهابیت و در برخی محل ها شبهات سیاسی وجود دارد.

حجت الاسلام وطن خواه افزود: امروز علیه نظام و انقلاب و رهبری ما اقدامات زیادی صورت می گیرد و عده ای سعی می کنند در این حوزه نیز شبهاتی را وارد کنند که رفع این شبهات همت روحانیان را می طلبد؛ بنابراین یک مبلغ در یک منطقه به مرور باید اوضاع و احوال را بررسی کند و جواب شبهاتی که در آن منطقه مطرح شده را بیان کند.

وی خاطرنشان کرد: البته منبر و سخنرانی نباید برای مخاطبان خسته کننده باشد، بنابراین تجربه نشان داده که بیان قصه های سودمند از قرآن و روایات در این حوزه تأثیر زیادی دارد، البته امروز برای نشر معارف دینی در کشور کارهای زیادی صورت می گیرد از این رو خوب است که مبلغان به رادیو معارف، شبکه قرآن و کانال های سودمند نیز راهنمایی کند چون آنها هم زحمت می کشند و برنامه ها سودمندی برای آگاهی و بصیرت دهی دارند.

استاد درس اخلاق حوزه راهنمایی مردم به کتاب ها و رسانه های سودمند را نیز از بایسته های تبلیغ دانست و گفت: این عرصه ها نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، البته مسأله مبتلا به امروز جوانان ما و بسیاری از اقشار فضای مجازی است، هرچند عده ای از طلاب و فضلا از این وسیله نیز برای تبلیغ استفاده می کنند و تبلیغات دینی در سطح گسترده دارند، البته این حوزه خطراتی هم دارد و مبلغ تا وقتی که عینک حق و باطل نزده باشد وارد نشود چون ممکن است که خود او هم متضرر شود.

وی تصریح کرد: مبلغان سعی کنند موضوعاتی که در فضای مجازی بحث می شود و شبهاتی که مطرح می شود را جوابگو باشند، البته این مسأله نیاز به توانایی بیشتری دارد، مثل تبلیغ است که برای طلبه های سال های اول سخت است، بنابراین مبلغان در عرصه فضای مجازی با بصیرت و آگاهی از طریق دوستانی که قبلا وارده شده اند و به فضا آشنا هستند وارد شوند./1330/ت۳۰۳/ج

ارسال نظرات