۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۵۶۵۳۶۰
مدیر مدرسه علمیه مشکات تبیین کرد؛

حق الناس در روایات

حجت الاسلام قاسمیان گفت: سختگیری خداوند درباره حق الناس به حدی است که در روایت آمده اولین قطره خونی که از شهید ریخته می‌شود کفاره گناهان اوست مگر اینکه از دیگران حق و دِینی بر گردن او باشد.
حجت الاسلام قاسمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان مدیر مدرسه علمیه مشکات در مراسمی که سحر امروز در مسجد دانشگاه شریف برگزار شد، درباره حق الناس گفت: خداوند متعال در برابر حق الناس بسیار سختگیر است.

وی افزود: سختگیری خداوند درباره حق الناس به حدی است که در روایت آمده اولین قطره خونی که از شهید ریخته می‌شود کفاره گناهان اوست مگر اینکه از دیگران حق و دِینی بر گردن او باشد.

حجت الاسلام قاسمیان ابراز داشت: برای محاسبه نفس درباره حق الناس، بیشترین حق مربوط به زن و فرزند و پدر و مادر است؛ متاسفانه ما بیشترین حقوق را از نزدیکان خود ضایع می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ذکر روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره حقوق زن و شوهر نسبت به یکدیگر، گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند هر زنی که شوهرش را با زبان بیازارد هیچ حسنه‌ای از او قبول نمی‌شود مگر اینکه او را راضی کند؛ روزه، نماز شب و هیچ یک از اعمال مستحبی سبب رشد روحی و تعالی چنین زنی در ابعاد معنوی نمی‌شود و جزء اولین کسانی است که وارد دوزخ می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: همچنین اگر مردی نسبت به همسر خود بدرفتار و بد زبان باشد اعمال عبادی او نیز پذیرفته نمی‌شود.

مبلغ و پژوهشگر دینی ابراز داشت: گاهی حق الناسی که به گردن ما باقی مانده سبب پسرفت ما در زندگی می‌شود. امام علی(ع) می‌فرمایند حق برادر مومنت را به واسطه دوستی و رفاقت با او ضایع نکن.

وی با اشاره به موضوع عاق والدین و عاق فرزند، گفت: همان طور که فرزندان ممکن است مورد عاق والدین قرار بگیرند، پدر و مادر نیز ممکن است با اعمال نادرست و ضایع کردن حقوق فرزندان، سبب ناراحتی و عاق کردن فرزند در حق خودشان ‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سعی کنیم قبل از شب قدر از کسانی که حقی بر گردن ما دارند و به آنها مدیون هستیم حلالیت بطلبیم و عزم کنیم که از این پس بهتر عمل کنیم در غیر این صورت فیض و رحمت الهی را از خود دور و دریغ کرده‌ایم./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات