۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۵۶۵۳۳۸
آیت الله مکارم شیرازی:

تقوا انسان را در برابر وسوسه کسب اموال نامشروع بیمه می کند

حضرت آ‌یت الله مکارم گفت: ممکن است اموالی از راه های غیر شرعی مانند رشوه و رانت خواری به انسان برسد که اگر روح بازدارندگی در انسان نباشد نمی تواند مقاومت کرده و تسلیم می شود.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در سومین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد،  با بیان این که باید به روحانیت ماه رمضان آشنا باشیم، گفت: انسان می تواند در ماه مبارک رمضان برای خود تحولی فردی و اجتماعی ایجاد کند.

وی ماه تقوا و پاکیزکی را از نام های ماه مبارک رمضان دانست و افزود: قرآن مجید خطاب به انسان ها می فرماید روزه بدارید تا روح تقوا در شما زنده شود، تقوا حالت بازدارندگی روح انسان در برابر گناه و کارها خلاف است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: ممکن است اموالی از راه های غیر شرعی مانند رشوه و رانت خواری به انسان برسد که اگر روح بازدارندگی در انسان نباشد نمی تواند مقاومت کرده و تسلیم می شود، برخی وسوس ها از هوای نفس و درون انسان و برخی وسوسه ها نیز از شیطان و بیرونی است.

وی ادامه داد: در برابر هوای نفس و شیطان باید حالت بازدارندگی وجود داشته باشد که این حالت بازدارندگی تقوا نامیده می شود، گاهی افراد به وسیله داروهایی نیروی دفاعی بدن را تقویت می کنند و اگر هم در محیط آلوده باشندگرفتار بیماری نمی شوند چون نیروی بازدارندگی و دفاعی درونی بالا است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در برابر بیماری های روحی باید حالت تقوا وجود داشته باشد، ابراز داشت: انسان دائما در برابر وسوسه های نفسانی و شیطانی قرار دارد از این رو باید حالت بازدارندگی داشته باشد تا بتواند خود را کنترل کند.

وی عنوان کرد: روزه این حالت بازدارندگی را به دلیل تمرین مقابله با خواسته نفس در انسان ایجاد می کند، روزه شرایطی دارد که اگر توأم با آن باشد سرچشمه تقوا خواهد شد، رسیدن به مقصد تقوا شرایطی دارد که باید رعایت شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: روزه انسان به فرموده امام صادق(ع) باید به گونه ای باشد که چشم، گوش و بدن انسان از آلوده شدن به حرام باز داشته شود؛ بر اساس روایات باید روزی که انسان روزه دارد با روزهای دیگر یکی باشد.

وی اضافه کرد: تمام وجود انسان باید روزه دار باشد و قلب انسان از غیرخدا خالی شود، اگر روزه ورمضان سرچشمه عنایات الهی و جبران کوتاهی گذشته شد منشأ تقوا می شود، روزه با تقوا سبب نورانیت، معنویت، صفا و صداقت انسان می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دعای 44 صحیفه سجادیه گفت: حضرت می فرماید خدا را شکر می کنیم که راه را نشان داد تا به احسان پروردگار برسیم که فرمود یکی از این راه ها ماه مبارک رمضان است که ماه روزه داری و پاکی است.

وی افزود: از ماه رمضان به عنوان ماه طهور یاد شده و طهور به معنای چیزی است که پاک و پاک کننده آلودگی ها است، ماه رمضان هم پاک است و هم پاک می کند، انسان باید از این حقیقت طهور استفاده و حالت طهارت و پاکی روح و جان را در خود، جامعه و مسائل گوناگون اجرایی کند./1323/

ارسال نظرات