۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۶۵۳۰۱
استاد درس خارج:

جذاب نبودن منابر مردم را به سمت مداحی سوق می دهد

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با تاکید بر این که منبر باید برای عموم مردم جذاب و دلنشین باشد، تصریح کرد مبلغان باید دانش و محتوای تبلیغی خود را به روز کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی

حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق برای مبلغان و مروجین شریعت اسلام، اظهار کرد: مبلغان که می خواهند هادی و راهنمایان مردم باشند در مرحله نخست باید اسلام را به صورت صحیح بشناسند.

دبیر تشکل اساتید سطوح عالی وخارج حوزه علمیه قم ادامه داد: گرچه شناخت دین به صورت دقیق مشکل است اما شناخت کلیات اسلام برای مبلغ ضروری است؛ چنین شناختی نیازمند شناخت کتب منبع از جمله تفاسیر و روایات است؛ به عبارت دیگر اگر می خواهیم مردم از مبلغان استقبال کنند باید با اطلاعات کامل و دقیق به سمت مردم رفت.

وی با بیان این که مردم امروزی اهل مطالعه و نسبت به مسائل جامعه آگاه هستند، گفت: امروزه مردم اهل مطالعه و نسبت به اسلام و اخلاقیات آن آشنایی اجمالی دارند و مبلغ موفق باید از آنها جلوتر حرکت کند درغیر این صورت تبلیغ وی بهره کافی نخواهد داشت.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه علمیه نیز باید در زمینه برزو رسانی مبلغان تلاش های فراوانی انجام دهد و اطلاعات مبلغان را نسبت به میزان تحصیلات مردم افزایش دهد به عنوان مثال روستاها محلی برای آموزش طلاب و مبلغان تازه وارد شده است و آنها نیز پس از کسب تجربه کمتر به روستاها مراجعه می کنند در نتیجه موجب شده مردم روستاها دید خاصی نسبت به منابر نداشته باشند.

وی با تصریح بر این که منبر باید برای تمامی افراد جامعه جذاب باشد، بیان کرد: در برخی موارد دیده می شود که مردم به دلیل پخش فیلمی از شبکه های سیما پای منبرها حاضر نمی شوند زیرا برخی منابر جذاب نیستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اخلاق و اخلاص مبلغ را بهترین مورد برای جبران ضعف های منبر دانست و گفت: مبلغان سعی کنند مسائل سیاسی را در مکان های مناسب، کارشناسی شده، با اطلاعات کافی و تحلیلی مطرح کنند نه این که حب و بغض های جناحی را وارد مباحث خود کنند که این موارد موجب رویگردانی مخاطب از مبلغ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: جذاب نبودن منابر همچنین مشارکت مردم در مداحی ها و ارضای آنها در مراسمات عزاداری موجب می شود مردم به سمت مداحی روند که برای جلوگیری از این گونه مشکلات مبلغ باید از انواع تبلیغ ها را مورد استفاده قرار دهد و حتی در صورت لزوم باید برای جذب مردم مسابقاتی را برگزار کند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات