۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۶۵۲۹۷
با همکاری مؤسسه ملک صورت می‌گیرد؛

تماشای فاتحه‌الکتاب در چهل آینه

نمایشگاه «چهل آینه» به همت مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری موزه قرآن و کتابت تبریز، همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان در مرکز آذربایجان شرقی افتتاح می‌شود.
 فاتحه‌الکتاب در چهل آینه

به گزارش خبرگزاری رسا، نمایشگاه «چهل آینه» شامل مجموعه‌ای از تابلوهای تصویر نسخه‌های خطی سوره فاتحه‌الکتاب از گنجینه قرآنی کتابخانه و موزه ملی ملک است که گوشه‌ای از پیوند هنر و مضمون‌های دینی را در گستره فرهنگ و هنر دیرینه اسلامی- ایرانی به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه شنبه 29 اردیبهشت 1397، همزمان با سومین ماه مبارک رمضان، در موزه قرآن و کتابت تبریز افتتاح خواهد شد.

کتابخانه و موزه ملی ملک این بسته نمایشگاهی را با هدف گسترش فرهنگ قرآنی، ترویج هنرهای ناب اسلامی- ایرانی مانند خوشنویسی در جامعه و شناساندن نفایس خطی این موقوفه که یکی از 6 کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به‌شمار می‌آید، به آذربایجان شرقی فرستاده تا دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی به تماشای این گوشه دل‌انگیز از گنجینه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بنشینند.

نمایشگاه «چهل آینه» نماهایی از سیر شکل‌گیری و دگرگونی خوشنویسی و صنایع کتاب‌آرایی همچون تذهیب و گل‌ومرغ را به‌ویژه در زمینه کتابت قرآن کریم به نمایش می‌گذارد.

موزه قرآن و کتابت تبریز در بنای مسجد شاه تهماسب صفوی معروف به مسجد صاحب‌الامر جای دارد. این مسجد زیبا در دوره صفویه پدید آمده و اکنون در مرکز تبریز جای گرفته است. دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی تا پایان ماه مبارک رمضان می‌توانند از نمایشگاه «چهل آینه» واقع در این موزه در شرق میدان صاحب‌آباد تبریز دیدن کنند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است. ساختمان این گنجینه تاریخی در محوطه تاریخی باغ ملی تهران جای دارد. برپایه سفارش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این گنجینه، بیرون‌بردن آثار و اشیای آن از ساختمان ممنوع است، از این‌رو کتابخانه و موزه ملی ملک با هدف گسترش و تبلیغ آموزه‌های فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، بسته‌هایی نمایشگاهی از تصویر آثار گوناگون خود فراهم آورده که در همکاری‌های فرهنگی با نهادها و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی، برای نمایش در آن‌ها ارائه می‌دهد./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات