۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۵۶۵۲۳۵
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

کشتار بی‌رحمانه در سرزمین زیتون| معادله چند مجهولی عراق با پیروزی مقتدی

رژیم صهیونیستی همزمان با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و در سایه سکوت جامعه جهانی، تظاهرات مسالمت آمیز مردم فلسطین در نوار غزه را به خاک وخون کشید.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

صدای واحد جهان اسلام در حمایت از ملت فلسطین
رژیم صهیونیستی روز دوشنبه همزمان با بازگشایی سفارت آمریکا در بیت المقدس تظاهرات ملت فلسطین در نوار غزه را به خاک و خون کشید به نحوی که دست کم 58 نفر به شهادت رسیدند و 2700 تن زخمی شدند. همین مساله واکنش علما و شخصیت های اسلامی را برانگیخت.

 احمد طیب شیخ الازهر مصر در این راستا با محکومیت شدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و تجلیل از جانفشانی‌های ملت فلسطین در مسیر آزادی قدس، از کوتاهی سازمان‌های بین‌المللی در انجام وظایف قانونی و اخلاقی خود مبنی بر توقف وحشی‌گری صهیونیست‌ها به شدت انتقاد کرد.

عباس شومان قائم مقام شیخ الأزهر مصر نیز آمریکا را مسئول خون های ریخته شده در فلسطین خواند و گفت: الأزهر از همان ابتدا مخالفت خود با تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس اشغالی را اعلام کرد و این یک موضع ثابت است.

عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی را محکوم و اعلام کرد که انتقال سفارت آمریکا، اقدامی خصمانه برای دستیابی به مقدسات امت اسلامی و نابودی آن است.

محمد علی الحوثی رییس کمیته عالی انقلاب یمن، مردم کشورش و کلیه ملت‌های اسلامی را به برگزاری تظاهرات علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس فراخواند. وی افزود: ما از تمامی ملت‌ها می‌خواهیم که تحرکی ملی و جدی در کلیه پایتخت‌های اسلامی از خود نشان دهند. از کلیه جنبش‌ها و سازمانهای مردمی درخواست می‌کنیم که اقداماتی جدی و عملی برای نجات اولین قبله خود انجام دهند.

شیخ جمال محمد دبیرکل هیأت اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با انتقاد از اتحادیه عرب و حکام عربی در خیانت به آرمان فلسطین خاطر نشان کرد که آل‌سعود ترامپ را برای انتقال سفارت آمریکا به قدس همراهی کرده است.

جنبش جهاد اسلامی با صدور بیانیه ای از مردم فلسطین خواست در تظاهرات بازگشت به صورت پرشور و گسترده شرکت کنند و تاکید کرد که این تظاهرات قدرتمندتر از قبل ادامه خواهد داشت.

یحی السنوار رییس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: گروه‌های مقاومت قادرند زندگی اشغالگران را به جهنمی آشکار مبدل کنند و ما به اشغالگران این پیام را مخابره کردیم که اگر محاصره ادامه یابد متوسل به زور خواهیم شد و اهالی غزه تظاهرات علیه افتتاح سفارت آمریکا در قدس را بر ریختن هزاران موشک بر سر رژیم صهیونیستی ترجیح دادند.

شیخ ماهر حمود ریيس اتحاديه علمای مقاومت با اشاره به خیانت سران کشورهای عربی در قضيه فلسطین گفت: اشغالگران صهیونست از ابتدای اشغال فلسطین، همشیه شخصی از سران عرب یا مسلمان را همراه خود داشته‌اند. برای مثال اگر بریطانیایی‌ها و آمریکایيها از عبدالعزیز آل سعود امضا نمی‌گرفتند هیچ گاه جرأت پیدا نمی‌کردند که به زعم خود "یهودیان مظلوم" را از سراسر دنیا روانه سرزمین‌های اشغالی کنند.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: اولین اقدام عملی امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تبدیل سفارت اسرائیل به فلسطین بود تا نشان دهند مسأله فلسطین در اولویت است.

 آیت الله شیخ عفیف نابلسی امام جمعه منطقه صیدای لبنان انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم و تصریح کرد: با آنکه شرایط عربی و جهانی پیچیده و بحرانی است اما ترس و نگرانی در ما جایی ندارد. محور مقاومت برای آزادی فلسطین و نابودی ریشه اسرائیل عهد و پیمانی بسته و ملت فلسطین در این مسیر از چیزی نخواهد ترسید.

حجت الاسلام سید علی فضل الله خطیب جمعه بیروت با اشاره به اینکه راهپیمایی بازگشت نشان داد که می‌توان با دست‌های خالی در برابر رژیم جعلی اسرائیل ایستادگی کرد، گفت: انتقال سفارت آمریکا به قدس هیچ حقیقتی را تغییر نخواهد داد و قدس پایتخت ابدی فلسطین باقی می‌ماند.

شیخ محمد رشید قبانی مفتی سابق جمهوری لبنان تصریح کرد: فتوای وجوب جهاد برای آزادسازی فلسطین را صادر می‌کنم و بر فتوای دینی و شرعی مبنی بر اینکه فلسطین، سرزمینی عربی و اسلامی است که صهیونیست‌ها در سال 1948 آن را اشغال کرده‌اند، بار دیگر تأکید می‌کنم.

شیخ مصطفی ملص رییس حزب همبستگی ملی لبنان در بیانیه‌ای با محکومیت حمله نظامیان صهیونیستی به راهپیمایی مردمی، تلاش‌های جوانان فلسطینی در برگزاری تظاهرات در روز نکبت را حق طبیعی و شرعی فلسطینیان دانسته و از تلاش آنها برای بازپس گیری سرزمین‌ مادری و آزادی فلسطین تجلیل کرد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سالروز اشغال فلسطین با اشاره به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه و سرنگونی جنگنده آن در جولان با موشک سوریه تصریح کرد، اگر رژیم صهیونیستی بخواهد به تجاوز خود ادامه دهد، این بار پاسخ را در قلب فلسطین اشغالی دریافت خواهد کرد نه در جولان.

حجت الاسلام شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق الاسلامی بحرین با رد سخنان وزیر خارجه بحرین تاکید کرد که فلسطین مسأله مرکزی و اساسی برای تمام شرافتمندان بحرینی است. صهیونیست‌ها اشغالگرانی هستند که هیچ جایگاهی در میان مردم بحرین ندارند.

پیروزی مقتدی و ابهامات در آینده سیاسی عراق
مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق از تلاش خود برای تشکیل دولتی تکنوکرات، به دور از هر گونه حزب گرایی خبر داد. مقتدا صدر طی پیامی توییتری اعلام کرد ائتلاف «سائرون» به رهبری وی قصد دارد با جریان های «حکمت» به رهبری عمار حکیم و «الوطنیه» به رهبری ایاد علاوی ائتلاف کند.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس جریان حکمت ملّی عراق با تشکر از مرجعیت عالی عراق در هدایت کشور، ملت، نیروهای سیاسی و مشارکان در انتخابات خاطر نشان کرد: کاهش تعداد مشارکت کنندگان در انتخابات حاوی این پیام است که ملت عراق خواستار تغییر و فراهم آمدن امکانات مناسب با شأن خود است.

 حجت الاسلام قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق در پست توئیتری خود نوشت: یکی از دلایل کاهش میزان شرکت شهروندان عراقی در انتخابات پارلمانی، ترس و وحشتی بود که سفارت آمریکا در بغداد در میان مردم ایجاد کرد.

شیخ خالد الملا رییس شاخه جنوب جماعت علمای عراق با بیان این که امروزه مسلمانان باید با یکدیگر متحد باشند، اظهار داشت: در کتاب خانه های شیعیان کتب اهل سنت وجود دارد، بر این اساس اهل سنت نیز موظف است که کتب شیعی را در کتاب خانه های خود قرار دهد و آن را در اختیار علاقه مندان قرار دهند تا این دو فرقه با مبانی همدیگر آشنا شوند.

افزایش اقدامات رژیم‌های عربی ضد حزب الله لبنان
حجت الاسلام شیخ حسن شریفه دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ابراز امیدواری کرد که مجلس پارلمانی جدید نقش قانونگذاری را به نحو مطلوب انجام دهد و افزود: امروز بیش از هر وقت دیگری برای ریشه کن کردن فساد و قطع کردن دست متجاوزان به بیت‌المال و مجازات فاسدان از هر قومیت، مذهب و یا گرایش سیاسی نیاز به وحدت و همدلی داریم.

ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان با اشاره به پیروزی حزب الله در انتخابات و تحرکات نظامی اسرائیل تاکید کرد که هرگونه حماقتی از سوی اسرائیل نابودی کامل این رژیم را به همراه خواهد داشت.

مصر: ولید اسماعیل از مبلغان مشهور سلفی مصر و رییس موسسه ائتلاف آل الصحب پیروزی حزب الله در انتخابات را پیروزی ایران توصیف کرد و مدعی شد: در شش ماه آینده و همزمان با تغییر قانون اساسی، حزب الله اقدام به تغییر نظام آموزشی کشور کرده تا بتواند بستری مناسب برای فعالیت‌های خود در راستای ترویج مذهب تشیّع انجام دهد.

بحرین: رژیم آل خلیفه همسو با آمریکا و عربستان برای ششمین بار متوالی در طی هفت سال اخیر حزب الله لبنان و سید حسن نصرالله دبیرکل این حزب را در لیست گروهک‌های تروریستی قرار داد. رژیم آل خلیفه اعلام کرد که این اقدام در راستای همراهی با تصمیم شورای همکاری کشورهای عرب با مشارکت آمریکا صورت گرفته است.

نیجریه: شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش زکزاکی و همسرش از «ابوجا» پایتخت نیجریه به دادگاه عالی ایالتی «کادونا» منتقل شدند تا در آنجا محاکمه شوند. این دومین باری است که رهبر جنبش اسلامی نیجریه بعد از بازداشت، در ملاء‌عام مشاهده می‌شود.981/ب951/ف

ارسال نظرات