۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۵۶۵۲۱۴
آیت‌الله سبحانی:

انسان با ترک گناه باید شکرگزار نعمت های الهی باشد

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که رمضان ماه علم و تقوا است، گفت: بر اساس روایات بهترین عمل ماه رمضان این است که نعمت‌های الهی را در جای خود و در راه رضای خدا استفاده کنیم تا دچار گناه نشویم.
ضبط برنامه های تلویزیونی حضرت آیت الله سبحانی ویژه ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دوین ویژه برنامه معارفی ماه رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، بیان داشت: قرآن کریم از جهات مختلفی با انسان سخن گرفته است، چرا که انسان یکی از موجوداتی است که خداوند متعال عنایت ویژهای به آن دارد.  

وی با بیان این که برای شناخت یک موجود دو را وجود دارد، ابراز داشت: در غالب علوم میخواهند موجودی را با شرایط فعلی درک کنند و کاری با ریشه و آینده آن ندارند. از این رو در این نوع از شناخت، به انسان حیوان ناطق اطلاق میشود.  

حضرت آیت‌الله سبحانی با قرائت آیه «َلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ مِمَّ خُلِقَ»، ابراز داشت: نوع دیگری از شناخت وجود دارد که در آن به ریشه و آینده موجود اشاره میشود، قرآن کریم انسان را با این نوع از شناخت معرفی میکند و می فرماید انسان بايد بنگرد كه از چه آفريده شده است، انسانی که امروزه بر دریا و زمین حکومت میکند باید به گذشته و آنچه از آن خلق شده است، بیندیشد.  

وی ادامه داد: بیتردید دستی در کار بوده است که انسان را از موجودی ضعیف و ناچیز به موجودی قدرتمند تبدیل کرده است که این چنین میتواند آسمان و زمین را به تسخیر خود درآورد.

حضرت آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: قرآن کریم در آیاتِ سوره طارق میخواهد به انسان یادآوری کند خداوند متعال خالق او بوده و به او توان و قدرت بخشیده است، گفت: شایسته است انسان شکرگزار خالقی باشد که به او عظمت بخشیده و نعمتهای فراوانی در اختیارش قرار داده است.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که جهان صاحب خانهای دارد، اظهار داشت: بیتردید حوادثی که در این جهان رخ میدهد بی علت و اتفاقی نیست، بلکه خالق این جهان بر آنچه در آن به وقوع میپیوندد تسلط دارد.

وی با اشاره به این که شکرگراری از خالق مراتبی دارد، ابراز داشت: سپاسگذاری جنبه لفظی دارد اما بالاترین نوع شکرگزاری از آفریدگار، استفاده نعمتهای الهی در جای خود است.

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: امیرمؤمنان علی(ع) در روایتی فرمود متقین کسانی هستند که چشم را از گناهان پوشیدهاند و گوشهای خود را بر علم نافع باز کردهاند.

وی با بیان این که رمضان ماه علم و تقوا است، عنوان کرد: بر اساس فرمایشات پیامبر اکرم(ص) بهترین عمل در ماه رمضان این است که نعمتهای الهی را در جای خود و در راه رضای الهی استفاده کنیم تا دچار گناه نشویم./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات