۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۵۶۵۱۳۲
آیت الله مکارم شیرازی:

عبادت بدون معرفت فایده ای ندارد | قرآن کریم سرچشمه معرفت است

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید با حقیقت ماه مبارک رمضان آشنا شویم و از برکات آن استفاده کنیم، گفت: عبادت بدون معرفت فایده ای ندارد و سرچشمه معرفت قرآن کریم است.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در نخستین برنامه چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، شکرگزاری برای درک ماه مبارک رمضان را ضروری دانست و گفت: ماه مبارک رمضان، ماه نورانیت و صفا، ماه روحانیت و معنویت، ماه اصلاح و تربیت و ماه خودسازی و تقرب به خداوند است.

وی افزود: در آیات و روایات چندین نام برای ماه مبارک رمضان آمده است، یکی از نام ها که در قرآن کرین آمده ماه نزول قرآن کریم است، پیامبر اسلام(ص) نیز می فرمایند ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی است، همچنین ماه مبارک رمضان ماه تقوا و پاکیزگی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باید با حقیقت ماه مبارک رمضان آشنا شویم و از برکات آن استفاده کنیم، اظهار داشت: عبادت بدون معرفت فایده ای ندارد و سرچشمه معرفت قرآن کریم است.

وی ادامه داد: عبادت باید با معرفت همراه باشد، روزه عبادت عملی است اما عبادت گفتاری نیز لازم است که آیات قرآن کریم به شمار می رود، وقتی انسان آیات را می خواند گفتار و رفتار هماهنگ شده و نتیجه مطلوبی برای انسان به دست می آید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مسأله مهم این است که انسان در قرآن کریم تدبر کند، ابراز داشت: قرآن کریم دستور به تدبر می دهد، تدبر یعنی انسان نهایت و اسرار درونی چیزی را درک کند و وقتی آیات را می خواند حقیقت آیات راپیدا کرده و در روح و جان خود پیاده کند.

وی عنوان کرد: امیرمؤمنان(ع) می فرماید مؤمن قرآن را همراه با تدبر می خواند و درمان درد خود را از قرآن کریم می گیرد، مؤمنان وقتی به آیه ای می رسند که پاداش پرهیزکاران را بیان می کند خوشحال شده و دارای شوق می شوند و وقتی به آیاتی مراجعه می کنند که درباره عذاب بدکاران و سرنوشت آن ها است گوش دل را به آیه می دهند و احساس می کنند که صدای غرش آتش جهنم را می شنوند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: تدبر در قرآن کریم بسیار کارساز است، البته ختم قرآن کریم خوب است اما بهتر از آن تدبر در آیات و هماهنگ کردن روح و جان با آیات قرآن است./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات