۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۵۶۵۱۲۸
آیت الله سیدان:

تقوا مهمترین محصول زندگی دنیا است

آیت الله سیدان گفت: اگر توجه داشته باشیم که روزه را خداوند به ما امر فرموده، برای آن لحظه شماری خواهیم کرد و در پایان ماه مبارک رمضان غصه دار خواهیم شد.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان در نخستین جلسه از سلسله جلسات ماه مبارک رمضان که در منزل این عالم دینی برگزار می شود، تقوا را حالت تصمیم جدّی بر انجام واجب و ترک حرام توصیف و ابراز کرد: گاهی برای افرادی که معمولاً به فکر ترک حرام و انجام وظایف دینی خود هستند، مشکلات و ابتلائاتی به وجود می آید که در آن لحظات باید مراقب وسوسه های شیطان بود؛ مثلاً وقتی مشکل مالی داریم، باید به خود یادآوری کنیم که دل ما با خدا و اهل بیت (علیهم السلام) است و این نعمت های ارزنده قابل مقایسه با مشکلات نیست.

وی با بیان این که تقوا بهترین گوهر نفیس برای انسان و مهم ترین محصول زندگی دنیاست، افزود: در روز قیامت و در آن گرفتاری عظیم، ائمه اطهار (علیهم السلام) از همه به رحمت خدا نزدیک تر هستند و از همه نزدیک تر به ایشان هم افرادی هستند که رعایت تقوا را بکنند و ایشان را دوست داشته باشند.

این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (بقره/ 183) و با بیان این که لذت تخاطب، سختی تکلیف را برطرف می کند، اظهار کرد: «کُتِبَ» شدت تثبیت مطلب و واجب بودن روزه را می رساند و توجیهی برای مسامحه در ارتباط با روزه ماه مبارک رمضان را باقی نمی گذارد.

آیت الله سیدان گفت: وقتی شخص عزیز و بزرگی ما را مورد خطاب قرار می دهد و انجام کاری را از ما می خواهد، آن کار را هر چند که سخت باشد با راحتی بیشتر و حتی گاهی با نشاط انجام می دهیم و در مورد روزه گرفتن نیز خداوند مومنین را مورد خطاب قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر توجه داشته باشیم که روزه را خداوند به ما امر فرموده، برای آن انتظار خواهیم کشید و لحظه شماری خواهیم کرد و در پایان ماه مبارک رمضان که ماه لطف، رحمت و بخشش است و نفس های ما عبادت شمرده می شود، غصه دار خواهیم شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که در نظر گرفتن یک دور قرآن کریم برای شخصی که یک آیه را در ماه رمضان قرائت می کند، به تنهایی نشان دهنده عظمت و بزرگی این ماه است، به استفاده لحظه به لحظه از آن تأکید و ابراز کرد: البته کسب و کار و فعالیت های روزانه به جای خود باید مورد توجه باشند اما در هر فرصتی باید از فرصت ماه مبارک رمضان برای قرائت و تدبّر در قرآن استفاده کرد.

آیت الله سیدان افزود: عبارت پایانی در آیه 183 سوره بقره، نتیجه روزه را تقوا معرفی می کند، اما در مورد این که چرا از عبارت «لَعَلَّكُمْ» استفاده شده، باید تأکید کرد که تردید در ارتباط با علم پروردگار معنا ندارد و او علم، قدرت و حیات کل است و این که قرآن طبق عرف و بیان عموم صحبت می کند، یکی از پاسخ ها به این شبهه است.

وی با اشاره به روایت «کلّ اعمال ابن آدم بعشرة اضعافها الی تسع ماة ضِعف الا الصبر فاِنّه لِی و اَنا اجزی به فثواب الصّبرِ مخزون فی علم الله عزوجلّ و الصبُرُ الصومُ» (بحارالانوار/ ج96)، عنوان کرد: این روایت نشان می دهد که اجر و ثواب روزه فی علم الله و برای آن مقداری معین نشده است.

آیت الله سیدان ادامه داد: افرادی که بزرگی و عظمت روزه ماه مبارک رمضان را دریافته اند و مریض می شوند، از دست دادن چنین فرصتی برایشان بسیار سنگین است اما چون تکلیف مدار هستند، خدا را شکر و به تکلیف خود عمل می کنند.

وی در پایان در مورد غنای مکتب اهل بیت (علیهم السلام) گفت: به قدری مطالب دینی مکتب ما گسترده و پرمحتواست که اگر شخصی که اندکی با حدیث آشناست، 100 سال در مورد مسائل دینی صحبت کند، این ظرفیت وجود دارد که تکراری سخن نگوید.

گفتنی است سلسله جلسات ماه مبارک رمضان در منزل آیت الله سیدان که به موضوع «مقامات عارفین» و تبیین تفاوت های عرفان و معرفت حقیقی و عرفان های ساختگی و بشری اختصاص دارد، روزهای جمعه تعطیل خواهد بود./۸۶۱/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات