۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۵۶۵۰۹۲
نماینده سابق پارلمان عراق:

«صدر» و «مالکی» در «اکثریت سیاسی» توافق دارند

نماینده سابق پارلمان عراق تاکید کرد که رهبران ائتلاف‌های «سائرون» و «دولة القانون» بر اصل طرح اکثریت سیاسی پیشنهادی شیعیان توافق دارند.
مقتدا صدر نوری مالکی

به گزارش خبرگزاری رسا، «عزت الشابندر» نماینده سابق پارلمان عراق، امروز، از موافقت «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر با طرح اکثریت سیاسی مطرح شده از جانب «نوری المالکی» رییس ائتلاف «دولة القانون» خبر داد و گفت: حامیان طرح اکثریت سیاسی هیچ اصراری بر این امر ندارند که نخست‌وزیر آینده از حزب «الدعوه» انتخاب شود.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که دو طرح از زمان حتی پیش از انتخابات برای اداره دولت مطرح بود و هنوز هم این طرح‌ها مطرحند و هر یک موافقان و مخالفانی دارد.

طرح نخست، طرح اکثریت سیاسی و تشکیل دولت و انتخاب نخست‌وزیر بر اساس ویژگی‌های مشخص است که طبق آن هیچ ضرورتی وجود ندارد که نخست‌وزیر از حزب یا فهرست خاصی باشد بلکه بر اساس شایستگی فردی برای اداره مرحله آتی کشور، انتخاب می‌شود. طرح دوم، حفظ وضعیت موجود و تکیه به توافق‌های سیاسی میان گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات و تقسیم قدرت و نفوذ بود که این طرح به معنای تمدید نخست‌وزیری «حیدر العبادی» برای ۴ سال دیگر و تداوم قرار گرفتن حزب الدعوه در راس قدرت بود.

شابندر تاکید کرد: طرح اکثریت سیاسی، برای نجات عراق از وضعیت کنونی بهتر است به ویژه که تجربه‌های پیشین درباره تشکیل دولت توافقی طی ۳ دوره پارلمانی سابق، ناکام بوده و نتایجی را به همراه داشته که امروز ما را به اینجا رسانده است. همین امر موجب شد که گروه‌های سیاسی به دنبال جایگزینی ملی باشند و طرح اکثریت سیاسی از همین‌جا به وجود آمد. این طرح به گروه‌های سنی و کردی فرصت مشارکت بهتر در حاکمیت را می‌دهد به ویژه که شیعیانی که خواستار این اکثریت سیاسی هستند، اصراری ندارند که نخست‌وزیر حتما از حزب الدعوه که جناح سیاسی العبادی و المالکی به شمار می‌رود، انتخاب شود.

وی درباره پیشتازی ائتلاف «سائرون» به ریاست «مقتدا الصدر» نیز اظهار داشت که طرح‌های مقتدا صدر که همواره از آن سخن به میان می‌آورد و بیانگر مخالفت او با مذهبی‌گرایی و طائفه‌گرایی است، ضرورتا با طرح اکثریت سیاسی که یک طرح ملی به شمار می‌رود، همسو است و این طرح خشت نخست توسعه سیاسی و اقتصادی عراق به شمار می‌رود.

این در حالی است که ائتلاف سائرون، همپیمانی با ائتلاف دولت قانون و «الفتح» را برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان بعید دانسته است./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات