۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۶۵۰۵۸
آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن:

ماه مبارک رمضان فرصتی برای تمرین بندگی است | روزه سپر انسان در برابر آتش جهنم است

حضرت آیت الله سبحانی ماه مبارک رمضان را فرصتی برای رهایی از بند گناهان و تمرین بندگی دانست و بر بهره برداری حداکثری از فرصت های ناب این ماه مبارک تأکید کرد.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره توبه که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به ارزش و اهمیت ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ما در این ماه تفسیر سوره توبه را خواهیم داشت ولی در روز اول به عظمت این ماه و بیان حکم روزه در قرآن کریم می‌ پردازیم.

وی با اشاره به آیه «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم» افزود: اعتقاد ما این است که احکام اسلام مشمول مسلمان و کافر هر دو می‌ شود ولی در وجوب روزه حکم مسأله خطاب به مؤمنان بیان کرده است، دلیل این مسأله آن است که تنها مؤمنان به خطابات شرعیه توجه می‌ کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: کلمه «کتب» نشانه اهمیت فوق العاده روزه است و نشان می‌ دهد که روزه امری قطعی است به علاوه این که تمام احکام الهی دارای مصالح و مفاسد است در این آیه یکی از مصلحت های روزه، پرهیزگاری دانسته شده است.

وی اضافه کرد: البته تعبیر پرهیزکاری دقیق نیست، بلکه تقوا از وقایه به معنای سپر است، به این معنا که روزه انسان را در برابر آتش جهنم همچون سپری قوی و مستحکم حفظ می‌ کند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که در روایات اسلامی نیز روزه به معنای سپر در برابر جهنم دانسته شده است، خاطرنشان کرد: در قرآن کریم تعداد روزه ها نیز به صورت ایاما معدودات بیان شده تا نشان دهد که روزه امری سنگین نیست و روزهای زیادی را در برنمی گیرد، همچنانکه در مورد حضرت یوسف(ع) بیان شده که برادرانش او را به دراهم معدوده یعنی کم فروختند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل در مورد روزه این است که اگر انسان مشکلی ندارد، مسافر نیست، روزه برای او طاقت فرسا نیست و مریضی ندارد باید روزه بگیرد که در قرآن کریم بیان شده است؛ احکام افراد مریض و مسافر این است که بعد از مریضی و بعد از اتمام سفر در غیر ماه مبارک رمضان روزه های خود قضا کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که انسان مریض و مسافر وظیفه اصلی شان روزه گرفتن در غیر ماه مبارک رمضان است، خاطرنشان کرد: در قرآن کریم از اول ظرف روزه بیان شده و مشخص می‌ شود انسان مریض و مسافر اگر در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند، بدون شک روزه شان باطل است.

وی عنوان کرد: بنابراین احکام روزه برای چهار دسته یعنی انسان سالم، مریض، مسافر و انسانی که روزه برای او طاقت فرسا است بیان شده است؛ دسته اول باید در ماه مبارک رمضان روزه بگیرد، دسته دوم و سوم بعد از ماه رمضان و در هنگام سلامتی و غیر سفر روزه می‌ گیرند و دسته چهارم اصلا روزه برایشان واجب نیست و باید کفاره بدهند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه «و ان تصوموا خیر لکم» گفت: معنای این آیه این است که اگر روزه بگیرید برای شما بهتر است، حال برخی تصور کرده اند که با توجه به این آیه انسان مسافر و مریض هم اگر روزه بگیرد بهتر است، در حالی که معنای این آیه به این صورت است که برای انسان سالم در ماه رمضان و دو طایفه دیگر بعد از ماه رمضان گرفتن روزه بهتر است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به خطبه شعبانیه یادآور شد: هنگامی پیامبر اسلام در آخرین جمعه شعبان این خطبه را می‌ خواند، امیر مؤمنان از بهترین اعمال در این ماه سؤال کرد، که پیامبر فرمودند: «بهترین اعمال در این ماه پرهیز از معاصی است»، بنابراین خوب است تلاش کنیم تا در این ماه بندگان خوبی برای خداوند باشیم و از گناهان بپرهیزیم./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات