۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۶۵۰۳۴
اسماعیلی:

تفرقه و اختلاف، حاکمان باطل را بر جماعت حق غالب می‌کند

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اختلاف و تشتت در جامعه اسلامی می‌تواند حاکمان باطل را بر جماعت حق غالب کند، گفت: تفرقه مایه سقوط انسان‌ها و ملتها می‌شود.
اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی نماینده مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد، گفت: اثری که اجتماع و الفت بر سرنوشت ملت‌ها دارد انکار ناپذیر است.

وی افزود: امیرمومنان علی(ع) در چندین جای نهج البلاغه با بیان‌های متفاوت به این نکته اشاره می‌کنند که اجتماع و الفت افزون بر افراد بر سرنوشت ملت‌ها و امتها تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین همانگونه که عداوت و دشمنی بر سرنوشت ملت‌ها اثرگذار است به همان میزان الفت و اتحاد در عاقبت امت‌ها را رقم می‌زند.

اسماعیلی با استناد به کلام امیرمومنان علی(ع) که دیگران را به مطالعه تاریخ ملت‌های پیشین دعوت می‌کنند، ابراز کرد: حضرت فرمودند: تاریخ گذشتگان را مطالعه کنید تا به دلیل موفقیت و شکست آنان آگاه شوید، اگر آنان صفات و رفتار ناشایست داشتند دیگر شما آنان را تکرار نکنید و توجه داشته باشید دلیل دوران خوشی و بدبختی آنان چه بوده و بترسید از سرنوشت بد آنان که مبادا بر سر شما هم بیاید.

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: به طور قطع رمز و راز وجود آرامش و فراوانی رفاه اجتماعی در یک امت پرهیز از تفرقه و داشتن الفت نسبت به یکدیگر است. تفرقه و کینه ورزی مهمترین عامل نابودی اقتدار ملت‌ها است.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه امت‌ها تا قبل از ظهور پیامبراکرم(ص) در ضعف و عقب افتادگی به سر می‌بردند، گفت: براساس فرمایش حضرت علی(ع) مومنان به برکت پیامبراکرم(ص) با یکدیگر متحد شدند و نسبت به هم الفت پیدا کردند.

وی افزود: حضرت می‌فرمایند: زمانی که مومنان دلهای‌شان با هم متحد شد و نسبت به یکدیگر الفت یافتند ارباب جهان هستی شدند، اما افسوس که قدر نعمت را ندانستند و زمانی که دچار تشتت و اختلاف شدند وحدتشان را از دست دادند و دلهایشان از هم جدا شد و متفرق شدند و به جان یکدیگر افتادند خداوند نیز لباس عزت، کرامت و شخصیت را از تن آنان خارج کرد و فراوانی نعمت را از آنان گرفت. داستان زندگی آنان برای شما درس عبرت است ببیند آنان بعد از تفرق به کجاها رسیدند که کسری‌ها و قیصرها اربابشان شدند و آنان را از سرزمینشان بیرون و به محل‌های خشک و سخت تبعید کردند و آنان را همنشین شتران کردند و به مرحله‌ای از جهالت رسیدند که با زنده به گور کردن دختران اقدام به قتل یکدیگر کردند این قوم جاهل پیروان و فرزندان پیامبران قبل بودند که به این درجه رسیدند و خداوند برای نجات آنان مجدد پیامبری را مبعوث کرد تا آنان را به الفت و مهربانی دعوت کند.

اسماعیلی ادامه داد: تا زمانی که آنان به سخن پیامبر عمل می‌کردند عزتمند بودند و نعمت داشتند و توانستند حکومتی مقتدر داشته باشند و خداوند به واسطه پیامبر دوباره آنان را حاکم بر زمین کرد؛ بنابراین مودت و الفت به قدری با ارزش است که چیزی با ارزش‌تر از آن وجود ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه تفرقه مایه سقوط انسان‌ها و ملتها می‌شود، گفت: اینگونه نیست که مسلمانان فکر کنند تفرقه تنها موجب سقوط ملتهای دیگر می‌شود این برای همه ملتها وجود دارد و هیج فرقی ندارد. آن ملتی که از اتحاد و الفت دست بردارد به طور قطع شکست می‌خورد و آن ملتی که با هم و یک صدا شوند حتما پیروز می‌شوند ولو اینکه اتحاد و الفت آنان سوری باشد.

نماینده شورای نگهبان ادامه داد: اتحاد و الفت واقعی تنها در میان مومنان وجود دارد از این رو دشمنان هرگز باهم الفت و اتحاد ندارند ولی می‌تواند این اتحاد بر دیگران تاثیر منفی داشته باشد. تشتت و تفرق مسلمین دلیل اصلی قدرت یافتن بنی امیه بی ریشه بود؛ بنابراین تشتت و اختلاف می‌تواند حاکمان باطل را بر جماعت حق غالب کند.

اسماعیلی در پایان با اشاره به اینکه رمضان ماه الفت و استغفار است، خاطرنشان کرد: انسان در این ماه می‌تواند به راحتی از آنچه که کرده در محضر خداوند عذر خواهی کند. ماه رمضان تنها ماه خودسازی نیست بلکه ماه جامعه سازی نیز هست و این امر با مهربانی به دیگران میسر می‌شود./813/پ202/ب1

ارسال نظرات