۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۵۶۴۸۰۵

یادداشت طلبگی | جشن استقبال از "ماه مبارک"

چنانچه بسیاری از روزه داران چند روز جلوتر از ماه مبارک رمضان شروع به روزه داری می کنند تا با آمادگی جسمی و روحی بیشتری وارد این ماه عزیز شوند.
ماه رمضان

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، زمان برداشت محصولات مختلف کشاورزی مشخص است، اما کسانی که با کشاورزی آشنایی دارند می دانند که هیچ کشاورزی آماده کردن وسایل برداشت را تا روز برداشت به تاخیر نمی اندازد. بلکه چند روز جلوتر وسایل مورد نیاز را آماده می کنند تا در روز برداشت محصول خود را برداشت کنند.

برخی از امور عبادی نیز اینگونه است. یعنی زمان آن مشخص است. اما مدتی قبل تر از آن زمان نیاز به آمادگی هایی دارد که باید کسب شود.

مثلا زمان اولین نماز واجب نوجوانی که به سن تکلیف می رسد مشخص است. اما این نوجوان نیاز دارد قبل از رسیدن آن زمان طریق صحیح نماز خواندن و احکام لازم آن را بیاموزد تا در روز رسیدن به سن تکلیف مشکلی نداشته باشد.والا اگر آموختن نماز و احکام آن را به بعد از مکلف شدن موکول نماید ممکن است تا بیاموزد و شروع کند نمازهایی از او فوت شود.

یکی دیگر از امور عبادی که نیاز به آمادگی قبلی دارد ماه میهمانی خدا،ماه مبارک رمضان است.

چنانچه بسیاری از روزه داران چند روز جلوتر از ماه مبارک رمضان شروع به روزه داری می کنند تا با آمادگی جسمی و روحی بیشتری وارد این ماه عزیز شوند، آمادگی های روحی نیز لازم است و هر چه زودتر این آمادگی ها کسب شوند، استفاده حداکثری از ماه مبارک رمضان نیز زودتر حاصل خواهد شد.

سخن امام رضا برای ورود به ماه مبارک

امام رضا(علیه السلام) توصیه هایی را"قبل از ماه مبارک رمضان"به اباصلت هِروی بیان فرموده اند. اباصلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا(علیه السّلام) رسیدم.

حضرت فرمودند: اى اباصلْت!اکثر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است. پس در آن چه از این ماه مانده است تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى تدارک و تلافى کن و بر تو باد که بر آنچه براى تو نافع است رُو آورى و بسیار دعا و استغفار کن و بسیار قرآن مجید را تلاوت کن و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا آنکه چون ماه مبارک وارد شود خود را براى خدا خالص گردانیده باشى و در گردن خود امانت و حق کسى را مگذار مگر آنکه ادا کنى و در دل خود کینه کسى را مگذار مگر آنکه بیرون کنى و گناهى را که مى کرده اى، مگذار مگر آنکه ترک کنى و از خدا بترس و بر خدا در پنهان و آشکار امور خود توکّل کن و هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است.

و در بقیّه این ماه این دعا را بسیار بخوان: "اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ" (خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى، در آن قسمت که از این ماه مانده ما را بیامرز)

به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند.(1)

جشن استقبال از ماه مبارک

و چقدر شایسته است، همان طور که در ماه مبارک رمضان مبلّغانی دعوت می شوند تا در طول ماه، مردم مومن را با معارف دین آشناتر کنند، در آستانه ورود به ماه مبارک نیز هر ساله-مثلا در آخرین جمعه قبل از ماه مبارک-مراسمی تحت جشن استقبال از ماه مبارک رمضان با حضور سخنران مدعو برگزار شود و تذکرات لازم جهت کسب آمادگی های لازم برای استفاده حداکثری از ماه مبارک داده شود.

تذکراتی همچون آنچه امام رضا(علیه السلام) در روایت مذکور فرمودند و همچنین بیان احکامی که لازم است قبل از ماه آغاز ماه مبارک رمضان، تکلیف آنها مشخص شود.

مثل سن تکلیف نوجوانان(2)، نیت روزه، حکم یوم الشک، حکم روزه افراد پیر یا مریض، حکم روزه مادرانی که فرزند شیر خوار دارند و...

احکامی که اگر ذکر آنها تا ورود به ماه مبارک به تاخیر انداخته شود، ممکن است موجب از دست رفتن فرصت و فیوضات این ماه عظیم و عزیز شود./۸۴۱/پ۲۰۰/س

حجت الاسلام سید میلاد حسینی، مبلغ حوزه علمیه قم

 

(1)عیون اخبار الرضا، جلد2، صفحه51

(2)بسیاری تصور می کنند که سن تکلیف پسرها 15سال و دختر ها9سال است.در حالی که سن تکلیف به سال قمری است که برای پسرها تقریبا14سال و6ماه و15روز و برای دختر ها 8 سال و 8ماه و 20 روز است.

ارسال نظرات