۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۵۶۴۷۷۸
در خبرگزاری رسا؛

نشست علمی فقه حکومتی در منظومه فکری امام خمینی برگزار شد

نخستین نشست علمی از سلسه نشست های فقه حکومتی با موضوع فقه حکومتی در منظومه فکری امام خمینی(ره) از سوی پایگاه فقه حکومتی وسائل در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.
فقه حکومتی در منظومه فکری امام خمینی(ره) فقه حکومتی در منظومه فکری امام خمینی(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست علمی از سلسه نشست های فقه حکومتی با موضوع فقه حکومتی در منظومه فکری امام خمینی(ره) از سوی پایگاه فقه حکومتی وسائل در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.

در این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین لک زایی مدیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الاسلام سیدباقری عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بیان نظرات خود پرداختند و میرخلیلی نیز دبیر علمی این نشست را برعهده داشت.

در آغاز نشست حجت الاسلام والمسلمین لک زایی مبانی اندیشه امام خیمنی(ره) را دین شناسی دانست و گفت: فقه بخشی از دین است، نه تمام دین بنابراین باید نگاه حضرت امام به دین را مورد مداقه قرار دهیم.

وی ادامه داد: از فرمایشات امام خمینی(ره) استفاده می شود که درنگاه او دو گونه دین شناسی وجود دارد؛ یک نگاه دین شناسی جزئی است چنانچه امام خمینی(ره) در مقدمه کتاب ولایت فقیه به دیدگاه جزئی نگری به دین می پردازد در این نگاه نتایجی اصلی از اجرای دین به دست نمی آید؛ نگاه دیگر نیز نگاه جامع به دین است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که فقه امروزی فقه مناسبی است اما به صورت مناسب بیان نشده است، تصریح کرد: مطرح شدن فقه جواهری از سوی امام خمینی(ره) به معنای ابواب فقه جواهری است که تمام نهادهای اساسی یعنی خانواده، اقتصاد، بهداشت، حکومت و تعلیم و تربیت را پاسخ گو است اما دیگر کتاب های فقهی به این گونه کامل نیستند.

در ادامه حجت الاسلام سیدباقری به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: رویکرد امام خمینی(ره) در تمامی مباحثات حکومتی است به گونه ای که حتی در بحث عبادات نگاهش حکومتی است.

وی با بیان این که نگاه امام خمینی(ره) به فقه از آغاز حکومتی بوده است، اظهار کرد: برخی گمان می کنند نگاه حکومتی امام خمینی(ره) مربوط به پس از پیروزی انقلاب اسلامی است در حالی که امام خمینی(ره) در سال های 42 در نجف و 48 در قم بحث ولایت فقیه را مطرح کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود اعتقاد به رای مردم، حق نظارت مردم بر حکومت و تاکید بر حفظ حریم خصوصی شهروندان را از جمله بایدهای جایگاه مردم در حکومت در اندیشه حضرت امام(ره) ذکر کرد./1324/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات