۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۵۶۴۷۶۳
شاگرد شهیده بنت الهدی صدر:

دختران و زنان مسلمان باید جلوتر از دیگران باشند

حائری با بیان اینکه اثرگذاری بنت الهدی صدر تا جایی است که پایه های اساسی جامعه را در انقلاب فرهنگی و مبانی و تفکرات دگرگون کرد، گفت: حتی در این شرایط او جامعه را زیر سوال برد و نسبت به فسادها و ناهنجاری های اجتماعی اعتراض کرد.
زهرا حائری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، زهرا حائری، از شاگردان شهیده بنت الهدی صدر در مراسم اختتامیه سلسله نشست های آشنایی با آرا و اندیشه های شهید صدر با عنوان«نابغه ای که نمی شناسم» که با حضور جمعی از پژوهشگران، استادان و صاحبنظران داخلی و خارجی شامگاه دو شنبه 24 اردیبهشت در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، به بیان خاطرانی درباره استاد خود پرداخت.

وی با اشاره به این مطلب که در دورانی که امکان تحصیل و علم آموزی برای دختران و زنان فراهم نبود، اما بنت الهدی صدر تحت آموزش های برادر خود شهید محمد باقر صدر قرار گرفت، اظهار کرد: در شرایطی که زنان حتی حق رأی درباره ازدواج نداشتند این بانو به عنوان نویسنده و مجتهد توانست کارهای بزرگی انجام دهد.

حائری با بیان اینکه اثرگذاری بنت الهدی صدر تا جایی است که پایه های اساسی جامعه را در انقلاب فرهنگی و مبانی و تفکرات دگرگون کرد، بیان داشت: حتی در این شرایط او جامعه را زیر سوال برد و نسبت به فسادها و ناهنجاری های اجتماعی اعتراض کرد.

وی با اشاره به این مطلب که در آن زمان خواهران به حوزه راهی نداشتند، تصریح کرد: در عین حال بانو صدر که از خاندان اهل علم و فقه بود در خانه توانست خواندن و نوشتن را یاد بگیرد و گام های عظیمی در جامعه بردارد که در ابتدا با مقاله نویسی شروع کرد.

شاگرد بانو بنت الهدی صدر اظهار کرد: وقتی آیت الله خویی برای دختران نجف مدرسه تأسیس کرد تا خانواده های مذهبی بتوانند دختران خود را به مدرسه بفرستند در واقع از این زمان به بعد آگاهی و سطح علمی دختران و بیداری آنان ارتقا یافت.

وی در ادامه با اشاره به تفکرات بانو صدر درباره دختران و زنان مسلمان بیان داشت: دختران و زنان مسلمان باید جلوتر از دیگران باشند چرا که نیاز است که آنان آگاه و دیندار باشند و در هر کجا و تحت هر شرایطی بتوانند محکم بمانند و دین خود را حفظ کنند.

حایری با اشاره به ارتباط گسترده و وسیعی که با بنت الهدی صدر با شاگردان مدرسه و خانواده های آنان داشت، تصریح کرد: او توانست در درون دلهای خانواده ها قرار بگیرد چرا که دغدغه برطرف سازی مشکلات خانوادگی را داشت.

وی با بیان اینکه شهید محمد باقر صدر در بسیاری از شئونات مربوط به زنان از رأی و نظر این بانو استفاده می کرد، گفت: بنت الهدی صدر می گفت که من از حضرت زینب (س) الگو گرفتم که هیچ وقت برادر خود را رها نکرد و اگر قرار باشد روزی برادرم کشته شود من هم آماده شهادت هستم./934/پ202/ب1

ارسال نظرات