۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۶۴۷۵۷
در میزگرد تخصصی «شهید صدر نمای بین المللی اندیشه شیعی» مطرح شد؛

بدون آشنایی با شهید صدر نمی توان شیعه و اسلام را شناخت

رافائل، شرق شناس و صدرپژوه ایتالیایی گفت: امکان درک و اندیشه موثر شیعه و اسلام نمی توانیم داشته باشیم مگر اینکه با شهید صدر آشنا شویم و از طرفی هر کاری که ما می خواهیم انجام دهیم باید نظریه پردازی باشد.
شهید صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، میزگرد تخصصی«شهید صدر نمای بین المللی اندیشه شیعی» با حضور دکتر ژولین پلیسینه، نویسنده و پژوهشگر فرانسوی و دکتر رافائل، شرق شناس و صدرپژوه ایتالیایی در اختتامیه سلسله نشست های آشنایی با آرا و اندیشه های شهید صدربا عنوان«نابغه ای که نمی شناسم» درشامگاه دو شنبه 24 اردیبهشت در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر ژولین پلیسینه، نویسنده و پژوهشگر فرانسوی در این میزگرد درباره شرایط روز اقتصاد بین الملل و سردرگمی های فضای بین الملل دراین باره گفت: آن موضوعی که شهیدصدر در کتاب اقتصاد بدون ربا آورده است در واقع یک مدل تجاری از بانک بدون ربا است.

وی با بیان اینکه در این کتاب که براساس مضاربه در صنعت و تجارت است، در واقع مضاربه در بحث تجاری جایز است اظهار کرد: برای بانکی که میانجی گری دارد و بین سپرده گذار و سرمایه گذار است در واقع آنان در پروژه های اقتصادی نقش مهمی دارند.  

مترجسم فرانسوی کتاب «اقتصاد بدون ربا» با اشاره به این مطلب که در واقع کتاب شهید صدر پاسخی بود به سفارش وزارت کویت در قالب وچارچوب ربوی، تصریح کرد: در واقع ایشان در این کتاب به او جواب داده است.

وی با بیان اینکه چند ماه قبل از انقلاب اسلامی شهید صدر جزواتی درباره سیستم مالی اسلامی نوشته است، خاطرنشان کرد: کار شهید صدر برای ما قابل توجه و استناد است  چرا که هر فردی که بخواهد درباره اقتصاد اسلامی تحقیق و پژوهش داشته باشد آثار شهید صدر در این عرصه جزو منابع خواهد بود.

پلیسنه با اشاره به این مطلب که کتاب ترجمه شده با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد، بیان داشت: این بدان معنا است که اسلام همچنان مطرح است و هرکس حرف و ادعایی دارد در محافل مختلف دانشگاهی می تواند مطرح کند.

در مدل سازی آنجایی که زندگی مردم درگیر است مسؤولیت بزرگی است

وی ادامه داد: این مدل تجاری اقتصادی بانک بدون ربا برای یکسری از نیازها بسیار موثر است و با توجه به اینکه شهید صدر مجتهد است و ما افرادی که توانایی مدل سازی داشته باشند را کم داریم.

این محقق و پژوهشگر فرانسوی با تدکید بر این مطلب که در مدل سازی آنجایی که زندگی مردم درگیر است مسؤولیت بزرگی است، اظهار کرد: برای مدل سازی باید مجتهد بود چرا که به عنوان محتاط مدل سازی نمی شود.

دکتر رافائل، شرق شناس وصدرپژوه ایتالیایی درادامه این میزگرد به نحوه آشنایی با آثار شهید صدر در اروپا پرداخت.

وی درباره اشنایی بیشتر اروپائیان با آثار شهید صدر در مقایسه با خاورمیانه و دلایل مهجوریت شهید صدر گفت: دو ویژگی شهید صدر حائز اهمیت است یکی اهمیت دادن به نظریه پردازی از سوی شهید صدرو دیگری به نظر و عمل اهمیت دادن است.

خاندان صدر از جمله مردان و زنان آنان نقش مهمی در تمدن اسلامی داشتند

شرق شناسی ایتالیایی با بیان اینکه وقتی می خواستم درباره اقتصاد اسلامی کارکنم در ایتالیا با امام موسی صدر آشنا شدم و می توان گفت از این دوره به بعد من صدر پژوه شدم و درباره خاندان صدر کارکردم، اظهار داشت: در واقع خاندان صدر از جمله مردان و زنان آنان نقش مهمی در تمدن اسلامی داشتند که دانش پژوهان برجسته اروپایی درباره این خاندان کارهای بسیاری انجام داده اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: امکان درک و اندیشه موثر شیعه و اسلام نمی توانیم داشته باشیم مگر اینکه با شهید صدر آشنا شویم و از طرفی هر کاری که ما می خواهیم انجام دهیم باید نظریه پردازی باشد./934/پ202/ب1

ارسال نظرات