۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۵۶۴۷۴۲
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ترابی:

عهد شکنی رئیس جمهور آمریکا دنیا را در شوک فرو برد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ترابی خطیب جمعه این هفته مرکز اسلامی هامبورگ در خطبه های نماز جمعه با اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: عهد شکنی رئیس جمهور آمریکا دنیا را در شوک فرو برد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ترابی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ترابی خطیب جمعه این هفته مرکز اسلامی هامبورگ در خطبه های نماز جمعه با اشاره به دو اتفاق مهم در هفته گذشته اظهار داشت:

مسأله اوّل که این روزها عهد شکنی رئیس جمهور آمریکا بود که دنیا را در شوک فرو برد. کسانی که دم از گفتگو، مذاکره و عهد و پیمان می زدند، به سادگی به توافقی که با 12 سال کار دیپلماتیک و بعد از صرف آن همه وقت و ایجاد امیدواری ها به دست آمده بود پشت پا زدند و به همان وفای نیم بندی هم که بود بالکل پشت کردند. باید بگویم این نوع تجارب تلخ، غیر سازنده، یک طرفه و اعتماد شکن تأثیر مخربی بر روابط بین الملل خواهد گذاشت و حتی موجب تجدید نظر اروپاییان در پیروی مطلق و بی چون وچرا از سیاست های آمریکا خواهد گردید. بی تردید این عمل رئیس جمهور آمریکا نه تنها باعث شرمساری آنان در پیشگاه وجدانهای بیدار بشری است بلکه آنان به نتیجه ای که با این عهد شکنی دنبال می کنند نیز هرگز نخواهد رسید. از این به بعد دیگر بر چه پایه ای می توان گفتگوی های بین المللی را شکل داد و از طرفین درگیری خواست که بر سر میز مذاکره شرافتمندانه حاضر شوند، در حالی که رسماً عهده شکنی، بی اعتمادی و زور گویی باب شده است؟

آیا برای خود آنان بهتر نبود که در برابر تقاضا و انتظار معقول جامعه جهانی و از جمله همپیمانان خود یعنی سران کشورهای اروپایی و نیز برای حفظ اعتماد متقابل و احترام به چند سال روند دیپلماسی برای دست یافتن به این پیمان بین المللی، دست از خودسری برداشته و به آن پایبندی نشان دهند؟ 

چه طور ممکن است یک نفر برای توجیه پیمان شکنی خود در حالی که میلیونها نفر صدا و تصویرها را به دقت گوش میدهند طی چند دقیقه سخن گفتن، ده بار دروغ بگوید؟ آیا او حافظه مردم دنیا را این قدر ضعیف پنداشته؟

ـ پیامبر اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر گاه بنده دروغ بگويد، از بوى گندى كه پديد آورده ‏است، فرشته به مسافت يك ميل از او فاصله گيرد. (الترغيب والترهيب: 597/3)

 

مدیر آکادمی علوم اسلامی آلمان و رئیس حوزه علمیه هامبورگ در خطبه جمعه این هفته افزود:

مسأله دوم صدای طبل جنگ است که از یکی از حساس ترین نقاط دنیا در جایی که همیشه محل تلاقی و همزیستی ادیان بزرگ بوده شنیده می شود. منطقه تاریخی شامات سرزمینی تاریخی است که برای هزار و اندی سال ساکنان بومی آن از مسلمان و مسیحی و یهودی و غیره برادرانه کنار هم زندگی کردند و مشکلی هم با یکدیگر نداشتند. و بعد با توطئه ای پیچیده، تعداد کثیری از ساکنان بومی آنجا از شهر و کشورشان فراری داده شدند تا اشخاص دیگری از جاهای دیگر دنیا به آنجا دعوت شوند و حکومت تشکیل دهند. تداوم این سیاست ظالمانه که با نقض قوانین بین المللی و تحت محکومیت سازمان ملل ولی در سایه حمایت رسمی قدرت های بزرگ شکل گرفت امروز جهان را در شرایط پیچیده ای قرار داده است.

حالا شما تصور کنید که یک عده ای از این طرف و آن طرف دنیا جمع شوند تا با زور اسلحه به اشغال سرزمین اقدام کنند و بعد وقتی ساکنان بومی آن جا می خواهند اعتراض کنند با شدیدترین سرکوب مواجه شوند و تازه برخی که مدعی پاسداری از صلح و محبت هستند بگویند غاصب حق دفاع از خودش را دارد!

خصوصا در اتفاقاتی که همین چند روز اخیر رخ داد برخی از سران دنیا در آزمون صداقت رفوزه شدند. سؤال این است که آنها اساسا در یک منطقه اشغالی که سازمان ملل آنها را ملزم به ترک آنجا کرده چه می کنند و بر اساس کدام حقوق بین اللملل در آنجا حضور دارند؟ آیا دزد و غاصبی که با زور وارد خانه دیگری شده در آنجا حق دفاع از خودش را دارد؟

اینجاست که واقعا باید به حال بشریتی که اختیارش در دست چنین سرانی است تأسف خورد.

ـ پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمود: كيفر زورگويى زودتر از كيفر هر كردار زشت ديگرى دامنگير انسان مى‏شود. (كافى: 327/2)

الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ؛ همان كسانى كه بناحق از خانه ‏هايشان بيرون رانده شدند. آنها گناهى نداشتند جز اينكه مى گفتند پروردگار ما خداست و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض ديگر دفع نمی فرمود صومعه ‏ها و كليساها و كنيسه ‏ها و مساجدى كه نام خدا در آنها بسيار برده مى ‏شود سخت ويران مى ‏شد و قطعا خدا به كسى كه دين او را يارى مى ‏كند يارى مى‏ دهد چرا كه خدا سخت نيرومند شكست‏ ناپذير است. (الحج/ 40)

ارسال نظرات