۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۵۶۴۷۰۷
رییس دانشگاه ادیان و مذاهب:

پرچم پرافتخار شیعه در سراسر دنیا به اهتزاز درآمده است

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این‌که در مقابل سایر ادیان احساس حقارت نداریم، گفت: پرچم عزت و افتخار شیعه در سراسر دنیا به اهتزاز درآمده است.
حجت الاسلام ابوالحسن نواب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ سید ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب ظهر امروز در همایش شناخت بینا فرهنگی و نقش آن در پژوهش دینی در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی گفت: شیعیان دو دیدگاه نسبت به دنیادارند که هرکدام قابل‌بحث و بررسی است.

وی افزود: یک نگاه فرقه‌ای و بسته است با این نگاه می‌توانیم قمه بزنیم و خودمان را خونین کنیم به مقدسات دیگران توهین کنیم. این دیدگاه در بین روحانیون و همچنین مردم طرفداران خودش را دارد فرقه یزیدی در عراق همین‌گونه هستند. لامپ مهتابی می‌خورند شیشه را روی سر می‌شکنند و حرکات عجیب‌وغریبی دارند. فرقه مسیحیان در فیلیپین همین روش رادارند خود را به صلیب کشیده و میخ در بدن خود فرومی‌کنند.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: در شهر مانیل پایتخت کشور فیلیپین در روز صلیب کشیدن حضرت عیسی (ره) جوی‌های خیابان پر از خون می‌شود. در حرم حضرت عباس (ع) در روز عاشورا حاضر بودم که عده‌ای با قمه به سروصورت خود می‌زدند و خون به درودیوار می‌پاشید و البته ده‌ها خبرنگار و فیلم‌بردار از این صحنه‌ها خبر و تصویر تهیه می‌کردند.

حجت‌الاسلام نواب خاطرنشان کرد: اما نگاه دومی هم وجود دارد که اندیشمندان بزرگی مانند حضرت امام(ره) مقام معظم رهبری شهیدان بهشتی مطهری و صدر پیشقراولان آن هستند. آنان عقیده دارند که ما تشیعی می‌خواهیم که مرکز آن ام القرا جهان اسلام باشد منادی وحدت باشد و بشریت را به‌سوی صلاح دعوت کند.

وی در ادامه همچنین گفت: این دو نگاه همچنان در تعارض است و خودش را در منابر و موعظه‌ها نشان می‌دهد. متأسفانه برخی اوقات بازنشرش را در شبکه‌های مجازی به رخ هم‌وطنان داخل و خارج از کشور می‌کشاند. ما تابع نگاه دوم هستیم نگاه امت واحده‌ ام القرا زنده و پویاست. ادیان ابراهیمی لوازمی دارد که باید با 6 میلیارد و 700 میلیون انسان در جهان گفتگو کنیم. همه را باید به رسمیت بشناسیم و به روی مشترکاتی که دارند تکیه کنیم.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: ادیان زنده دنیا که 800 میلیون پیرو دارند برای خودشان معارفی دارند، باید حرف آنان را شنید و بر مشترکات آنان تکیه کرد. ظرفیت معارف شیعه چیزی کم ندارد و می‌تواند سینه خود را گشاده کند و در مقابل معارف و اخلاق در دنیا گفتگو کند. با برافراشته شدن پرچم ادیان در قم پرچم عزت و افتخار شیعه در دنیا به اهتزاز درآمده است.

حجت‌الاسلام نواب اظهار کرد: ظرفیت پیام حضرت علی (ع) برای 200 میلیون نفر نبوده برای 6 میلیارد و 700 میلیون نفر است. اگر درست عرضه کنیم آنان می‌توانند مخاطبان ما باشند. بشریت می‌تواند کلام ما را بفهمد در زمان جاهلیت پیامبر (ص) برای خودش معارفی داشت.

وی در پایان سخنانش گفت: دیگران را باور کنیم و حرف را بپذیریم روی مشترکات توجه کنیم دنیای سکولار تمایلی به دین ندارد. اگر به مشترکات الهی بازگردیم دیگر مشکلی به نام جنگ محیط‌زیست و تفرقه نخواهیم داشت./934/پ202/ب1

ارسال نظرات