۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۶۴۶۷۱
از پایتخت تا برجام؛

طنز | موارد کاربرد "اَی خِدا"

به عنوان یک مازندرانی با درخواست عدیده ای روبه‌رو بودم تا مواردی از استفاده های واژه "اَی خِدا " به معنای" ای خدای من" را که بسیار مشهور و پرکاربرد در فرهنگ مازنی است، برای دوستان بیان کنم.
ای خدا پایتخت

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سریال پایتخت 5 در نوروز 97 پخش شد و با استقبال عمومی مردم و اقبال ویژه اهالی خطه شمال کشور به خصوص مازندرانی های مهمان نواز و دوست داشتنی مواجه شد.

به عنوان یک مازندرانی با درخواست عدیده ای روبه‌رو بودم تا مواردی از استفاده های واژه " اَی خِدا " به معنای ( ای خدای من) را که بسیار مشهور و پر کاربرد در فرهنگ مازنی است، برای دوستان بیان کنم.

به یمن اعیاد شعبانیه و یک درخواست خاص از دوستی طناز و مقرب دل‌گاه، بالاخره دست به کیبورد برده و مواردی که به نظرم آمد تقدیم نمودم.

در ادامه اگر خوانندگان عزیز مواردی به ذهن مبارک و خلاق شان آمد در بخش نظرات دریغ نفرمایند، تا این سیاهه را به کمال برسانیم.

۱ـ در مقام تعجب و حیرت، وقتی کسی می گوید برجام را خدا آورد... می گوییم اَی خخخِدا.

۲ـ در زمان خوشحالی و شکر از نعمت تازه رسیده، مانند نزول باران بهاری یا صعود تیم نساجی مازندران ...می گوییم اَی خِداااااا.

۳ـ در اندوه و غم، زمانی که به علت مکان نامناسب قله و هوای طوفانی هواپیما به قله برخورد می کند !!....می گوییم اَییی خِدددداااا.

۴ـ در زمان حسرت از فرصت از دست رفته، مانند زمانی که دلار بالای ۷ هزارتومن و سکه بهار آزادی بالای ۲ میلیون تومان رکورد می زند و نتوانستیم بیشتر آن را ذخیره کنیم ... می گوییم اااااای خداااا

۵ـ در موقع خطر تصادف، مانند دوئل کردن یک پراید با نیسان آبی به صورت شاخ به شاخ! و رخ به رخ همراه با قرائت فاتحه... می گوییم ااییی خخخخدداااا

۶ـ در مقام انتظار، مثلا منتظر می مانیم دولت کانکس هایش را به وقت و سالم به مردم زلزله زده برساند....می گوییم اااییی خخخدااااا

۷ـ در زمان تمسخر و تخفیف، مانند زمانی که رییس جمهور آمریکا عید را به ایرانی ها تبریک می گوید....می گوییم ای خخددداااا

۸ـ عصبانیت شدید مانند زمانی که دلار به نرخ جهانگیری 4200 و بازار آزاد ۷ به بالاست و صرافی ها بگویند برو از خود آقای جهانگیری به این قیمت بگیر....می گوییم ای خخخخددددااااا.

این یادداشت تا روز رستاخیز انتهی! ندارد.. شما بنویسید و تکمیل کنید!/۸۴۱/ز۵۰۴

هادی حمیدی، نویسنده حوزوی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
سلام ...زیبا و دلنشین...آفرین به آقای حمیدی عزیز...
0
0
مهجور
United Arab Emirates
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
عالی
0
0