۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۵۶۴۶۴۳
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

عصاره کار حوزویان پرورش مجتهد است

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گرگانی با بیان این که درس خارج یعنی درسی که مجتهد پرور باشد، گفت: عصاره کار حوزویان با گذشت هزار و اندی سال، پروش مجتهد است.
آیت‌الله حسینی گرگانی آیت‌الله حسینی گرگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین میر تقی حسینی گرگانی استاد خارج حوزه علمیه قم، شامگاه یک‌شنبه در نشست علمی تدریس دروس خارج‌، کفایت‌ها و کمبود‌ها که به همت نمایندگی بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی در سالن اجتماعات انجمنهای علمی حوزه برگزار شد، بیان داشت: کتاب «چگونگی تدریس دروس خارج» ثمره تحقیقات بسیار زیادی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گرگانی اظهار داشت: تعریفهای متعددی برای تعلیم و تعلم وجود دارد، از این رو در این کتاب کوشیدهایم، بهترین تعریف و شیوه را از تعلیم و تعلم استخراج کرده و ودر اختیار خوانندگان این کتاب قرار دهیم.

وی ابراز داشت: در این کتاب چیستی سبک، روش و واژه مدرسه که از برخی بزرگان همچون مرحوم شهید صدر استفاده شده است، مورد بحث، بررسی و مداقه قرار گرفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: در کتاب چگونگی تدریس دروس خارج به روشها و مکتبهای مختلفی پرداخته شده و آیتالله بروجردی به عنوان پرچمدار مکتب قم مطرح شده است.

وی با اشاره به این که آیتالله بروجردی بیان کرده است که فقه شیعه یا روایات اهل بیت(ع) ناظر به فقه اهل سنت است، عنوان کرد: برخی از علماء واژه ناظر بودن را به معنایی حاشیه زدن معنا کردهاند که ما به این معنا اشکال میکنیم. چرا که این تعبیر که بگوییم اصل کلام دیگران باشد و کلام ائمه اطهار(ع) در حاشیه قرار گیرد، نوعی اهانت به ائمه اطهار(ع) است.

مؤلف کتاب چگونگی تدریس دروس خارج افزود: ناظر به معنای نقد کردن است. بنابراین امام(ع) با روایات، دیدگاه و نظریه مطرح شده از سوی دیگران را نقد میکند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گرگانی گفت: مرحوم آیتالله بروجردی بر این باور بودند که اجتماع و شهرت قدمات حجت است، از این رو برای اثبات حجیت این دو باید به سراغ قدما میرفت. چرا که قدما از لحاظ زمانی به اهل بیت(ع) قریب العصر بودهاند و روایات سینه به سینه بین این علما رد و بدل شده است.

وی اظهار داشت: از آنجایی که مرحوم آیتالله بروجردی روایات و کلمات اهل بیت(ع) را ناظر بر کلمات اهل سنت میداند، به کتابهای فقهی اهل سنت مراجعه میکند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: مرحوم آیتالله خویی پرچمدار مکتب نجف است که به سبک فرمولی تدریس میکرده است. بدین صورت که پس از بیان مسألهای، ابتداء برای تثبیت دلیل لفظی به سراغ آیات و روایات میرود و در نبود آیات و روایات به اصول عملیه مراجعه میکند.

وی تصریح کرد: آیتالله خویی وثوق مخبری را مدنظر قرار میدهد. اما قائلان به مکتب قم وثوق صدوری را کافی میدانند. بنابراین عمل یا اعراض مشهور در قائلان به مکتب قم به میدان میآید. چرا که انجام کاری توسط مشهور به منزله صدور روایتی از معصوم(ع) بوده و قابل استفاده و استناد است.

مؤلف کتاب چگونگی تدریس دروس خارج افزود: مرحوم آیتالله خویی بر این عقیده بود که عمل مشهور مهم نیست بلکه اثبات وثاقت راوی و مخبر است که روایتی را قابل استناد میکند.   

وی با بیان این که درس خارج یعنی درسی که مجتهد پرور باشد، عنوان کرد: عصاره کار حوزویان با گذشت هزار و اندی سال، پروش مجتهد است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گرگانی گفت: در کتاب چگونگی تدریس دروس خارج تأکید شده استادی که میخواهد شاگردان خود را به مرتبه اجتهاد برساند، باید دارای سبک و روش باشد.

وی اظهار داشت: ما در این کتاب به آسیبهای موجود در دروس خارج متداول در حوزه علمیه اشاره کردهایم. متأسفانه در برخی از درسهای خارجی که امروزه برگزار میشود، شاگردان پس از اتمام دوره به جای آن که احساس کنند بار علمیشان بیشتر شده است، احساس سرافکندگی و سرخوردگی میکنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: بنابراین هر استادی باید این آسیبها را ببینید و در ابتدای تدریس درس خارج، مکتبی را برگزیند./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات