۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۵۶۴۶۳۸
در گفت وگویی با حجت‌الاسلام آزموده صورت گرفت؛

آشنایی با مدرسه علمیه امام خامنه ای در بجنورد

پیش از راه‌اندازی مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای در بجنورد، تحصیل در حوزه علمیه خراسان شمالی تنها تا سطح دو امکان‌پذیر بود و پس از آن طلاب برای ادامه تحصیل به حوزه‌های علمیه دیگر نظیر مشهد و قم مهاجرت می‌کردند؛ اما اکنون به برکت سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی وتأسیس مدرس امام خامنه ای مهاجرت طلاب استان کاهش چشمگیری یافته است.
مدرسه امام خامنه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، در سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی در مهرماه سال 91، مصوبات زیادی برای توسعه استان در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و ... مصوب شد که ازجمله این مصوبات در بخش حوزه علمیه استان، تأسیس مدرسه علمیه تخصصی و سطوح عالی در بجنورد بود.

این‌گونه بود که مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای در بجنورد برای ارائه سطوح عالی حوزوی راه‌اندازی شد.

پیش از راه‌اندازی مدرسه تخصصی امام خامنه‌ای در بجنورد، امکان تحصیل طلاب در مدارس علمیه استان خراسان شمالی تنها تا سطح یک (کاردانی) و دو (کارشناسی) امکان‌پذیر بود و پس از آن طلاب برای ادامه تحصیل به حوزه‌های علمیه دیگر نظیر مشهد و قم مهاجرت می‌کردند؛ اما با راه‌اندازی این مدرسه علمیه تخصصی مهاجرت طلاب این استان به شهرهای قم و مشهد کاهش چشمگیری داشته است.

اکنون چهار سال از تأسیس این مدرسه علمیه می‌گذرد و خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، برای اطلاع از کم و کیف این مدرسه علمیه و برنامه‌های پیش روی مسؤولان آن به سراغ حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای رفته است، آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگوی خبرگزاری رسا در خراسان شمالی با این مدیر حوزوی است.

رسا- لطفاً در مورد پیشینه مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد توضیح دهید.

مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد ازجمله مصوبات سفر رهبری به استان است که مجوز آن با پیگیری‌های لازم از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی و مساعدت‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان بزرگ صادر و از سوی دفتر مقام معظم رهبری هم تأیید شد و جزء پروژه‌های سفر رهبری به خراسان شمالی قرار گرفت.

این مدرسه علمیه تخصصی درنهایت در مهرماه سال 93 به‌صورت رسمی افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

رسا- این مدرسه چه تعداد طلبه و استاد داشته و چه سطوحی در آن تدریس می‌شود.

این مدرسه به‌عنوان تنها مدرسه علمیه عالی استان خراسان شمالی است که در آن طلاب در سطح 2 (معادل کارشناسی) و سطح 3 (معادل کارشناسی ارشد) مشغول به تحصیل هستند.

مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد با تعداد 45 نفر در سال 1393 شروع به کار کرد و در حال حاضر در آن تعداد 145 نفر از طلاب مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 70 نفر در سطح 2، 55 نفر در سطح 3 و تعداد 25 نفر هم در رشته تخصصی کلام اسلامی تحصیل می‌کنند.

همچنین در این مدرسه علمیه تخصصی 3 نفر از اساتید اعزامی و تعداد 14 نفر از اساتید تخصصی بومی مشغول به تدریس هستند.

در حال حاضر رشته تخصصی کلام اسلامی و دروس عمومی سطح 2 و 3 حوزه علمیه در این مرکز ارائه می‌شود که در افق آینده در ساختمان جدید رشته‌های تخصصی تبلیغ و ارتباطات اسلامی، مدیریت آموزشی و فرهنگی و علوم و معارف قرآن هم به آن اضافه خواهد شد.

رسا- کتابخانه مدرسه علمیه در چه وضعیتی قرار دارد.

کتابخانه مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد در سال 93 با دو هزار و 500 جلد کتاب افتتاح شد و اکنون با بیش از هفت هزار و 800 جلد کتاب در دسترس طلاب و اساتید حوزه علمیه است.

همچنین تعداد 500 جلد کتاب چاپ سنگی و قدیمی هم به کتابخانه این مدرسه علمیه تخصصی اهدا شده است.

کتب کتابخانه در دو بخش کتب عمومی حوزوی و بخش تخصصی فلسفه و کلام اسلامی طبقه‌بندی شده است.

رسا- فعالیت طلاب مدرسه علمیه تخصصی درزمینهٔ تولید مقالات چگونه است.

در هر ترم تعداد 40 مقاله در موضوعات فقهی و اصولی، اخلاقی، اجتماعی و ... از سوی طلاب مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد نوشته و ارائه می‌شود که درمجموع تاکنون حدود 240 مقاله نوشته شده است.

این مقالات پس از ارزیابی اولیه به مشهد ارسال و مجدد مورد ارزیابی تخصصی قرار می‌گیرد و درنهایت مقالات حائز رتبه، مورد تقدیر قرار می‌گیرند؛ به‌گونه‌ای که تاکنون حدود 12 نفر از طلاب مدرسه مقالات حائز تقدیر و جایزه داشته‌اند.

رسا- طلاب مدرسه علمیه ازنظر آموزشی در چه وضعیتی قرار دارند.

همه ساله افراد ممتاز تحصیلی در مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد بوده‌اند و تاکنون 26 نفر از طلاب این مدرسه علمیه ممتاز تحصیلی شده‌اند.

رسا- آیا طلاب این مدرسه علمیه از خدمات خوابگاهی بهره‌مند هستند.

بله، در حال حاضر تعداد 32 نفر از طلاب مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد خوابگاهی هستند که در طبقه فوقانی مدرسه سکونت دارند.

رسا- برنامه‌های پیش روی مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای چیست.

برگزاری کلاس‌های درسی در سطوح مختلف، برگزاری درس اخلاق هفتگی با حضور اساتید برجسته استان، برگزاری مباحثات درسی توسط طلاب و مطالعات طلاب و ارائه مقالات و مشاوره مقالات ازجمله برنامه‌های علمی، فرهنگی و تهذیبی این مدرسه علمیه است.

همچنین طلاب این مدرسه علمیه فعالیت‌های فوق‌برنامه مختلفی ازجمله برگزاری دوره تدبر در قرآن کریم، برگزاری دوره تخصصی مهدویت، برگزاری دوره‌های سیاسی و آشنایی با مسائل روز، برگزاری جلسات سبک زندگی شهدا و حضور طلاب و اساتید در برنامه‌های سیاسی و راهپیمایی‌ها و ... دارند.

حضور طلاب و اساتید در همایش‌ها و نشست‌های تخصصی در استان، برگزاری برنامه‌های ورزشی و مسابقات ورزشی بین طلاب، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی در هر فصل بین طلاب برای تشویق به مطالعات جنبی، برگزاری اردوهای علمی، برگزاری همایش خانواده متعالی ویژه خانواده طلاب و اساتید مدرسه و ... از دیگر برنامه‌های این مدرسه علمیه تخصصی در بجنورد است.

رسا- از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.

من هم از خبرگزاری رسا و فعالیت‌های این رسانه در استان به‌ویژه در رابطه با حوزه علمیه خراسان شمالی قدردانی می‌کنم./9314//۵۰۴/خ

ارسال نظرات