۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۵۶۴۵۹۳
در مشهد؛

اختتامیه کنگره بین‌‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی برگزار شد

اختتامیه کنگره بین‌‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با حضور ۱۲۰ نفر از ملیت‌های خارجی و تولیت آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.
کنگره بین‌‌المللی «دکترین شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، دبیر اجرایی کنگره بین‌‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در آیین اختتامیه این برنامه که با حضور 120 نفر از اندیشمندان ایرانی و غیرانی در تالار قدس حرم رضوی برگزار شد، بیان کرد: 120 نفر جمع حاضردر برنامه  از 50 کشور از قاره های آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا می باشند که برخی از آن ها از سایر مذاهب مانند اهل سنت، زیدیه، اسماعیلیه و نیز شیعه پژوهان غیر مسلمان هستند.

وی افزود: این کنگره با هدف اثبات مرجعیت علمی اهل بیت(ع) در جهان اسلام و تبیین نقش ایشان و پیروانشان در پیدایش و گسترش علوم اسلامی و همچنین تبیین نقش علمای شیعه در شکوفایی تمدن علوم اسلامی به امر آیت الله مکارم شیرازی از حدود دو سال قبل آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام رضایی مطرح کرد: کنگره بین‌‌المللی «دکترین شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» در 10 حوزه دانشی یعنی حوزه های قرآن، حدیث، فقه و اصول، کلام و عقاید، علوم ازلی، علوم عقلی، اخلاق و تربیت و عرفان، تاریخ و جغرافیا، علوم انسانی مانند سیاست، مدیریت و اقتصاد و علوم طبیعی مانند نجوم و طب، آغاز به کار کرد و چند مرحله را پشت سر گذاشت.

دبیر کنگره بین‌‌المللی دکترین شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی عنوان کرد: مرحله مقدماتی کنگره از آبان 95 آغاز شد و در این مرحله دبیرخانه، شورای سیاست گذاری از علمای بزرگ قم و همچنین بزرگان دانشگاهی و شورای علمی مرکب از 15 نفر از فرهیختگان حوزه و شورای راهبردی با حضور شخصیت های حوزوی و دانشگاهی شکل گرفت.

وی با بیان این‌که پس از تهیه طرح نامه حدود 900 موضوع شناسایی و به عنوان منشور کنگره معرفی و فراخوان آغاز شد، ابراز کرد: در مرحله عملیاتی شدن کنگره، سفارش مقالات و کتب کنگره از ابتدای سال 96 شروع شد و در این مرحله در مجموع حدود هزار و 950 چکیده اثر حاصل شد که منتهی به دریافت هزار و 200 مقاله سفارشی و غیر سفارشی گردید.

دبیر کنگره بین‌‌المللی دکترین شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی خاطرنشان کرد: با ارزیابی های سخت گیرانه که هفت هزار مورد ارزیابی اجمالی و تفصیلی در این کنگره صورت گرفت، 400 مورد از مقالات پذیرفته شد و البته عدم پذیرش سایر مقالات نشان دهنده سخت گیری داوران کنگره است و نه به معنای ضعف مقالات.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به اینکه تنوع زبانی یکی از ویژگی‌های این کنگره است، عنوان کرد: آثار رسیده به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو از بیش از 20 ملیت است.

وی با اشاره اینکه منشور کنگره به چهار زبان و دو نرم افزار، گفت: با تشکیل بیش از 200 جلسه علمی و غیر علمی، اقدام به آماده سازی 79 اثر شد که برون دادهای کنگره در قالب 55 جلد کتاب رونمایی و منتشر شدند.

دبیر کنگره بین‌‌المللی دکترین شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی یادآور شد: چهارمین مرحله کنگره، اجلاس دو روزه قم بود که در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته قبل برگزار شد و در روز شنبه اعضای کنگره به خدمت مقام معظم رهبری مشرف شدند./۹۳۴/پ202/ب1

ارسال نظرات