۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۵۶۴۵۶۶
تولیت آستان قدس رضوی:

مستکبران عالم، مانعی برای گسترش تمدن نوین اسلامی هستند

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مستکبران نمی‌خواهند مسلمانان در علم و دانش پیشرفت کنند، گفت: مستکبران، حاکمان مزدور و حکومت‌های دست ساخته آمریکا و انگلیس بنا دارند که مسلمانان در علم و دانش پیشرفت نکنند.
تولیت استان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در آیین اختتامیه کنگره بین‌‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: شخصیتی که تمدن اسلام ایجاد کرد پیامبر اکرم(ص) است که خداوند نقشه هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه را ترسیم کرد و این تمدن به نام رسول خدا(ص) و مؤسس دین رقم خورد.

وی تصریح کرد: تمدن بعد از آن به نام هجرت وجود مقدس علی بن موسی‌الرضا(ع) از مدینه به مرو بود؛ تمدنی که با ترسیم نقشه الهی وجود امام رضا(ع) در این منطقه موجب مدنیتی شود که آغاز آن دژ محکم توحید و پیشگیری از هرگونه آسیب برای موحدان بود؛ حدیث سلسله‌الذهب تابلوی بلندی پیش‌روی همه محققان و علما و قلم به‌دستان بود که بدانند توحید حصن حصین الهی و شرط صیانت از آن ولایت است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: دوره تمدنی که به واسطه امام رضا(ع) رقم خود فرصتی که برای امام رضا(ع) در زمینه نشر و ‌گسترش معارف اسلامی ایجاد شد، فرصت بی‌بدلیلی بود که برای هیچ یک از ائمه اطهار به جز زمان صادقین(ع) ایجاد نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: تشکیل شبکه وکلا و نمایندگان در جهان اسلام، تشکیلات منسجم مسلمانان دلداده به اهل بیت(ع)، تربیت 318 نفر شاگرد چون محمدبن‌خالد که هر یک مؤلف آثار ارزشمندی شدند که امروز به عنوان گنجینه ها بین ماست، پاسخگویی به بیش از ۱۵ هزار مسأله و سؤال که امروز به عنوان یکی گنجینه‌های علوم اسلامی امروز در اختیار جامعه ما، فرهیختگان ما، حوزه‌ و دانشگاه ماست چون رساله ذهبیه، صحیفه‌الرضا و طب‌الرضا که از جمله برکات تمدنی و و مدنیتی امام رضا(ع) است که در این منطقه رقم زدند.

وی افزود: امام‌زادگان و ‌چهره‌های برجسته‌؛ ستارگانی که امروز در ایران اسلامی و تمام این منطقه شاهد آن هستیم پیوست هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو هستند که هریک در حوزه خود به دلیل وجود خورشیدی چون شخصیت امام رضا(ع) کمتر دیده می‌شوند در حالی‌که اگر شخصیت هر یک از آنها تبیین شود نقش بسیار ارزشمندی که در پیدایش و گسترش علوم اسلامی داشته‌اند مشخص می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه همه این عالمان و فرهیختگان پیوست هجرت امام رضا(ع) به این منطقه هستند چهره‌هایی امثال شیخ‌طوسی، غزالی، ابوریحان بیرون و خواجه نصیرالدنی طوسی همه سر سفره علم بیکران علی‌بن موسی‌الرضا(ع) نشسته اند، خاطرنشان کرد: امروز از فقه تا نجوم، از حکمت تا ریاضی، مرهون علم ایشان هستیم شخصیت بزرگی که به عنوان وارث علوم انبیا و محبت اصرار رب‌العالمین خوانده شده اند.

وی با بیان اینکه نقش علی‌بن‌موسی الرضا(ع) در سه ساحت علمی، فرهنگی و تمدنی قابل توجه است، اظهار کرد: پاسخ های متقن امام رضا(ع) در مناظرات که توحید، عصمت و جایگاه امامت و ارزش های دین و اندیشه زلال توحیدی آثار پیدایش علوم اسلامی در سخنان ایشان بود، شخصیت فرهنگی چون حاکم نیشابوری که در این باره قلم زده و سخن گفته‌اند و شخصیت تمدنی که پس از شهادت ایشان در زمان ابناءالرضا(ع) امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) وحجت بن حسن عسکری(ع) مشهود است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: این کنگره خاستگاه تبادل اندیشه و نظر فرهیختگان در باب پیدایش و گسترش علوم اسلامی است، نقش این کنگره و نقش مقتدای بصیرت‌آفرین ما رهبر معظم انقلاب در تشویق عالمان و فرهیختگان برای اینکه به علم اهمیت دهند، در پیشبرد تمدن اسلامی بسیارمؤثر است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: مستکبران نمی‌خواهند مسلمانان در علم و دانش پیشرفت کنند، حقیقت تمدنی که غرب امروز مدعی آن است نشان از آثار تمدنی اسلام دارد در واقع تمدن غرب ریشه در تمدنی دارد که بین مسلمانان و فرهیختگان مسلمانان بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه امروز پیشرفت علم و دانش به ویژه نوآوری های علمی در بین مسلمانان از مسائل بسیار با اهمیتی است، ادامه داد: فرهیختگان، دانشگاهیان و‌ حوزویان باید به پیشرفت علمی کشور در راستای دستیابی به تمدن نوین اسلامی اهمیت دهند و نسبت به پیشینه ارزشمند خود و آنچه که قبل را با بعد مرتبط می کند آگاه باشند چرا که مستکبران، حاکمان مزدور و حکومت‌های دست ساخته آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها مورد حمایت آنها، بنا دارند که مسلمان در علم و دانش پیشرفت نکنند./934/پ202/ب1

ارسال نظرات