۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۵۶۴۵۶۲

انجمن اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا «بدعهدی» را روال آمریکا دانست

انجمن اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا در بیانیه‌ای در رابطه با خروج آمریکا از برجام تاکید کرد این اولین بار نیست که آمریکا در اجرای توافقات بین المللی بدعهدی می‌کند بلکه قانون‌گریزی و نقض‌عهد به یک روال عادی برای این کشور تبدیل شده است.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، انجمن هاى اسلامى دانشجویان منطقه بریتانیا در رابطه با خروج آمریکا از برجام بیانیه‌ای را منتشر کرده است که طی آن یادآوری می‌کند قانون‌گریزی و نقض‌عهد به یک روال عادی برای مقامات آمریکا تبدیل شده است. شرح این بیانیه را در زیر بخوانید.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ

و به ستمگران تمایل و تکیه نکنید که آتشِ (عذاب) شما را فرا مى‌‌گیرد و (در این صورت) براى شما در برابر خداوند، هیچ دوست و سرپرستى نیست، پس (از هیچ ناحیه‌اى) مورد کمک قرار نخواهید گرفت.  (سوره هود، آیه ۱۱۳)

سرانجام رییس جمهور آمریکا خروج کشورش از توافق هسته‌اى را به صورت رسمى اعلام نمود و دستور بازگشت تحریم‌هاى هسته‌اى را در بالاترین سطح ممکن ابلاغ نمود. ادعاهاى واهى آمریکا در مورد حمایت ایران از تروریسم در منطقه، عدم پایبندى ایران به توافق هسته‌اى و تلاش براى دستیابى به سلاح هسته‌اى با استناد به نمایش کودکانه نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و اسناد واهى ارائه شده از سوی او و در نهایت دستاوردهاى دفاعى و موشکى ایران که اساسا موضوع این توافق نبوده است، از مواردى بودند که رییس جمهور آمریکا براى خروج از توافق هسته‌اى در سخنرانى خود با ادبیات سخیفى به آنها اشاره کرد. خروج آمریکا از برجام در حالی صورت گرفت که برخی تحریم‌های ظالمانه این کشور علیه ایران در طول اجرای این توافق‌نامه همچنان پا برجا بوده است و این کشور به واسطه این تحریم‌ها و جوسازی‌های هدفمند مانع افزایش سرمایه‌گذاری و تعاملات اقتصادی بین کشورهای اروپایی و ایران شده بود.

انجمن‌هاى اسلامى دانشجویان منطقه بریتانیا با محکوم کردن بدعهدى و اقدام یک جانبه و مغایر با قانون آمریکا در خروج از توافق هسته‌اى و همین طور سخنان توهین‌آمیز و سخیف رییس جمهور آمریکا، موارد زیر را یادآور مى‌شود:

١- اقدامات اخیر و اظهار نظرهاى نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در مورد تلاش ایران براى دستیابى به صلاح هسته‌اى و حمایت از تروریسم که تنها چند روز قبل از اعلام موضع رییس جمهور آمریکا در مورد برجام صورت گرفت و از سوى دیگر استناد رییس جمهور و دولت تندروى آمریکا به این اظهارات حاکى از این است که در عمل آمریکا به زبان گویاى رژیم اشغالگر قدس تبدیل گشته و در راستاى مواضع خصمانه این رژیم گام برمی‌دارد.

٢- آمریکا در حالی اتهاماتی بی اساس را در رابطه با فعالیت‌های ایران در منطقه و حمایت دولت ایران از تروریسم مطرح می‌کند که خود و متحدین وهابی و صهیونیستش، بانیان تشکیل گروه‌های تروریستی در منطقه هستند و عامل اصلی نقض حقوق بشر و تجاوزگری به شمار می‌آیند. این موضوع زمانی آشکارتر می‌شود که رییس جمهور آمریکا در مناظرات انتخاباتی خود بارها رقیب انتخاباتی خود را محکوم به تشکیل داعش و حمایت از آن می‌کند. بر همگان واضح است که نا امنی و آشوب در منطقه به یک روش بازاریابی برای آمریکا تبدیل شده است تا زمینه فروش میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات نظامی را به کشورهای منطقه فراهم کند. از سوی دیگر رییس جمهور آمریکا پا را فراتر نهاده و به بهانه باقی ماندن و حضور نظامی برای تأمین امنیت در منطقه و مواردی همچون خروج از برجام، به دوشیدن هر چه بیشتر برخی کشورهای منطقه می‌پردازد.

٣- بد عهدی آمریکا در اجرای توافقات بین‌المللی تنها منحصر به برجام نمی‌شود و در دور جدید ریاست جمهوری آمریکا، قانون‌گریزی و نقض عهد به یک روال عادی برای این کشور تبدیل گشته است و شامل مواردی چون خروج آمریکا از توافق تغییرات آب و هوا و توافق همکاری‌های اقیانوس آرام نیز می‌شود. یکی از عوامل مهم که منجر شد خروج رسمی و علنی آمریکا از برجام شانزده ماه به طول بیانجامد، اجماع جهانی در رابطه با برجام بود و آمریکا با خروج از این توافق بین‌المللی و پشت کردن به متحدان سنتی خود نشان داد که شریک قابل اعتمادی نیست و منزوی خواهد شد.

٤- در طول اجرای توافق هسته ای، ایران همواره مورد راستی آزمایی قرار گرفته است و پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که به عنوان تنها مرجع رسمی بین‌المللی و مرجع نهایی در توافق برجام شناخته شده، ۱۱ بار تأیید شده است و کشورهای عضو همواره به پایبندی ایران به تعهدات خود اذعان داشته‌اند. بر این اساس قانون‌گریزی و خروج آمریکا از برجام، نه تنها باعث بی اعتباری هر چه بیشتر آمریکا در صحنه بین‌المللی می‌شود، بلکه نظام حقوقی بین‌المللی و اصول و مبانی دیپلماسی و روابط بین‌الملل را با خطر و چالش جدی رو به رو کرده است.

٥- حضور ایران در عراق و سوریه قانونی و به درخواست دولت‌های قانونی آن کشورها بوده است. ایران به عنوان کشوری که در این منطقه جغرافیایی و در همسایگی عراق و سوریه قرار دارد، همواره نقش مؤثری در مبارزه با افراط‌گرایی و گروه‌های تروریستی و بازگشت ثبات و آرامش به منطقه داشته است. از این رو آمریکا که بی‌دریغ از رژیم صهیونیستی و عربستان و گروه‌های تروریستی و افراطی همچون داعش حمایت تسلیحاتی و معنوی می‌کند، حق تعیین تکلیف برای ایران و منطقه را ندارد.

٦- با مرور کوتاهی بر تاریخ معاصر در می‌یابیم که آمریکا و متحدانش با حمایت از رژیم صدام و تجهیز او به پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی و سلاح‌های شیمیایی هشت سال ملت ایران را مورد تهاجم قرار دادند و راه دسترسی ایران به هرگونه تجهیزات دفاعی را مسدود نمودند و هنگامی که صدام از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم ایران استفاده می‌کرد، سکوت اختیار کرده بودند. حافظه تاریخی ملت ایران فراموش نخواهد کرد که چگونه درخواست‌های ایران از دولت‌های غربی در زمان جنگ تحمیلی برای خرید ساده‌ترین تجهیزات نظامی و موشک بی‌پاسخ ماند. امروز نیز آمریکا و متحدانش با تلاش برای گسترش ایران‌هراسی در بین کشورهای منطقه و فروش میلیاردها دلار تجهیزات نظامی پیشرفه به کشورهای منطقه همان سیاست‌های خصمانه قبلی خود را ادامه می‌دهند. در چنین شرایطی انتظار آمریکا و کشورهای اروپایی برای مذاکره با ایران در مورد مسائل دفاعی و برنامه موشکی توقعی بیهوده می‌باشد و تلاش امریکا برای محدودسازی توان دفاعی ایران خلاف اصول حقوق بین‌الملل و حقوق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در منشور ملل متحد است.

٧- در این برهه سرنوشت ساز از تاریخ جمهوری اسلامی، وحدت، اتحاد و همدلی مردم و مسؤولان امری بسیار ضروری و حائز اهمیت است. به ویژه که آمریکا با تحریم‌های اقتصادی علیه مردم ایران و مقصر نشان دادن حکومت ایران، سعی در ایجاد شکاف بین مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. در این شرایط اختلاف نظرهای داخلی و تسویه حساب‌های سیاسی محلی از اعراب نداشته و انتظار می‌رود مسؤولان با همدلی و اتحاد، موضعی منطقی و قدرتمند در قبال بدعهدی و اظهارات و اقدامات خصمانه آمریکا اتخاذ کنند و همواره اقتدار و عزت ملت شریف ایران را مدنظر داشته باشند.

به امید سربلندی ایران عزیز

انجمن های اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا/۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات