۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۲
کد خبر: ۵۶۴۳۵۴
آیت الله جوادی ‌آملی:

دفاع از دین و قرآن بر مبلغان واجب عینی است | نظام را باید با وحدت حول محور قرآن و روایات حفظ کرد

حضرت آ‌یت الله جوادی آملی تأکید کرد: امروز مبلغان و مفسران وظیفه دارند دست به قلم شوند و به شبهات پاسخ عالمانه و مقتدرانه دهند تا بتوانند نظام را در سایه وحدت حول محور قرآن و روایات حفظ کنند.
 حضرت آیت الله جوادی آملی  حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم جمعه شب در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان این که مبلغان باید مردم را با فیض و فوز ماه مبارک رمضان آشنا کنند، گفت: قرآن کریم و زمان نزول آن بیش از زمین نزول دارای اهمیت است.

وی افزود: خداوند متعال به اندازه ای به زمان نزول قرآن شرف بخشید که در بسیاری از موارد قرآن از زمان نزول سخن به میان می آورد نه زمین، انسان شب و روز با کعبه زندگی می کند و انسان با کعبه نفس می کشد و تمام کارها باید بر مدار آن باشد اما قرآن حرمتی که برای زمان نزول آن قائل شده درباره زمین بیان نکرده است.

اهمیت رمضان برای نزول قرآن کریم در آن است

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که اگر تمام ادعیه ماه مبارک رمضان بررسی شود می بینیم که گرامیداشت این ماه مبارک برای روزه آن نیست، اظهار داشت: اهمیت رمضان برای نزول قرآن در آن است، در روایات و ادعیه آمده که حرمت ماه مبارک رمضان برای نزول قرآن است.

وی با اشاره به جایگاه ماه مبارک رمضان ادامه داد: قرآن به ماه مبارک رمضان شرف بخشید، صاحب جواهر و سید صاحب عروه می فرمایند در فضل روزه همین بس که انسان شبیه فرشته می شود، سخن از نخوردن و کم خوابیدن نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: زمانی در مدرسه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی اساتید را جمع کردند به آن ها عرض شد که گاهی انسان تا یک دوره سطح و خارج کفایه بیان می کند فوری به سینه وجب می زند و می گوید در یک وجب سینه این همه علم وجود دارد اما علم کجا بود که نصیب آن ها شود؟

وی عنوان کرد: سه طلبه شاگرد مرحوم نائینی بودند، یکی علامه امینی شد که الغدیر نوشت و شیعه و غدیر را زنده کرد، شاگرد دیگر علامه طباطبایی شد که در قرآن و تفسیر کار کرد و دیگری آیت الله حکیم شد، این شاگردان مرحوم نائینی در قرآن، عترت و فقه کار کردند؛ امروز کدام یک از ما حکیم مستمسک نویس شده و کدام یک از ما علامه امینی و علامه طباطبایی شده است؟

اگر بزرگان به جایی رسیدند باد در غبغب نینداختند

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مبادا خدایی نکرده انسان سینه را وجب کند و بگوید در یک وجب سینه چقدر علم وجود دارد، سواد چیز دیگری است، اگر انسان 5 دور هم خارج کفایه بگوید در بین راه است چون علم چیز دیگر است.

وی اضافه کرد: حوزه باید بتواند حداقل در هر 50 سال مانند این شاگردان تربیت کند، شیخ اشراق می گوید علم را کسی وقف نکرده است و ما وقف نامه ای ندیدیم که علم برای زمان خاص و زمین مخصوص باشد، حال چرا ما استفاده نکنیم و  به بالا نرویم، اگر بزرگان به جایی رسیدند باد در غبغب نینداختند، این بزرگان شاگرد خود را ندیدند بلکه استاد را مورد توجه قرار دادند؛ از افضل اعمال رمضان و شب قدر سواد وعلم آموزی است اما گاهی برخی خیال می کنند با سواد شدنو علم آموزی معصیت کبیره است و از آن فرار می کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شبهات امروز برخی علیه قرآن کریم گفت: این حرف ها همان حرف هایی است که سال ها قبل در زمان غیبت صغری می زدند، حرف دوران بسیار گذشته امروز دوباره تکرار می شود و می گویند معاذالله قرآن رؤیای پیامبر است، دیگری می نویسد قرآن معاذالله متکلم و مخاطب نداشت بلکه قرائت شخص پیامبر از جهان بود یعنی ایشان جهان بینی خود را به صورت کتابی در آوردند.

امروز بر مفسران و مبلغان واجب عینی است که از دین و قرآن دفاع کنند

وی افزود: امروز بر مفسران، اساتید و مبلغان واجب عینی است که از دین و قرآن دفاع کنند و به شبهات پاسخ دهند چون این موضوع زمانی واجب کفایی است که «من به الکفایه» قیام کنند، امروز هجمه و حمله به دین جدی است اما مدافعان کم هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این که قرآن کریم پاسخگویی همه تهمت ها، افتراها و هذیان گویی ها است، اظهار است: قرآن در ظرف 23 سال نازل شده و مفسر گویا و توانمندی شب و روز آن را همراهی و در طول این 23 سال لحظه به لحظه قرآن را تفسیر کرده است.

وی ادامه داد: ما فرهنگ قوی و غنی در فارسی داریم و خدا فردوسی ها را رحمت کند که تشیع را در ایران حفظ کردند، آن روزها بردن نام حضرت امیر آسان نبود و اگر فردوسی در شعر خود نمی آورد و کس دیگری بیان می کرد زنده نمی ماند، با داشتن فردوسی ها فارسی توانایی داریم که مشکل داخلی را حل می کند اما عربی به گونه ای دیگر است.

چرایی عربی بودن قرآن کریم

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) درباره چرایی عربی بودن قرآن کریم ابراز داشت: فرمود این توانمندی در لغت عرب وجود دارد که تمام زبان های دنیا را ترجمه کند اما زبان های دنیا توان ندارند که عربی را ترجمه کنند، علمی به نام لغت در حوزه و دانشگاه نداریم که افراد لغت بخوانند اما در عربی یک فن قوی، غنی و پرباری در حد صرف و نحو به نام علم لغت وجود دارد.

وی عنوان کرد: تهمت ها تنها اختصاص به قرآن ندارد و انکار وحی پیامبر اسلام(ص) به معنای انکار وحی سلسله انبیا است، خداوند درس کرامت می دهد و می خواهد انسان را فرشته کند چرا که اگر انسان تلاش کند فرشته می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گاهی برخی در ماه مبارک رمضان غصه می خورند که چرا سه وعده به دو وعده غذا تبدیل شده است در حالی که همه محققان گفته اند دو وعده غذا برای انسان کافی بوده و بقیه بار زائد است.

ملت نفوذ ناپذیر عزیز است

وی اضافه کرد: قرآن کریم بارها تأکید کرده که خداوند درس عزت و حکمت می دهد، قرآن کریم نیز کتاب حکیم و عزیز است و اگر همه جمع شوند نمی توانند مانند آن بیاورند، قرآن حکیم است یعنی سه سلسه را آنچنان جنباند که بی نظمی در آن نیست و این سلسه ها شامل دعوت ها، دعوا و مجموع آن دو می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: سلسله دعوت هایی در قرآن کریم مانند دعوت به توحید، نبوت، معاد، اخلاق، فقه و معارف وجود دارد، سلسه دعواها نیز به دست خود رهبران الهی است، دعواها به معنای ادعاها در اختیار رهبران الهی است و دعوت به سوی الله و احکام الهی است، تک تک حلقات دعوت ها و دعواها و مجموع آن ها منسجم است که اگر غیر از خدا انجام می داد اختلافات بسیاری به وجود می آمد.

وی افزود: قرآن عزیز هم هست یعنی نفوذ ناپذیر به شمار می رود، ملت نفوذ ناپذیر عزیز است، شهید مدرس عزیز بود که در برابر رضاخان ایستاد و جامه کرباسی را کنار نگذاشت چون تولید داخلی بود، این که حضرت امام بسیار از مدرس نام می بردند دلیل دارد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که قرآن نفوذ ناپذیر است و باطل در آن نفوذ نمی کند، اظهار داشت: قرآن نه ضدی دارد که در آن نفوذ کرده و از درون پوک کند نه مثلی دارد که هماورد او باشد و حیثیت او را از بین ببرد، اگر قرآن مثل می داشت از بین رفته بود.

باید حوزه و نظام  را در سایه وحدت حول محور قرآن و روایات حفظ کرد

وی ادامه داد: تمام نزول های از آسمان مانند باران به معنای انداختن است اما نزول قرآن به معنای آویختن است، خداوند متعال قرآن را آویخت که یک طرف آن به دست متکلم و طرف دیگر آن در اختیار مخاطب قرار دارد، باید قرآن را بگیریم، بخوانیم و بالا برویم.

استاد برجسته  درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: علامه طباطبایی می فرمود وقتی خدا قسم به چیزی می خورد غیر از قسم محاکم است، قسم خدا به بینه است نه این که در قبال بینه باشد.

وی تأکید کرد: امروز مبلغان و مفسران وظیفه دارند دست به قلم شوند و سخن بگویند و به شبهات پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند و بتوانند نظام، حوزه و جامعه را در سایه وحدت حول محور قرآن و روایات حفظ کنند، مفسران و اساتید باید اساس قرآن را با بیانات و تفاسیر تحکیم کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین درگذشت آیت الله ایمانی را تسلیت گفت و برای وی طلب غفران الهی و علو درجات کرد./1323/

ارسال نظرات