۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۶۴۳۳۲

توصیه‌های مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت به روزه داران

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت به بیان توصیه های بهداشتی درباره ماه مبارک رمضان پرداخت و روزه را سبب تندرستی جسمانی و روحانی انسان دانست.
 طب سنتی خدادوست خدادوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران به بیان توصیه های بهداشتی درباره ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند روزه بگیرید تا تندرست بمانید.

وی افزود: البته این تندرستی در ابعاد گوناگون است و تنها در تندرستی جسمانی خلاصه نمی شود، به فرموده یکی از بزرگان نفس و بردن بر یکدیگر اثر می گذارند اما چون نفس بر بدن مسلط است اثر آن بیشتر خواهد بود، از این رو انسان با عبادت بزرگی مانند روزه می تواند به تندرستی روحانی دست پیدا کند.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت  با بیان این که اصل طب سنتی ایرانی بر حفظ و ارتقای تندرستی و اصلاح سبک زندگی است، اظهار داشت: باید رعایت توصیه هایی می توان سختی ظاهری روزه را راحت تر تحمل کرد و روزه ای گرفته شود که سبب تندرستی انسان باشد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر ماه مبارک رمضان در فصل های گرم سال واقع شده است به همین دلیل روز طولانی بوده و گرسنگی و تشنگی زیاد است و حرارت معده بالا می رود، یکی از توصیه ها این است که تحت هیچ شرایطی افطار را نباید با آب و نوشیدنی های سرد آغاز کرد بلکه باید آب ولرم یا شیر گرم و خرما افطار کرد، کسانی که خیلی تشنه هستند می توانند به سکنجبین ولرم افطار کنند.

خدادوست ابراز داشت: رعایت این موضوع سبب می شود که شدت حرارت زیاد معده که ناشی از گرسنگی در طول روز است شکسته شود تا فساد غذا را در پی نداشته باشد، امتیاز استفاده از خرما این است که قند آن به سرعت جذب می شود و از اشتهای کاذب انسان که منتهی به پرخوری می شود جلوگیری می کند.

وی عنوان کرد: در فصول گرم سال هضم معمده و گوارشی ضعیف است و گاهی برخی غذاها که مربوط به فصل گرم نمی شود مورد استفاده قرار می گیرد، در زمان افطار نباید چند نوع غذا را با یکدیگر استفاده کرد چرا که سبب آسیب به انسان می شود.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فاصله افطار تا سحر فاصله کوتاه است و سحری باید به صورت کامل و خوب میل شود، توصیه این است که افطاری سبک باشد و به دلیل فاصله کوتاه تا سحری نباید شام را هم در نظر گرفت؛ در زمان افطار خوب است که انسان از سبزی نیز استفاده کند تا دچار مشکل یبوست که در زمان روزه داری رخ می دهد نشود.

وی اضافه کرد: در فاصله بین افطار تا سحر می توان از نوشیدنی های خنک استفاده کرد، مخلوط عرق کاسنی و شاتره می تواند در بهبود تشنگی روزهای در حال روزه اثرگذار باشد، همچنین افراد می توانند از فالوده خیار با سکنجین استفاده کنند.

خدادوست با بیان این که با این تدابیر از پرخوری پرهیز شده و به اصلاح کبد کمک می شود، گفت: توصیه می کنیم که روزه داران حتما از سحری استفاده کنند، بین یک تا دو ساعت بعد از استفاده از سحری نباید خوابید چون زمانی که معده پر است نباید استراحت کرد.

وی افزود: با توجه به طولانی بودن روز و روزه دار بودن، انسان می تواند در طول روز غیر از زمان قبل از مغرب استراحت کند و بخوابد، این استراحت سبب تقویت قوا می شود و بر اساس روایات نیز خواب در ماه مبارک رمضان عبادت محسوب می شود./1323/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات