۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۵۶۴۲۲۹
وزیر کشور مطرح کرد؛

نقش مهم مبلغان در کنترل آسیب های اجتماعی | فعالیت ۱۵ میلیون نفر در پیام رسان های داخلی

وزیر کشور مقابله با آسیب های اجتماعی را دغدغه رهبر انقلاب دانست و از روحانیت و مبلغان خواست که مسؤولان را در این مسیر یاری کنند.
همایش بزرگ مبلغان ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در «گردهمایی مبلغان رمضان» که امروز در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به مسأله خارج شدن آمریکا از برجام اظهار داشت: مقابله با ایران‌هراسی که دشمنان نظام اسلامی به راه انداخته‌اند، نیاز به هوشیاری دارد و همین که ما دست بالا داشته و بدعهدی آمریکا را تمام دنیا مشاهده کرد، پیام خوبی است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب همه تحلیل‌ها بر عدم امکان پیروزی کشور گفته می‌شد و حرف از جنگ چریکی و مسلحانه در جریان بود اما تنها کسی که روی پیروزی نظام ایستاد، حضرت امام خمینی(ره)بود، همچنین بعد از شروع جنگ تحمیلی عده‌ای گفتند کار انقلاب تمام است.

وزیر کشور  با اشاره به عدم موفقیت دولت آمریکا در منطقه گفت: اکنون هم در توازن بین‌المللی، قدرت ایران در بیشتر از خود مشاهده می‌کنند و دل‌های منطقه‌ را نیز با ایران می‌بینند، بنابراین ایران در اوج قدرت قرار دارد و قدرت نظام در تمام جهات قابل مقایسه با ابتدای انقلاب نیست، از همین جهت با تمام قوا به میدان آمده‌اند.

وی عنوان کرد: تا زمانی که در داخل قدرت و استحکام مطمئن برای مقابله وجود نداشته باشد، یقینا تمام برنامه‌ریزی دشمن برای ایجاد انشقاق و اختلاف در کشور است، آنها به این نتیجه رسیده‌اند که توانایی مقابله از خارج با ایران را ندارند، چراکه لبنان، سوریه، عراق و یمن را تجربه کردند و ایران قدرتی نیست که برای دشمنان امکان تجربه کردن باشد.

رحمانی فضلی ادامه داد: به ادعای آنها، ایران است که در کشورهای خارجی مقاومت می‌کند، درحالی که ایران به درخواست کشورهای همسایه برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه در آن کشورها حضور دارد.

وی نقش وحدت را در دوران کنونی تعیین کننده دانست و راه انسجام ملت ایران را این‌گونه بیان کرد: قدرت داخلی کشور مبتنی بر دو امر است؛ امر اول وحدت و انسجام داخلی است و نباید به هر دلیلی به این وحدت و انسجام خدشه وارد شود، باید ولایت و رهبری را به عنوان عمود خیمه و عنصر وحدت‌بخش و انسجام بخش در نظر، فکر و عمل قبول کرد؛ اگر هر کس در هر جایگاه، لباس و گروه سیاسی و اجتماعی تصور کند، بدون این محور می‌تواند وحدت ایجاد کرده و خود عنصر وحدت شود، یقینا مسیر را خطا رفته است.

وزیر کشور با تأکید بر وحدت بر محور ولایت فقیه گفت: رهبر انقلاب از نظر تجربه شخصی، سیاست، تدبیر و تجربه‌های اجرایی، شجاعت، قدرت تحلیل و رهبری در سطح بسیار بالایی قرار دارند هیچ کس در حد قابل مقایسه با ایشان نیست، هیچ شعاری و صحبتی بر خلاف سخنان ایشان نباید باشد.

وی مردم ایران را عنصر قدرت‌ساز کشور توصیف و بیان کرد: مردم عنصر اصلی محسوب می‌شوند، از این رو باید با با اتکا به نیروی داخلی در حوزه اقتصادی ظرفیت‌ و توان کشور را افزایش داد، عربستان از زمان جنگ تحمیلی دائما به عراق کمک کرده و بر خلاف ظاهر به ایران نزدیک می‌شد، اما همیشه به طور پنهانی کارشکنی می‌کرد و اکنون راحت پول توزیع می‌کند.

وی با بیان این‌که دوره ریاست جمهوری قبل در سال 90 که علیه ایران قطع‌نامه صادر می‌کردند، آمریکا مورد حمایت همه دنیا بود، گفت: در آن زمان ایران تنها بود، اما اکنون همه حق را به ایران داده و آمریکا به عنوان کشوری بدعهد شناخته شده که این امر قدرت‌نمایی دیگری برای ایران است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: هرکسی فکر کند رابطه بین‌المللی مبتنی بر اعتماد 100 درصدی است به ویژه با کسانی که منافع و امنیت‌ آنها آلوده به سیاست‌های تزویر و توطئه است، حتما اشتباه می‌کند.

وی با بیان این‌که مسائل اقتصادی باید با کمک و یاری مردم اداره شود، تصریح کرد: ضعف‌های ساختاری و مدیریتی موجود در مسیر باید شناخته و برطرف شود، بنابراین لازم است در سیاست داخلی بر موضوعاتی مانند انسجام، وحدت داخلی و رضایتمندی مردم در حوزه اقتصادی متمرکز شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت مخالفت دولت با مسدود شدن تلگرام اظهار داشت: در حوادث دی ماه شاهد بودیم که چگونه تلگرام به عنوان ابزار رسانه‌ای، فرماندهی میدان برای اغتشاشگران می کرد و همان شب دوم با هماهنگی انجام شده، تلگرام بسته شد و شب سوم افت هفتاد درصدی در شدت هیجانات اجتماعی مشاهده شد و این نشان‌دهنده تأثیر فیلتر تلگرام است.

وی ادامه داد: شکی نسبت به تهدید، غرض و انگیزه شبکه تلگرام وجود ندارد، اما پیام‌رسان‌های داخلی بایستی با شکسته شدن انحصار، به سرعت ظرفیت‌ خود را افزایش دهند تا به تدریج ظرفیت‌ها منتقل شود، در حال حاضر مجموع  پیام‌رسان‌های داخلی 15 میلیون نفر مخاطب دارند.

وزیر کشور درباره پرسشی مبنی بر مخالفت با نظرات رهبری درباره محتوای برجام و مذاکره با آمریکا بیان کرد: همه در کشور مکلف و موظف به اجرای دستورات رهبر معظم انقلاب هستند و قدرت و تسلط ایشان به فضای کشور عنصر اصلی قدرت است و هیچ قصد عمدی برای مقابله با ایشان تاکنون وجود نداشته است.

وی همچنین در ابتدای سخنان خود با اشاره  به آسیب‌های اجتماعی گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی یک مسأله جهانی است، وقتی روند کشورها از جهت میانگین بررسی می‌شود، ایران در رده‌های متوسط به پایین است و این یعنی وضعیت کشور به نسبت رشد و شیوع در جهان، خوب است.

رحمانی فضلی درباره افزایش تولید مواد مخدر گفت: تولید مواد مخدر در 16 سال اخیر حدود 4700 درصد و تعداد معتادان 25درصد افزایش داشته و از نظر تنوع در مواد مخدر از 20 مورد به بیش از 600 مورد از مواد صنعتی تنوع پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که برخی کشورها فروش و تبلیغات مواد مخدر را قانونی اعلام کرده و چنین درخواستی را از ایران نیز داشتند، گفت: تجارت در این زمینه بیش از 50 میلیارد دلار گردش مواد مخدر ارزیابی می‌شود.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران درباره محدوده سنی اعتیاد به مواد مخدر بیان کرد: سن اعتیاد از نظر شیوع به سمت جوانی و نوجوانی کشیده شده و همچنین رشد اعتیاد دربین بانوان در حال افزایش است.

وی با اشاره به پشتیبانی مالی شبکه‌های تروریستی گفت: یاقتصادی پشتیبان تروریسم در منطقه هستند، به طوری که به غیر از قاچاق کالا، شبکه‌های تروریسم مانند القاعده و داعش رسما قاچاق مواد مخدر می‌کنند که این کمک به تروریسم و پیوست تروریسم و مواد مخدر است.

رحمانی فضلی مطرح کرد: گزارشی از بحث آسیب‌های اجتماعی تهیه شده و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال شد، ایشان بعد از مطالعه فرمودند روی موضوع بیشتر کار شود و بعد از بررسی ایشان اولویت اول کشور را بحث مواد مخدر و اعتیاد اعلام کردند که کاملا صحیح است، چراکه باقی انحرافات و آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، زندان و مسائل دیگر از این نقطه ایجاد می‌شود.

وی هشدار داد: مسأله دیگر درحوزه اجتماعی بحث تبدیل نسل است که به دلیل عدم وجود فهم صحیحی از نسل‌های جدید، نمی‌توان ارتباط درستی با آنها برقرار کرد، بنابراین نمی‌توان تعامل و در نهایت اثرگذاری بر این نسل را شاهد بود و این مسأله به روشنی در جامعه قابل مشاهده است و شناخت نسل جدید و سرمایه‌گذاری بر آن حقیقتا مهم است.

وزیر کشور درباره سبک زندگی در ایران بیان کرد: سبک زندگی مسأله‌ای‌ است که باید توجه داشت که چه اندازه در حیطه مدیریتی و اثرگذاری زندگی قرار گرفته و چه میزان در نوع نگرش، رفتار، کردار و... مؤثر است و می‌توان جهت‌دهی کرد، به هرحال موضوع پیچیده‌ای به عنوان آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که هرکس بخواهد، آن را ساده‌سازی کند به نتیجه نخواهد رسید.

وی گفت: بحث موارد مخدر در کشور فقط 3 تا 4 میلیارد دلار است که منفعت زیادی محسوب می‌شود و در این حوزه، ترفند، ابتکار و خلاقیت قاچاق‌چیان فراتر از برنامه‌ریزی حرکت می‌کند.

رحمانی فضلی با بیان این‌که بهترین راه مبارزه با اعتیاد، معتاد نشدن است، گفت: امسال820 تن مواد مخدر کشف و سال گذشته 780 هزار نفر ترک داده شدند که از این تعداد حداکثر بین 10 تا 15 درصد سلامت خود را به دست می‌آورند.

وی تصریح کرد: اولین و مهمترین موضوع این است که آسیب‌های اجتماعی اعم از طلاق، اعتیاد، ناهنجاری‌های اجتماعی به دغدغه های اجتماعی تبدیل شوند، یعنی همه مردم در برابر این آسیب و استفاده از تمام ظرفیت‌های دینی و اجتماعی جامعه برای مقابله با آنها بسیج شوند و این موضوع تبدیل به باور شود، زیرا در غیر این‌صورت یقینا نتیجه‌ای دلخواه را نخواهد داد.

وزیر کشور درباره وظایف روحانیت در امر تبلیغ تأکید کرد: روحانیت در امر تبلیغ دین بایستی بر مسائل اجتماعی مورد نیاز جامعه مانند اخلاق و اعتقادات تکیه کرده و این در حالی است که در منبرها، مجالس  و سخنرانی‌ها کمتر به مسائل اجتماعی اشاره می‌شود./876/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات