۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۵۶۴۱۶۳
آیت الله مکارم شیرازی:

تبادلات علمی بین شیعه و اهل سنت تقویت شود | علمای شیعه در طول تاریخ مظلوم بوده اند

حضرت آیت الله مکارم با اشاره به مظلومیت علمای شیعه در طول تاریخ گفت: علمای شیعه پدیدآورندگان علوم اسلامی بودند و به دلایلی مظلوم واقع شدند و خدمات آن ها به طور کامل برای همه روشن نشد.
افتتاحیه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که صبح امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به این که هدف از برگزاری این کنگره پرده برداری از نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی است، گفت: ما می خواهیم به همه مذاهب نشان دهیم که ائمه و علمای برجسته شیعه چه نقش عظیمی در گسترش علوم اسلامی داشته اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که این کنگره جنبه علمی دارد و از مباحث سیاسی به دور است، اظهار داشت: بررسی نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی بدان معنا نیست که بگوییم سایر مذاهب اسلامی نقشی در این زمینه نداشته اند، بلکه نقش و خدمات آن ها را نیز پاس می داریم.

وی با اشاره به این که اسلام آغاز و پایان جهان را در سیطره علم می داند، عنوان کرد: علت این که خداوند به فرشتگان دستور سجده بر آدم را صادر کرد، این بود که ایشان از فضیلت علمی برخوردار بود و همین موضوع او را از فرشتگان افضلیت می داد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: استعداد علمی بودن به نسل آدم منتقل شد و طی هزاران سال به تدریج شکوفا شد و افتخار فرزندان آدم نیز همین است که برخوردار از علم و  دانش هستند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: در بخش پایان عالم که ظهور امام زمان(ع) می رسد می بینیم که یکی از افتخار حضرت(عج)، همین شکوفایی علوم است، زیرا امام صادق(ع) فرمودند «شاخه های علوم 27 تا است که 2 بخش آن قبل از ظهور روشن می شود و زمانی که حضرت(عج) ظهور کنند 25 بخش دیگر آشکار می شود و علوم انسانی کامل خواهد شد».

وی اضافه کرد: این افتخار بزرگ ما است که اسلام از دل جاهلیت برخاست، اما آن را کنار زده و  فضیلت را به علم و دانش عطا کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مظلومیت علمای شیعه در طول تاریخ گفت: علمای شیعه پدیدآورندگان علوم اسلامی بودند و به دلایلی مظلوم واقع شدند و خدمات آن ها به طور کامل برای همه روشن نشد؛ حاکمان ستمگر بنی امیه و بنی عباس بسیاری از تألیفات شیعیان را نابود کردند و این گونه نیروهای افراطی و جاهل کتابخانه های بزرگی همچون کتابخانه شاه عباس را به آتش کشیدند و تألیفات شیعیان را نابود کردند.

استاد برجسته  درس خارج حوزه علمیه قم سانسور کتاب های شیعه را یکی دیگر از عوامل مظلومیت شیعه دانست و بیان کرد: این در حالی که کتابخانه های شیعه پر از کتاب های اهل سنت است، اما کتاب خانه های افراطی هایی همچون وهابی ها کتاب های شیعه را در کتاب خانه های خود قرار نمی دهند و نمی گذارند کسی به آن ها دست پیدا کند.

وی اضافه کرد:ما 400 پژوهشگر نخبه را از فرق مختلف و ملیت های دیگر را به کار گرفتیم تا حدود 2 سال در همه جوانب علمی نقش شیعه را پژوهش کنند و هم اکنون حاصل کارشان چیزی حدود به 50 جلد کتاب شده که بسیار جامع است؛ این کتاب ها دریچه هایی به روی پیروان مکتب اهل بیت(ع) می گشاید که تا کنون برای شان پوشیده بوده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: این کتاب ها باید به چند زبان ترجمه و چاپ و به سایر کشورها نیز ارسال شود، همچنین عصاره این چند کتاب در چند جلد کم تر منتشر شود و حوزه های علمیه نیز باید سعی کنند که این کتب را در برنامه های درسی قرار دهند.

اینن مرجع تقلید بر ضرورت تبادلات علمی میان شیعه و اهل سنت تأکید کرد و ابراز داشت: این نکته نیز حائز اهمیت است که یکی از برنامه های کنگره نشر کتاب های خطی است که با تلاش های فراوان علی رغم کارشکنی های فراوان برخی مسؤولان در کتاب خانه های داخلی و خارجی حدود هزار نسخه توانستیم به دست بیاوریم و آن ها را به چاپ برسانیم؛ برخی کتاب خانه ها نسخه های خطی را در کتاب خانه ها محصور کرده اند و حتی کپی آن ها را هم در اختیار پژوهشگران قرار نمی دهند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات