۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۵۶۳۹۴۹
حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی:

ترویج تجمل‌گرایی توسط رسانه‌ها موجب کاهش خرد ورزی می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی گفت: رسانه‌ای که اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی را در جامعه نشر می‌دهد، تفکر، تعقل و خرد ورزی را در جامعه کاهش داده و افراد را به تفکر در امور دنیوی و زودگذر سوق می‌دهد.
نشست خبری سخنگوی حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، بیان داشت: یکی از کارکردهای مذموم غالب رسانههای غربی و غیراسلامی آن است که با برنامههای خود جامعه را از تفکر و تعقلهای مطلوب و ارزشی بازدارند.

حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی با تأکید بر این که یکی از مأموریتهای رسانههای غیر دینی خام کردن و تخدیر جامعه است، اظهار داشت: بیتردید از مهمترین اهداف پخش مسابقات ورزشی در رسانهها آن است که جوانان را از ورود به مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بازدارند.  

وی ابراز داشت: دین اسلام اهمیت بالایی برای تفکر و تعقل قائل است، از این رو آیات و روایات فراوانی وجود دارد که مردم را از خمودی منع کرده و به تفکر سفارش میکند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم تصریح کرد: تفکر در اسلام به اندازهای اهمیت دارد که حتی در برخی از روایات آن را برتر از 70 سال عبادت معرفی کردهاند.

وی با قرائت روایت «تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعینَ سَنَةً»، خاطرنشان کرد: حتی اگر این قبیل روایات را حمل بر مبالغه کنیم، باز هم نشان دهنده اهمیت بالای امر تفکر و همردیف بودنش با عبادتی است که هدف آفرینش به شمار میآید.

حکمت مولود تفکر و اندیشه است

رییس شبکه جهانی ولایت با طرح سوالی مبنی بر این که رسانه چطور و در چه مسائلی باید انسان‌های را به فکر و تعقل وا دارد، عنوان کرد: رسانهای که اشرافیگری و تجملگرایی را در جامعه نشر میدهد، تفکر، تعقل و خرد ورزی را در جامعه کاهش داده و افراد را به تفکر در امور دنیوی و زودگذر سوق میدهد. از این رو است که امیرمؤمنان علی(ع) فرموده است: «لفِكرُ يُفيدُ الحِكمَةَ»؛ اندیشه، حکمت به بار میآورد.

استاد حوزه با بیان این که حکمت مولود تفکر و اندیشه است، گفت: یکی از کارکردهای رسانه دینی باید ترویج تفکر، تعقل و اندیشیدن در مورد مسائل مطلوب و ارزشهای دینی باشد تا مردم نسبت به حوادث پیرامون خود بیتفاوت نباشند.

وی با قرائت «... قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ»، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 219 سوریه بقره هدف از تفکر و تعقل را اندیشیدن در آیات و نشانههای الهی معرفی میکند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: بنابراین تفکر در امور دینی از جمله نبوت، امامت، عدل و هر آنچه در زندگی معنوی انسان به درد میخورد، مورد تأکید دین مبین اسلام است.

وی با بیان این که ازرش هر تفکری به خروجی آن بستگی دارد، ابراز داشت: به هر میزانی که خروجی یک تفکر، معنوی و الهی باشد، به همان اندازه نیز ارزش کاری که در رابطه با آن تفکر و اندیشه میشود، بالاتر خواهد بود.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره بر این که رسانهها باید به دنبال احیای مردم باشند، تصریح کرد: احیای جوامع به تفکر است. چرا که بشر با تفکر و اندیشه به حکمت و بصیرت میرسد./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات