۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۵۶۳۹۲۳
تحلیلگر سعودی:

عربستان در مهار نفوذ ایران شکست خورد

یکی از مشهورترین تحلیلگران سعودی که به آمریکا رفته است، نتایج انتخابات پارلمانی اخیر لبنان را شکستی برای حکومت سعودی دانسته و از ریاض خواسته است در طرح‌های خود در تمام منطقه تجدید نظر کند.
جمال خاشقجی تحلیلگر سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، «جمال خاشقجی» تحلیلگر سعودی در توئیتی به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر لبنان که با ناکامی سعدالحریری نخست وزیر مورد حمایت سعودی‌ها روبرو شد، واکنش نشان داده است.

خاشقجی نوشته است: به طور خلاصه باید بگوییم که نتیجه انتخابات لبنان شکست تلاش‌های سعودی برای مهار نفوذ ایران در منطقه بود... اکنون زمان بازنگری در طرح‌ها و ائتلاف‌های گذشته نه تنها در لبنان بلکه در تمام منطقه فرا رسیده است.

نوزدهمین انتخابات پارلمانی لبنان روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت برگزار شد که بر اساس گزارش رسمی دولت لبنان، جنبش حزب الله و متحدان بیش از 70 کرسی کسب کردند یعنی اکثریت کرسی‌های پارلمان جدید را به خود اختصاص دادند و در مقابل طیف سعدالحریری و متحدانش ناکام ماندند تا شکست بزرگی برای حریری و متحد و حامی اصلی‌اش یعنی سعودی‌ها رقم بخورد.

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای سعودی متولد 1958 است که در سابقه خود، مدیرعاملی شبکه ماهواره‌ای العرب و سردبیری روزنامه الوطن سعودی(وی تنها 52 روز سردبیر الوطن بود و پس از آن برکنار شد) را دارد، از سال 2004 به عنوان مشاور رسانه‌ای شاهزاده ترکی‌الفیصل سفیر سابق سعودی در لندن و واشنگتن عمل کرده بود،  وی تا پیش از حملات یازده سپتامبر، مصاحبه‌های اختاصی با اسامه بن لادن سرکرده سابق شبکه القاعده انجام داده بود، همچنین به عنوان تحلیلگر سیاسی در شبکه‌های سعودی،‌ام بی سی، بی بی سی و الجزیره فعالیت کرده است. وی به خاطر سیاست‌های بن سلمان ولیعهد سعودی و اعمال فشارهای شدید از سوی بن سلمان بر روزنامه‌نگاران و صداهای مخالف و منتقد، عربستان را ترک کرد و به آمریکا رفت./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات