۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۱
کد خبر: ۵۶۳۸۴۸
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در آیین رونمایی از کتاب «رؤیاانگاری وحی» مطرح کرد؛

پاسخگویی به شبهات قرآنی؛ مطالبه رهبر انقلاب

شبهه رؤیاانگاری از شبهاتی است که نباید در رسانه‌ها مطرح می‌شد و مطرح شدن آن در رسانه‌ها به سبب غرض ورزی بوده است.
یوسفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آیین رونمایی از کتاب «رؤیاانگاری وحی» با حضور حجج اسلام والمسلمین: دکتر محمدصادق یوسفی مقدم، رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، دکتر ابوالفضل ساجدی و حامد ساجدی، نویسندگان کتاب رؤیاانگاری وحی و حجت الاسلام مهدی محققی، مدیر عامل خبرگزاری رسا در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد.

در آغاز این نشست علیرضا استادیان، سردبیر خبرگزاری رسا به ضرورت نقد روشن‌فکری در رسانه‌های کشور اشاره کرد و گفت: یکی از روشن‌فکران که مطالب خویش را در موضوع‌های مختلف مطرح کرده، آقای دکتر سروش است و نظر وی درباره موضوع وحی و قرآن، رؤیاانگاری است که در این جلسه به نقد این موضوع پرداخته می‌شود.

سپس حجت اسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به اهمیت پاسخگویی پژوهشگران حوزوی  به پرسشهاي مطرح شده در جامعه پرداخت که سخنان وی بدین شرح است:

اینجانب به عنوان رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از مسؤولان خبرگزاری رسا که نشست بررسی و نقد و رونمایی کتاب رؤیاانگاری وحی را برگزار کردند صمیمانه تشکر می‌کنم؛ همچنین از این خبرگزاری سپاسگزارم که به شبهات قرآنی‌ توجه دارد؛ شبهاتی که بعد رسانه ای پیدا کرده است. رویداد توجه به شبهات، فعالیت بسیار ارزشمندی در جامعه است.

نگاهی به تفاوت سؤال و شبهه

تفاوت شبهه با سؤال این است که سؤال برای رفع جهل، و شبهه برای ایجاد گمراهی است؛ از این رو انسان باید با دو روش متفاوت با آنها رو به رو شود. ضمنا شبهه نیز دوگونه است: برخی شبهات را مخالفان نیز درک می‌کنند و شاید آنها نسبت به این شبهات احساس مسؤولیتی داشته باشند که آنها در غیر مراکز علمی مطرح نشود و شبهه‌ای است که باید در مراکز علمی پژوهش و  بررسی شود؛ زیرا بسیاری شبهات وجود دارد که در کتاب‌های علمی مطرح است و در مراکز علمی درباره آن تبادل نظر  صورت می‌گیرد.

اما گاهی شبهه افزون بر اینکه  بعد علمی دارد در رسانه نیز مطرح می‌شود؛ یعنی به مخاطبانی ارائه می‌شود که به هیچ وجه توانایی پاسخ دادن به شبهه را ندارند و با این کار گمراهی و انحراف در مخاطبان ایجاد  خواهد شد.

 بسیاری از شبهاتی که در فضای مجازی وجود دارد از این‌گونه شبهات است؛ گاهی نیز ممکن است آنها  سؤال باشند که باید در مراکز علمی مطرح شوند و در همان مراکز بدان آنها پاسخ داده شود. شبهات از نظر ماهیت باهم تفاوت دارند، بنابراین باید پاسخ بدانها نیز متفاوت باشد.

اهمیت پاسخ‌گویی به شبهات رؤیاانگاری وحی

شبهه رؤیاانگاری از شبهاتی است که نباید در رسانه‌ها مطرح می‌شد و مطرح شدن آن در رسانه‌ها به سبب غرض ورزی بوده است؛ زیرا با این‌کار باور عمومی کسانی که ذهنیت ابتدایی از قرآن کریم دارند و اهل مدرسه و تدریس نیستند، خدشه‌دار و عقاید آنها تضعیف و در ذهن آنها سؤال و شک ایجاد می‌شود. تضعیف باور و عقاید انسان‌ها سبب به وجود آمدن بسیاری از مسائل و مشکلات در جامعه می‌شود که حتی مطرح کنندگان شبهه نیز به پدیدآمدن آن نتایج و مشکلات در جامعه آگاه نیستند اما متأسفانه پیامدهای ایجاد شبهه الزامی است و کسی نمی‌تواند از این اتفاق‌ها جلوگیری کند.

 ما به عنوان پژوهشکده قرآن و معارف اسلامی وظیفه خود می‌دانیم که بدین سؤال‌ها و شبهات مطرح شده در جامعه پاسخ دهیم؛ از این رو در این پژوهشکده سؤال‌های مخاطبان درباره این موضوع، جمع‌آوری و به عنوان یک اثر پژوهشی به آن توجه شده است و افزون بر آن به شبهات مطرح در جامعه نیز پاسخ داده می‌شود.

پاسخگویی به شبهات قرآنی؛ مطالبه رهبر انقلاب

زمانی  استاد ساجدی گفت که مساله رؤیاانگاری وحی در جامعه مطرح است و جالب اینکه  رهبر معظم انقلاب که نسبت به صیانت و حفاظت از قران کریم بسیار اهمیت می‌دهند و مشاهده می‌کنیم که از زمان رهبری ایشان جلسات مختلف قرآن کریم و معارف قران کریم در کشور توسعه یافته است، اشاره کردند که چرا به این شبهه پاسخ داده نشده است؛ بنابراین در همان جلسه از استاد ساجدی دعوت کردیم که بدین پرسش پاسخ دهد.  استاد ساجدی نیز پاسخگویی به آن را پذیرفتند؛ از این رو طرح پاسخگویی بدین پرسش در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تدوین شد و در شورای علمی به تصویب رسید و حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی نیز نظارت بر این طرح بر عهده گرفت. همچنین بعد از اتمام کار دو ارزیاب برای این طرح قرار داده شد و آنها این پژوهش را به دقت ارزیابی و پیشنهادهای خویش را برای  مؤلف مطرح  کردند.

بنابراین خبرگزاری رسا کار بسیار ارزشمندی را در پاسخگویی به شبهات قرآنی به ویژه شبهه رؤیاانگاری وحی انجام داده است؛ زیرا پاسخگویی بدین شبهه مطالبه رهبر معظم انقلاب  بوده و با رسانه­ای شدن آن مردم را به یکی از خواست‌های رهبری توجه می‌دهید و دیگر اینکه برای انجام این پژوهش زحمات بسیاری کشیده شده است.

 اینجانب از خبرگزاری رسا که از رسانه های ارزشمند کشور هستند و همچنین دکتر ساجدی و فرزند ایشان برای تألیف کتاب «رؤیاانگاری وحی»  سپاس‌گزاری می‌کنم./۹۹۸/ پ ۲۰۲/ش

 

ارسال نظرات