۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۶۳۸۱۰
گزارشی از مدارس علمیه؛

مدرسه علمیه امام صادق بروجرد با دو قرن سابقه در حوزه دین

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بروجرد از قدمت این مدرسه نزدیک دو قرن خبر داد و گفت: ۲۴۰ طلبه در سطح یک و دو مشغول به تحصیل در امام صادق(ع) بروجرد هستند.
مدرسه علمیه امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بروجرد در سال 1198 هجری شمسی «مطابق با سال 1240 هجری قمری» تأسیس شده است. 

حوزه علمیه امام صادق(ع) بروجرد بیش از دو قرن قدمت دارد و در طول این سال ها جوانان زیادی به عنوان طلبه در این مدرسه تحصیل حوزوی خود را آغاز کرده اند و هم اکنون در سراسر کشور مشغول خدمت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند.

از ویژگی های خاص مدرسه علمیه امام صادق(ع) بروجرد می توان به وجود 200 هجره، داشتن کتابخانه مجهز به بیش از چند هزار جلد کتاب، مسجد در فضای مدرسه، سالن اجتماعات و سالن ورزشی ویژه طلاب و اساتید اشاره کرد.

در ادامه گفت و گویی با حجت الاسلام مجتبی گودرزی، مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) بروجرد، با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، ارائه می شود.

رسا- طلاب و اساتید مدرسه علمیه امام صادق(ع) بروجرد چه تعداد هستند؟

حجت الاسلام  گودرزی: مدرسه علمیه امام صادق(ع) بروجرد میزبان 240 طلبه در سطح یک و دو حوزوی است و به زودی مجوز راه اندازی سطح سه نیزدر این مدرسه علمیه گرفته می شود.

از این تعداد طلبه بین 40 تا 50 نفر از آنان از پیشکسوتان هستند که برای انجام فعالیت تبلیغی به مساجد و روستاهای اطراف بروجرد اعزام می شوند و این مبلغان در مدرسه علمیه امام صادق(ع) بروجرد اسکان دارند.

مابقی طلاب در پایه های مختلف سطح یک و دو حوزوی در حال تحصیل هستند و 10 نفر از اساتید برجسته حوزه علمیه در مدرسه علمیه امام صادق(ع) بروجرد فعالیت دارند.

پذیرش طلاب جدیدالورود با توجه به ظرفیت مدرسه برداران 15 نفر اعلام شده است و بیش از 60 نفر امسال داوطلب ورود به حوزه علمیه امام صادق بروجرد(ع) داشتیم که پس از اعلام نتایج آزمون ورودی و دوره های مصاحبه از بین داوطلبان افرادی که توانایی و شرایط پذیرش را داشته باشند جذب می شود.

طلاب سطح یک، طلابی که از روستاهای اطراف بروجرد جذب می شوند از ظرفیت خوابگاهی مدرسه علمیه برادران امام صادق(ع) بروجرد بهره مند می شوند.

رسا-راه حل فراروی تحقق آرمان تحول حوزه چیست؟

حجت الاسلام  گودرزی: تحول لازمه رشد و پویایی حوزه است، تحقق آرمان تحول در حوزه ضرورتی انکارناپذیر بوده چراکه حوزه علمیه متولی نظام دینی جامعه است، تحول در حوزه باید با حفظ ارکان حوزه همراه باشد زیرا از سیاست های مهم و راهبردی تحول است.

رهبر معظم انقلاب، در زمینه تحول در حوزه خطاب به مدیران و مسؤولان حوزه های علمیه فرمودند: تحول را مدیریت کنید، تحول، طبیعت و سنت آفرینش الهی است.

تحول در حوزه محورهای مختلفی دارد که ازجمله آنها می توان به تحول در نظام آموزشی، ساختاری، اخلاقی و پژوهشی نام برد، شاید مهم ترین تحول را بتوان تحول در نظام آموزشی حوزه عنوان کرد، ابتدا باید در کتاب های درسی حوزه تحولاتی صورت بگیرد.

در پذیرش طلبه باید امروزه دقت بیشتری به کار برد، از بین داوطلبان ورود به حوزه جوانان با استعداد، علاقه مند، توانمند جذب کرد افرادی که با اخلاق طلبگی آشنایی ابتدایی را داشته باشند و بتوانند در محیط حوزه و با بهره مندی از حضور اساتید حوزه به رشد و شکوفایی علمی و اخلاقی برسند.

بهره مندی از ظرفیت اساتید توانمند حوزه و دانشگاه از دیگر موارد مهم ایجاد تحول در حوزه است، حضور این اساتید می تواند در برخی موارد ایجاد تحول نماید و با ارائه شیوه های نوین در تحول حوزه و رشد و شکوفایی علمی و اخلاقی طلاب نقش آفرین باشد.

رسا- آسیب ها و تهدیدهای تحقق تحول در حوزه؟

حجت الاسلام  گودرزی: امروزه بسیاری از افراد در حوزه قائل هستند که باید روال و روش قدیمی تدریس حوزه حفظ شود و برخی نیز معتقد هستند که باید به سمت شیوه های دانشگاهی روی بیاوریم تا تحول در حوزه صورت گیرد، تا زمانی که این افراد وجود دارد نمی توان در ایجاد تحول نقش آفرین بود و می توان گفت یکی از آسیب های جدی پیش روی تحقق تحول در حوزه علمیه همین است.

نمره گرایی در مدارس علمیه یکی از آسیب های پیش رو بوده که مانع تحول در حوزه می شود، متأسفانه نمره گرایی سبکی دانشگاهی است که گریبان گیر برخی مدارس علمیه شده است، اینجاست که با حفظ شیوه های اصیل تحصیل در حوزه باید به سمت تحول پیش برویم.

مدیریت صحیح لازمه تحول در حوزه است، حفظ سنت های قدیمی در حوزه نیز از عوامل عدم تحول است، جامعه روز به روز در حال پیشرفت است و نسل امروز که به عنوان طلبه وارد مدارس علمیه می شوند با طلاب زمان گذشته متفاوت هستند، بنابراین ایجاد تحول در حوزه ضرورتی انکارناپذیر بوده که نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیح است.

حوزه علمیه از جمله نهادهای تربیتی است، نباید از دیگر نهادهای علمی و آموزشی جدا شود بلکه بایدذرسالت حوزه در ارتباط با دیگر نهادها در نظر گرفته شود و همواره به تحول حوزه در زمینه علمی، آموزشی و تبلیغی توجه شود.

رسا- آسیب های معطوف به طلاب در زمینه های معرفت و ایمان دینی، تعهد و سلوک عبادی، تهذیب نفس، زی طلبگی و سلامت زوحی و جسمی چه می تواند باشد؟

حجت الاسلام  گودرزی: از شرایط پذیرش طلبه ها، داشتن اخلاق، ایمان و تقوا است، اگر طلاب این ویژگی ها را داشته باشند و حول محور قرآن و اهل بیت(ع) حرکت کنند آسیبی این قشر را تهدید نمی کند.

اخلاق طلبه در کنار فراگیری علوم دینی همواره مورد توجه قرار دارد و در حوزه اخلاق و تهذیب نفس از علم آموزی نیز اهمیت بیشتری دارد، انس بیشتر طلاب با علوم دین و قرآنی  موجب تقویت ایمان و تقوا شده و اخلاق این قشر ارتقا می یابد، طلبه ای که پابند به اصول و ارزش های دینی و اعتقادی باشد هیچ آسیبی او را تهدید نمی کند.

رسا -در جامعه امروز طلاب نیازمند آموزش چه مهارت ها و فنونی هستند؟

حجت الاسلام  گودرزی: با توجه به پیشرفت علم و رشد و پیشرفت جامعه، ارتقای سطح علمی و توانایی تبلیغی طلاب از دیگر موارد ایجاد تحول در حوزه است، در جامعه امروز می طلبد که طلاب زبان شناسی را فراگیرند، علوم مخاطب شناسی و روانشناسی که لازمه انجام رسالت تبلیغی آنان است را فراگیرند و با مباحث روز جامعه آشنا باشند.

توانمندی طلاب در زمینه های فوق بیشتر در شهرستان ها ضعیف بوده و باید زمینه لازم را فراهم کرد که طلاب در کنار علوم درسی خود توانمندی لازم در زمینه های مختلف را کسب کنند و با ارتقای سطح علمی، اخلاقی و تهذیبی خویش ارتباط با مردم را بیشتر کنند چراکه روحانیت از مردم جدا نیست.

حوزه امروز باید در زمینه علوم اسلامی به صورت کاربردی ورود پیدا کند، با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه امروز حوزه های علمیه باید به شکل پر رنگ تر در حوزه اقتصاد اسلامی و بانک داری اسلامی ورود پیدا کنند و اگر نقص و ضعفی وجود دارد حوزه باید راهنما و هدایتگر باشد تا بتوان به صورت تخصصی در رفع مشکلات گام برداشت.

حوزه علمیه باید تولید علم کند و با علم سازی مشکلات جامعه را برطرف نماید و با بیان اقتصاد اسلامی و مؤلفه های گامی نو در اقتصاد کشور بردارد.

 

 

رسا- اصول وظایف حوزه و علمای دین در قبال نظام و جامعه اسلامی چیست؟

حجت الاسلام  گودرزی: حوزه مولد انقلاب و نظام اسلامی است، رهبر معظم انقلاب حوزه علمیه را قوام اصلى و ستون مهم انقلاب و نظام مقدس جمهورى اسلامى می دانند، برای تداوم راه انقلاب حوزه علمیه باید رسالت و وظایف خطیر خود عمل کند، حوزه های علمیه نباید نسبت به مسائل روز جامعه بی تفاوت باشند چراکه دیانت از سیاست جدا نیست.

به گفته رهبر معظم انقلاب حوزه علمیه باید دافع و حامی نظام باشد، حوزه مولد نظام بوده و امروز برای تداوم این نظام و تحقق آرمان های انقلاب حوزه های علمیه باید نقش آفرینی کنند و در قبال نظام جمهوری اسلامی احساس مسؤولیت داشته باشند.

حوزه های علمیه مرکز تربیت فکر و اندیشه، متفکر، محقق و سیاستمدار است، باید جوانانی توانمند، با استعداد و علاقه مند جذب حوزه شود که هر یک بتوانند در عرصه های مختلف و در آینده کشور نقش افرین باشند.

حوزه رسالتی خطیر در هدایت افکار عمومی تبیین و ترویج ارزش های دینی و تقویت باورهای دینی مردم، مقابله با ضدارزش ها و مصون سازی جامعه در برابر آسیب ها و هجمه های فرهنگی دارد و در این رستا به خوبی ایفای نقش می کند./9451//۵۰۴/خ

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
آخوندی اصلا پولی هم توش هست یا همین طور باید درس خوند و به هیچی نرسید
0
0