۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۵۶۳۷۹۲
برشی از کتاب «مکاتب صهیونیستی»(۹)؛

نگاهی به تاریخچه شکل‌گیری انجمن حجتیه

انجمن خیریه حجتیه مهدویه با تلاش شیخ محمود تولایی تشکیل شد و انجمن توانست تا روزهای آغازین انقلاب اسلامی، با شعار مبارزه با بهاییت جمع زیادی از نیروهای جوان را جذب کند.
انجمن حجتیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انجمن خیریه حجتیه مهدویه در سال 1332 ه.ش با تلاش شیخ محمود تولایی (مشهور به حلبی) تشکیل شد  و انجمن توانست تا روزهای آغازین انقلاب اسلامی، با شعار مبارزه با بهاییت جمع زیادی از نیروهای جوان را در بسیاری از شهرها به سوی خود جذب کند.

این انجمن در هر شهر دفتری داشت که با عنوان بیت (بیت امام زمان) شناخته می‌شد. این بیت مسئولی داشت و زیر نظر وی، سه گروه به تدریس، تحقیق و ارشاد مشغول بودند؛ گروه نخست به آموزش نیروها در سه مرحله ابتدایی، متوسطه و عالی می‌پرداخت؛ گروه دوم در پی یافتن افرادی از مسلمانان بود که به فرقه ضاله بهاییت گرویده بودند و گروه سوم، کار ارشاد را با شیوه‌های خاص خود دنبال می‌کرد. افراد انجمن در روز میلاد امام زمان «عجل الله تعالی فرجه» جشن گرفته و از سخنرانان معروف برای سخنرانی دعوت می‌کردند و در این روز بهائیان مسلمان شده توبه نامه‌ای می‌نوشتند. سخنرانان این جلسات، غیر روحانی و معمولاً از کسانی بودند که خود انجمن تربیت کرده بود.

فعالیتهای انجمن حجّتیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر شد و نیروهای تربیت شده انجمن به سه دسته تقسیم شدند: دسته اول، افرادی مانند آقای پرورش، دکتر صادقی، استاد دانشکده الهیات مشهد، عبدالکریم و مصحف بودند که به صف انقلابیون پیوستند و برخی مانند آقای طیّب که مسئولیت سخنرانی‌های انجمن را  در تهران بر عهده داشتند، نه تنها در صف انقلابیون قرار گرفتند، در مقابل انجمن نیز ایستادند. دسته دوم، در برابر انقلاب بی‌تفاوت ماندند و دسته سوم به انتقاد از انقلاب پرداخته، در صف مخالفان (مخالفان دیندار) قرار گرفتند!

رهبرمعظم انقلاب در سال 1360 در مصاحبه‌ای درباره این گروه چنین فرمودند:

به نظر من، در میان افرادی که در میان انجمن حجتیه هستند، عناصری انقلابی، مؤمن، صادق، دلسوز برای انقلاب، مؤمن به امام و ولایت فقیه و در خدمت کشور و جمهوری اسلامی پیدا می‌شوند. همچنان که افرادی منفی، بدبین، کج فهم، بی‌اعتقاد و در حال نق‌زدن و اعتراض هم پیدا می‌شوند.

آن روز که استکبار جهانی با شیطنت آمریکا  بعثی‌ها را به جان این ملت مظلوم انداخته و صدّام جنایتکار را تا بُن‌دندان مسلح کرده بود و او بمب‌های شیمیایی را بر سر ملت مظلوم ایران اسلامی فرو می‌ریخت، لازم بود که در کشور، همبستگی باشد و بحث انجمنی و غیر انجمنی بودن مطرح نشود؛ هر چند شُبهاتی که انجمن حجّتیه مطرح میکرد، جهاد و شهادت و تشکیل حکومت را کم‌رنگ جلوه می‌داد و قلب عاشقان امام عصر «عجل الله تعالی فرجه» را به درد می‌آورد!

پس اکنون که نظام اسلامی در اوج اقتدار است، باید با بیداری و هشیاری تمام، مراقب دستهای پنهان دشمنان اسلام و قرآن باشیم تا مبادا عده‌ای با نام قرآن و مکتب امام زمان «عجل الله تعالی فرجه» آب به آسیاب دشمن بریزند./۹۹۸/ن ۶۰۴/ش

ارسال نظرات