۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۵۶۳۴۳۰
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی تبیین کرد؛

پیش‌نیازهای موفقیت در تولید کالای داخلی

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری گفت: اراده عمومی مردم در مصرف کالای داخلی سبب تقویت اقتصادی کشور می شود؛ همچنین قدرت تحمل جامعه در برابر فشارهای خارجی افزایش چشم‌گیری پیدا می کند.
تولید ملی

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالمجید اشکوری، کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا  در تبیین مؤلفه‌های حمایت از کالای ایرانی گفت: مصرف کالای داخلی تنها بخشی از شعار حمایت از تولید داخلی را شامل می‌شود، اصل اولیه حمایت از کالای داخلی، ایجاد توازن بین چهار امر است.

ایجاد زمینه مصرف برای تولید

وی ادامه داد: نخستین عمل، ایجاد زمینه برای تولید در کشور است، برای ایجاد کوچکترین چیز مانند قطعات و لوازم جانبی تا تولید خودرو و هواپیما، ابتدا باید زمینه‌های تولید آن فراهم شود که همان زیرساخت‌های تولید است.

کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی تولید دانش فنی را به عنوان پیش‌نیازی ضروری برای تولید کالای داخلی معرفی کرد و گفت: یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم در تولید کالای مرغوب هر کشوری مسأله دانش فنی است که یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی کشور است، از‌این رو لازم است به‌صورت جدی روی این مسأله سرمایه‌گذاری شود تا دسترسی به علم و فناوری میسر شود.

وی با بیان این‌که از طریق دسترسی به علم و فناوری است که می‌توان به تولید کالای داخلی رسید، تصریح کرد: بنابراین اگر دانشگاه‌های کشور مبتنی بر تحقیق و پژوهش نباشد، دانشجویان کشور به‌صورت جزوه‌ای مدرک دریافت کنند و بیگانه از تخصص و فعالیت باشند، در این صورت دانشگاه‌های کشور در خدمت تولید نبوده و باوجود هزینه برای امر تولید، هیچ‌گونه بهره‌برداری علمی محقق نمی‌شود.

قابلیت عرضه در بازار، شاخصه مهم کالای تولیدی

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری با تأکید بر تولید کالای مرغوبی که قابلیت عرضه در بازار داخلی و خارجی را داشته باشد، بیان کرد: مرحله بعد از ایجاد زیرساخت‌، تولید کالایی است که از لحاظ کیفیت و مرغوبیت قابلیت عرضه در بازار  و مصرف را داشته باشد تا بتوان بر روی چنین کالایی سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داد.

وی اضافه کرد: مرحله سوم ایجاد زمینه‌های مصرف است به این معنا که مانعی برای مصرف کالاهای تولید شده وجود نداشته باشد، مانند تولید خودرو که استفاده از آن نیاز به وجود جاده داشته و همچنان که تولید هواپیما نیاز به وجود فرودگاه دارد.

ایجاد زمینه مصرف خارجی برای کالای داخلی

تحلیلگر مسائل فرهنگی ایجاد زمینه‌های مصرف خارجی را ضروری و تعیین کننده دانست و گفت: زمینه‌های مصرف یا در داخل کشور است و یا در خارج از کشور، اگر صرفا به ایجاد زمینه‌های مصرف در داخل و تولید کالای داخلی برای صرف استفاده داخلی همت شود، مشکلی رکود ایجاد می‌شود و در نتیجه آن سرمایه‌گذاری داخلی با ورشکستگی مواجه می‌شود، به همین خاطر بایستی زمینه‌های مصرف داخلی همراه زمینه‌های مصرف خارجی ایجاد شود و ذائقه مصرف‌کنندگان خارجی هم در نظر گرفت.

وی درباره روش ایجاد زمینه‌های مصرف خارجی بیان کرد: حال روش ایجاد زمینه‌های مصرف در خارج از کشور از راه دیپلماسی اقتصادی امکان‌پذیر است و بعد از این مهم، تولید‌کنندگان نیازمند بازاریابی داخلی و خارجی هستند تا با ورشکستگی روبرو نشوند، بخش مهمی از این عمل برعهده مردم است که در حوزه مصرف با اقبال به کالای ایرانی به حوزه رونق بخشند.

اراده عمومی ملت، سبب رفاه عمومی

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری در ادامه تأکید کرد: هماهنگ و متوازن کردن این امور با یکدیگر، نیازمند ایجاد زمینه‌های بسیار دیگری است و هر نهادی از قوای سه‌گانه گرفته تا سازمان‌ها، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران داخلی و مردم در این بخش مسئولیت خاصی را عهده‌دار هستند، یک وظیفه همگانی هم به نام اراده برای مصرف کالای داخلی برای همه آحاد ملت وجود دارد.

وی در پایان نتیجه اراده عمومی مردم برای مصرف کالای داخلی را شکست حتمی دشمن عنوان کرد و گفت: تحقق تمام این امور موجب تقویت کشور به لحاظ اقتصادی شده و قدرت تحمل آن در برابر فشارهای خارجی افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد، در این صورت در ضمن مقابله با دشمن ایجاد رفاه داخلی محقق شده و دشمنان نظام اسلامی دچار شکست حتمی خواهند شد./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات