۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۶۳۴۰۸
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه:

تولید اطلاعات در جهان یکی از ابزار‌های توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان این که در جهان تولید اطلاعات به عنوان یکی از ابزار‌های توسعه و پیشرفت کشور‌های مختلف به شمار می‌آید، گفت: سنت ما از لحاظ «داده‌ها» بسیار غنی است به طوری که با تولید زیاد داده‌ها توسط دانشمندان ایرانی، امروز داده‌های بسیاری در ایران به وجود آمده است.
درس خارج فقه فضای مجازی حجت الاسلام شهریاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، امروز در درس خارج فقه فناوریهای نوین که در مدرس 27 مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به مباحث مهم جلسات گذشته، به تعریف مفهوم فناوری، فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات پرداخت.

وی اظهار داشت: فناوری به ساخت، اصلاح، کاربرد و دانش(چگونگی کار با) ابزارها، ماشینها، مهارتها، هنرها(حرفهای)، نظامها، یا روشهای سازماندهی یا مجموعهای از آنها برای حل مشکل یا انجام یک خار خاص گفته میشود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ابراز داشت: به ذخیرهسازی، بازیابی، انتقال و پردازش داده یا اطلاعات از طریف اجراء، توسعه و نگهداری سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری و شبکهای فناوری اطلاعات اطلاق میشود.

وی افزود: فناوری ارتباطات به حوزهای از فناوری اشاره دارد که به ارتباطات انسانی از طریق ابزارهای دیجیتالی میپردازد.

اطلاعات موجود در اینترنت چیزی در حدد 5 میلیون ترابایت تخمین زده میشود

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه با بیان این که دادهها محتوایی خام و طبقهبندی نشدهای هستند، خاطرنشان کرد: با نشانگذاری دادههای نامنظم و طبقهبندی نشده، میتوان آنها را به اطلاعاتی منظم و طبقهبندی شده تبدیل کرد.

وی با بیان این که در جهان تولید اطلاعات به عنوان یکی از ابزار‌های توسعه و پیشرفت کشور‌های مختلف به شمار می‌آید، تصریح کرد: سنت ما از لحاظ «داده‌ها» بسیار غنی است به طوری که با تولید زیاد داده‌ها توسط دانشمندان ایرانی، امروز داده‌های بسیاری در ایران به وجود آمده است. 

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم‌اسلامی نور با تأکید بر این که فرایند تبدیل داده به اطلاعات به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد، عنوان کرد: هر داده‌ای در صورت تبدیل شدن به اطلاعات به کار خواهد آمد در غیر این صورت ارزشی نخواهد داشت.

وی گفت: پس از تبدیل داده‌ها به اطلاعات و عنوان‌بندی شدن آنها، دستیابی، طبقه‌بندی و جستجوی اطلاعات با کاربست فناوری اطلاعات ممکن می‌شود و با فناوری ارتباطات نیز این اطلاعات در اختیار همگان قرار می‌گیرند. 

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه اظهار داشت: هرگاه امکان انتقال اطلاعات فراهم شود، تبادل اطلاعات صورت خواهد گرفت. در چنین حالتی، هر فردی می‌تواند اطلاعات خود را برای شخص دیگری که به شبکه دسترسی دارد، ارسال کند.

سونامی اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۲۰

وی با بیان این که اطلاعات موجود در اینترنت چیزی در حدد 5 میلیون ترابایت تخمین زده میشود، ابراز داشت: 5 میلیون ترابایت معادل یک کتابخانه با 50 هزار میلیارد کتاب یا یک میلیارد فیلم ضبط شده بر روی لوح فشرده است.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم‌اسلامی نور تصریح کرد: جمعیت کنونی جهان به هفت میلیارد میرسد، از این جمعیت تعداد 361 میلیون نفر در سال 2000 جزء کاربران اینترنتی محسوب میشدند، اما تعداد این کاربران در سال 2011 با جهشی بینظیر به 2 میلیارد نفر افزایش یافت و تعداد این کاربران برای سال 2020 تا 5 میلیارد نفر تخمین زده میشود.

وی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در تسهیل فعالیتهای روزمره، عنوان کرد: بازیابی اطلاعات در ادوار گذشته کار بسیار مشکلی محسوب میشد اما بشر با بهرهگیری از فناوری اطلاعات، امروزه میتواند به راحتی اطلاعات از دست رفته خود را بازیابی کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: در گذشته اگر میخواستیم از مجموعه لغات یک کتاب حجیم 20 جلدی به صورت دستی فهرستی تهیه کنیم، علاوه بر آن که اتمام آن سالها به طول میانجامید، خطاهای انسانی نیز در آن بسیار فراوان میبود. اما این کار با کمک فناوری اطلاعات با دقتی بسیار زیاد و زمانی اندک مسیر شده است.

وی با مهم ارزیابی کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشرفت جهان، گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات به دانش بهرهمندی از ابزارهای فنی همچون نرمافزار، سختافزار و شبکه برای دستیابی به جامعه شبکهای(اطلاعات، ارتباطات، تعامل و..)، گفته میشود./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات