۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۵۶۳۲۸۴
پژوهشگر حوزه علمیه قم تأکید کرد؛

"صداقت دولت"بهترین راهکار عقب راندن استکبار و جلب حمایت مردم

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی گفت: اگر دولت و ملت به یکدیگر اعتماد متقابل داشته باشند، بی تردید این اعتماد موجب حمایت مستحکم شده و همین مسأله دشمن را به عقب نشینی وادار خواهد کرد.
حجت الاسلام مرتضوی هشترودی

حجت الاسلام سیدمحمود مرتضوی هشترودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه با توجه به رهنمودهای امامین انقلاب، رسیدن به تمدن اسلامی 5 مرحله دارد، گفت: لازمه تحقق تمدن اسلامی، ایجاد انقلاب، تشکیل نظام، شکل گیری دولت اسلامی و جامعه اسلامی است؛ پیامبر اکرم(ص) نخستین بنیان گذار اولین انقلاب، نظام، دولت و جامعه اسلامی بودند، اما موفق به تشکیل تمدن اسلامی نشدند و این وظیفه امروزه بر دوش ما شیعیان و پیروان آن بزرگواران است.

برای تمدن سازی اسلامی باید به صدر اسلام توجه کنیم

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به این که ایده تمدن اسلامی از روزهای آغازین اسلام مطرح بوده و این موضوع بحث جدیدی نیست، اظهار داشت: انقلاب ما ادامه دهنده انقلاب پیامبراکرم(ص) بوده است و در حال حاضر باید با تأسی به مؤلفه ها و معیارهای رسیدن به تمدن اسلامی که ایشان داشتند، راه و مسیر انقلاب خود را طی کنیم.

وی ادامه داد: همین که ما می گوییم «دولت اسلامی» راه را به ما نشان می دهد که در ایجاد دولت اسلامی باید چه اعمالی را انجام بدهیم، یعنی برای ایجاد دولت اسلامی ناگزیریم که به موازین و احکام اسلامی مراجعه کنیم و یکایک آن ها را در متن کارها پیاده سازی کنیم.

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی با اشاره به اینکه برای تحقق تمدن اسلامی باید به تحقق شعارهای هر مرحله نگریست، ابراز داشت: اگر بخواهیم همه احکام اسلامی را در انقلاب خود پیاده کنیم و به تمدن اسلامی برسیم در ابتدا باید قانون گذاری کشورمان را فقها و علمای اسلام شناس انجام دهند، نه این که کسانی بر این امر مسلط شوند که آشنایی با دین ندارند.

تحت استعمار فرهنگی اجتماعی قرار داریم

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «استعمار» تنها به مسائل سیاسی اطلاق نمی شود، ابراز کرد: جامعه امروزی تحت استعمار فرهنگی، اجتماعی و غیره بیگانه قرار داریم، زیرا تلویزیون، خوراک، پوشاک، رفتار، تفریحی و هزاران کار از این قبیل که در جامعه ما صورت می پذیرد از غرب الگو می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز به استقلال کامل در همه ابعاد دست پیدا نکرده ایم، عنوان داشت: شاید در بعد سیاسی مستقل شده باشیم، اما در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هنوز نتوانسته ایم به طور مستقل و بر اساس مبانی اسلامی عمل کنیم.

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی تأکید کرد: برای دستیابی به استقلال ضروری است مسؤولان حاکمیت سه شعار ابتدای انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را سرلوحه کار خود قرار داده و با مراجعه به مبانی اصیل اسلامی شیعی از تعاریف هر کدام به خوبی آگاه شوند و سعی کنند مؤلفه های هرکدام را در جامعه نهادینه کنند.

محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در مملکت اسلامی باید آزادی بیان وجود داشته باشد و کرسی های آزاداندیشی برقرار شود تا کسانی که شبهه دارند، شبهه شان حل شود؛ شهید آیت الله بهشتی در اوایل انقلاب با همه افراد اعم از موافق و مخالف نظام اسلامی به بحث می نشستند و سعی در حل شبهات داشتند؛ امروزه نیز این روش باید مرسوم باشد، زیرا ما انقلاب کرده ایم که افراد را به اسلام جذب کنیم و اساساً هدف ما از انقلاب ترویج اسلام بود.

وی با اشاره به اینکه حاکمیت باید اسلام را کنکاش کرده، نقاط قوت و ضعف را استخراج کرده و درصدد نهادینه سازی آن برآید، تصریح کرد: اگر حاکمیت استقلال، آزادی و جمهوریت به همراه اسلامیت را رعایت کرده و در قانون گذاری هایش قوانین اسلام را پیاده کند، بی تردید نظام اسلامی را به لحاظ متنی تشکیل داده است؛ حال اگر این متن نظام اسلامی را در همه امور اجرایی کند، دولت اسلامی را به وجود آورده است.

بهترین راهکار عقب راندن استکبار و جلب حمایت مردم جامعه «صداقت» است

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی بهترین راهکار عقب راندن استکبار و جلب حمایت مردم جامعه را «صداقت» دانست و بیان کرد: مسؤولان باید با مردم با صداقت رفتار کنند و به آن ها گزارش های صحیح از عملکرد خود بدهند تا مردم بدانند چه مقدار از مسیر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را طی کرده ایم و چه مقدار آن باقی مانده است؛ اگر این صداقت وجود داشته باشد، بی تردید مردم نیز به مسؤولان در تحقق مؤلفه های انقلاب کمک خواهند کرد و این حمایت و همکاری دشمن را وادار به عقب نشینی خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر مسؤولان صادق باشند و صادقانه عمل کنند، بی شک مردم نسبت به نظام بیش از پیش دلگرم خواهند شد؛ نباید اینگونه باشد که مسؤولی از ناب ترین کالاهای خارجی استفاده کند و وقتی نوبت به مردم برسد، دم از اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی بزنند.

وی یادآور شد: اگر دولت و ملت به یکدیگر اعتماد متقابل داشته باشند، بی تردید این اعتماد موجب حمایت مستحکم شده و همین مسأله دشمن را به عقب نشینی وادار خواهد کرد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات