۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۵۶۳۲۵۱
مدیر موسسه انفاق و تبلیغ امام زمان:

کسی که منتظر مصلح است باید صالح باشد

حجت الاسلام زنگنه گفت: اخلاق علمی و مبنایی و اخلاق رفتاری، هم در دوره غیبت و هم در دوره ظهور حرف اول را می زند.
فرهنگ انتظار

حجت‌الاسلام محمد زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه اخلاق اجتماعی در عصر انتظار  و رسیدن به الگوی مدینه فاضله گفت: این مساله را از دو زاویه می توان توضیح داد. بحث اول اخلاق است، آن چیزی که به عنوان حقیقت اخلاق و عنوان اخلاق مطرح است آن تغییر ملکات انسان هاست. یعنی انسان ها در پرتو وحی الهی و وجود مقدس اهل بیت علیهم السلام ملکات الهی اخلاقی را در خودشان به وجود بیاورند.

وی افزود: دوره امامت حضرت ولی عصر صلوات الله علیه دوره انتظار است و توقعی که از انتظار می رود شاید نسبت به گذشته حساس تر باشد. ما این بحث را که درباره اخلاق هست از دو زاویه می توانیم نگاه کنیم یکی بحث همان افضل الاعمال انتظار الفرجی هست که با الحان مختلف در بیان ائمه طاهرین علیهم السلام هست.

مدیر موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) با بیان اینکه  انتظار فرج دارای سه معنا است، گفت: معنای اول آن، مقصود انتظار فرج الهی است یعنی اراده پروردگار حاکم بر تمام اراده هاست و مومن باید به این ایمان داشته باشد چون حاکم بر علت العلل و اسباب الاسباب حضرت حق تعالی است.

وی در ادامه به بررسی معانی دیگر انتظار فرج پرداخت و گفت: معنای دومش بحث دولت حقه است. یعنی همان منتظر لامرکم مرتقب لدولتکم. آن دولتی که خدای متعال به انبیا سفارش کرده و اهل بیت علیهم السلام مفصل درباره اش بیان کرده اند. در هرصورت مومن باید منتظر آن دوره باشد.

معنای سوم نیز بحث سنخیت با امام علیه السلام پیدا کردن است. یعنی انسان به گونه ای زندگی کند که با امام علیه السلام سنخیت پیدا کند، با امام هم ردیف شود به یک معنای تربیتی، یعنی آن گونه باشد که امام می پسندد آن گونه باشد که مرضی امام است که پیرامون همین مسأله آن شعر معروف هم هست که: گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است* گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است.

زنگنه با بیان اینکه کسی که منتظر مصلح است خود باید صالح باشد، گفت:  نمی توانیم منتظر مصلح باشیم ولی قید و قیودات خودمان را نداشته باشیم. یعنی حدود و مرزی نداشته باشیم.

رئیس هیات مدیره موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) عنوان داشت: قاعدتا بحث اخلاق، هم اخلاق علمی و مبنایی و هم اخلاق رفتاری هم در دوره غیبت و هم در دوره ظهور حرف اول را می زند آن چیزی هم که از برکات ظهور  امام زمان هست این است که توحید ها و عبودیت ها قوی شود که این همان حقیقت اخلاقی است که مدنظر خداوند متعال و ائمه معصومین علیهم السلام بوده است. /۸۲۹/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات