۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۵۶۳۲۰۷

گزارشی از کمیته برنامه ریزی شهرستان قم با حضور رییس مجلس

کمیته برنامه ریزی شهرستان قم ویژه بررسی اعتبارات بودجه ای روستاهای قم با حضور علی لاریجانی و جمع زیادی از دهیاران برگزار شد.
فرمانداری قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کمیته برنامه ریزی شهرستان قم پیش از ظهر امروز در سالن جلسات فرمانداری قم برگزار شد.

در این نشست جمع زیادی از دهیاران، بخشداران و مسؤولان استان قم حضور داشتند و میهمانان ویژه این نشست نیز علی لاریجانی و احمد امیرآبادی فراهانی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی بودند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که روستاهای ما ظرفیت های اقتصادی زیادی دارند از تخصیص 12 هزار میلیارد وام ارزان قیمت برای سرمایه گذاری در حواشی روستاها از محل صندوق توسعه روستایی خبرداد.

وی با اشاره به این که بخش های روستایی قم دارای ظرفیت های بالایی هستند، ابراز داشت: برخی از روستاهای قم دارای ظرفیت توریستی هستند که نیاز به تخصیص اعتبار و هزینه کرد بیشتری دارند ولی این اطمینان را به روستاییان استان قم می دهیم که طی دو سال آینده پروژه های گاز رسانی و آب رسانی به اتمام برسد.

همچنین سید مهدی صادقی استاندار قم با اشاره به امر مهم توسعه روستاها اظهار داشت: امیدواریم با تمهیدات لازم و مشارکت در تصمیم گیری فعالیت های خوبی درخور روستاییان داشته باشیم.

یکی دیگر از سخنرانان این نشست رضا سیار فرماندار قم بود که وی نیز با اشاره به روز کارگر و اهمیت مسأله کار در روستاها اظهار داشت: مهمترین شغل روستاییان مسأله کشاورزی و کارگری است.

وی افزود: 102 روستای ما دارای دهیاری است و 124 آبادی هم داریم که بدون دهیاری است و اعتباری بالغ 403 میلیارد ریال از محل عوارض ارزش افزوده به صورت یک روش منحصر به فرد و متفاوت از گذشته بدون سیکل خزانه استان مستقیما به حساب دهیاری از طریق فرمانداری ها واریز شد.

فرماندار قم عنوان کرد: هفتاد درصد این اعتبار در سه ماه آخر سال تخصیص داده شده بود و به در سال 96 با اصلاحیه بودجه مواجه شدیم و به همین جهت از هزینه کرد این اعتبار عقب هستیم و امروز برای تمام مبالغ تخصیص یافته برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

سیار با اشاره به این که از این اعتبار به عنوان محرک روستاها استفاده شده است، اظهار کرد: این اعتبار برای رفع موانع کمبود بودجه ها استفاده کردیم ولی محدودیت هایی برای هزینه بودجه ها داریم و نمی توانیم این اعتبار را برای مکان دیگر استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: یک حرکت عظیم توسعه ای در تمام روستاها در حال شکل گیری است و برخی پروژه هایی که حدود 10 سال نیمه تمام مانده بود که تخصیص بودجه کمک زیادی به دهیاری ها کرد.

فرماندار قم عنوان داشت: تمامی استان ها تغییر فرهنگ را در خود شهری های قم شاهد هستیم و بسیاری از مردم استان قم در روستاهای اطراف قم صاحب خانه هستند و با این استدلال که روستاها محل اقامت شهر قم هست و تحولی که در حال شکل گیری است متوقف نشود.

وی با تأکید بر این که در روستاهای اطراف قم بیش از 200 هزار انشعاب برق و آب وجود دارد دارد، عنوان داشت: این مسأله نشان می دهد که ما نیازمند به اختصاص بودجه های بیشتری هستیم و امیدواریم 30 درصد بودجه اختصاص یافته برای قم به 12 درصد کاهش پیدا نکند.

سیار تصریح کرد: طرح هایی برای روستاهای فاقد آب شرب و کمک به مباحث اقتصادی روستاها داریم، به هر روی برای بیش از 240 روستای قم امیدواریم برای سال 97 شاهد تخصیص اعتبارات برای پیگیری بهتر کارهای زیربنایی، اقتصادی و رسیدگی به امور مردم باشیم.

همچنین دکتر رضوی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم از اختصاص 250 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های عمرانی در استان قم خبرداد و عنوان کرد:این بودجه نسبت به سال گذشته کاهش اندکی دارد و پیش بینی است که امسال مثل سال قبل تخصیص را اسناد خزانه داشته باشیم.

وی افزود: سیاست اصلی این است که پروژه های مستمر را ادامه بدهیم و پروژه هایی که در سال قبل عدم تخصیص داشتند به عنوان پروژه های اولویت دار در نظر بگیریم.

رضوی تأکید کرد: در سال جاری سعی این است که کار عمرانی جدیدی را شروع نکنیم و پروژه های نیمه تمام و مواردی که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند را به عنوان پروژه های اولویت دار برای تخصیص اعتبار در نظر بگیریم.

در ادامه آقای مرادی نماینده شورای اسلامی روستاهای استان قم به ایراد سخنرانی پرداخت و تأکید کرد: شوراها به عنوان پارلمان محلی می توانند طرح ها و پیشنهادات خود را به شوراهای عالی و فرادست بفرستند و ما می توانیم برای حل مشکلات امروز کشور طرح هایی به مجلس ارائه بدهیم.

وی با بیان این که شوراها در کشور جایگاه ویژه ای دارند، خاطرنشان کرد: البته رسیدن آن به جایگاه واقعی و قانونی نیازمند همکاری دولت و مجلس است چراکه بر اساس در قانون اساسی کشور هشت اصل مهم به قانون شوراها اشاره کرده و آن را از ارکان نظام اسلامی و رکن اساسی تصمیم گیری برشمرده شده است.

علی باقری نیز نمایندگی از دهیاران بیش از 220 روستای استان قم با اشاره به نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی به بخش روستایی در تحقق برنامه توسعه ششم، اظهار داشت: منابع مالی که در اختیار دهیاران در سال گذشته قرار داده شد ما را به سمت و سویی می برد که بتوانیم خواسته های به حق روستاییان را برآورده کنیم.

وی با بیان این که دهیاری ها دستگاه های اجرایی در هر روستا هستند، ابراز داشت: در سه دوره ریاست جمهوری به یاد نداریم ریاست مجلس شورای اسلامی بیش از پنج مرتبه در دورترین نقاط استان قم شرکت داشته باشند و استاندار و فرماندار بارها با مردم روستاها به صورت مستقیم صحبت کرده اند.

باقری تصریح کرد: مشکلات در روستاها زیاد است ولی موضوعی که به روستاییان امیدواری داد بحث اعتباراتی بود که در سال 96 در اختیار دهیاری ها قرار گرفت به ما کمک کرد چراکه تمام موضوعات مالی شهرداری ها در دهیاری ها هم هست.

وی عنوان کرد: این اعتبارات با برنامه ریزی درست در جای خود مصرف شده و می شود ولی موضوع نگران کننده این است که می‌گویند قسمتی از بودجه برنامه توسعه ششم که 30 درصد برای توسعه روستاها و 70 درصد برای شهرها درنظر گرفته قرار است در تبصره ای بوده که سهم روستاها را به 12 درصد کاهش بدهند.

نماینده دهیاران استان قم با بیان این که روستاهایی که قوی عمل کرده اند در کسب و کار و درآمد زایی و مهاجرت معکوس موفق بوده اند، خاطرنشان کرد:  جمعیت کل کشور 80 ملیون است و جمعیت شهری چیزی حدود 74 درصد و جمعیت روستایی 26 درصد است که آن 30 درصد به توازن همین جمعیت است و در استان تهران جمعیت روستایی 7 و نیم درصد بوده ولی در سال 95 کاهش چند درصدی داشته و مهاجرت به شهر زیاد بوده است.

وی تأکید کرد: ما برای سهم 30 درصدی بودجه روستاها برنامه ریزی کرده ایم و امیدواریم این مسأله نیز مورد توجه نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

باقری با بیان این که بخش کهک و جعفریه از مراکز مهم روستایی استان قم است، خاطرنشان کرد: این مراکز از جمله مناطق روستایی مهم برای دام و طیور و کشاورزی است و مردم زیادی نیز در روزهای تعطیل در این مناطق حضور پیدا می‌کنند و از این رو نگه داری وضعیت مطلوب به بودجه بندی خوبی نیاز دارد./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات