۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۵۶۳۲۰۱
در افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین‎المللی کتاب؛

صالحی: انقلاب اسلامی نقش مهمی در رشد و پویایی کتاب داشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به امنیت اقتصادی در حوزه نشر گفت: ما علاوه بر امنیت آزادی اندیشه به امنیت عرضه هم نیاز داریم.
صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد اسلامی ظهر امروز(۱۱اردیبهشت ماه) در مراسم افتتاحیه سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در مصلای تهران برگزار شد با اشاره به اینکه بنده به عنوان نائب رییس جمهور در این مراسم حضور  دارم اظهار داشت: رییس جمهور همیشه دغدغه های فرهنگی دارند و قرار بود که ایشان در این مراسم حضور پیدا کنند اما به خاطر پاره ای از مسائل بین المللی و داخلی حضور ایشان ضروری بود و نتوانستند در مراسم امروز حضور پیدا کنند.‌‌

وی ادامه داد: از طرفی رییس جمهور روز شنبه عازم خراسان رضوی خواهند بود و از آنجایی که آخر هفته تعطیل خواهد بود و تراکم کاری ایشان زیاد است امکان حضور ایشان میسر نشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب مسأله‌ای نیست که تنها با دید رسانه‌ای یا یک ظرفیت در امر فرهنگ به آن نگاه کرد، تأکید کرد: کتاب می‌تواند از زوایای مختلف پایه‌های فرهنگ را معرفی کند، در واقع کتاب حلقه اتصال فرهنگ یک کشور با کشوری دیگر است؛ زیرا همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به کتاب متصل می‌شوند و در اصل هیچ فرهنگ و علمی نیست که از کتاب ارتزاق نکرده باشد.

صالحی یادآور شد: امروز ما می‌خواهیم نمایشگاه کتاب را افتتاح کنیم. این نمایشگاه کتاب نمایشگاه همه ملت است و کتاب در معنایی دیگر مبدأ خیزش‌ها و بعثت‌های تمدنی به شمار می‌آید، همچنین همه اتفاق‌های ملی با کتاب آغاز می‌شود و تمدن‌ها و بعثت‌ها نیز ریشه در کتاب دارد.

وی افزود: بعثت پیامبر اکرم(ص) نیز با کتاب آغاز شد و به طور کلی بعثت بشری با کتاب آغاز شد و از این رو می‌توان گفت که کتاب حلقه اتصال ملت و تمدن به شمار می‌آید،

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب بسامد فرهنگ و تمدن ایران است، تصریح کرد: دنیا ایران را با مثنوی، دیوان شمس، حافظ  و ... می‌شناسد، البته سایر ملت‌ها نیز با کتاب‌های آنها شناخته می‌شوند. کتاب سرمایه ماندگار یک ملت به شمار می‌آید و در واقع نفت و سایر منابع تمام می‌شود و تنها چیزی که ماندگار است کتاب خواهد بود؛ پس کتاب حلقه دائمی تمدن فرهنگی جامعه‌ است.

صالحی بیان کرد: در دوران بعد از انقلاب اتفاقاتی خوبی درباره کتاب رخ داده است و شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده ایم، در طول عمر 40ساله انقلاب در حدود یک میلیون و 23هزار عنوان کتاب در کشور ما چاپ شده است که از این میان 68هزار عنوان چاپ اول بوده است. همچنین از یک میلیون و 230 هزار عنوان کتاب، 960 هزار کتاب، تألیفی و 270 هزار کتاب ترجمه بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در طول این 40سال ایران جریان پرشتاب تولید فرهنگی را طی کرده است که به خصوص در زمینه شعر و رمان زبانزد بوده است. از سوی دیگر، تنوع موضوعی در این سال‌ها بیش از گذشته شده و بیشترین رقم تولیدی در حوزه شعر، داستان و نمایشنامه بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در این 40 سال 256هزار عنوان کتاب چاپ اول داشتیم که 145 هزار عنوان آن مربوط به حوزه ادبیات است و این نشان دهنده آن است که ایران کشور شعر، داستان و قصه است، امروز مردم با شعر زنده‌اند و با داستان زندگی خود را به دیگران منتقل می‌کنند. البته در حوزه کودک و نوجوان نیز ظرفیت بسیاری در حوزه نثر داشته‌ایم و 175هزار عنوان در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده است.

صالحی با اشاره به بخش خصوصی در نشر خاطرنشان کرد: در طول بعد از انقلاب خصوصی نشر فعال و فعال‌تر شده است. ناشران خصوصی در طول این چهل سال  300 کتاب چاپ کردند که این امر نشان می‌دهد که جریان نشر در ایران پرتکاپو است و می‌توان گفت که جریان نشر ایران رو به فعالیت و تکامل است.

وی ابراز کرد: یکی از مشکلات ما سرانه پایین کتابخوانی است و این موضوع هم تنها برعهده یک نفر یا وزارت ارشاد نیست بلکه باید دولت و ملت به همراه حاکمیت برای ارتقاء سرانه مطالعه تلاش کنند، از این رو اگر به سراغ این موضوع نرویم مخاطرات جدی در پیش رو خواهیم داشت، بنابراین به عزم جدی در رسانه، حاکمیت و ملت یک نیاز است و اگر امروز ما بحران آب را درک می‌کنیم بحران کتاب نخواندن را هم باید درک کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت اقتصادی نشر هم اظهار کرد: در بخش خصوصی وضعیت نشر مایه مباهات است، البته اینکه رانت دولتی در آن کم می‌شود مایه خوشحالی است اما به هرحال باید نشر خصوصی را جدی گرفت، ما باید اشتغال در عرصه فرهنگ و کتاب را جدی بگیریم و همانگونه که بحث اشتغال در بخش اقتصادی یک ضرورت است در بخش فرهگی نیز همین اشتغال مطرح  است.

صالحی با اشاره به اینکه نباید فضای تولید فرهنگ را دست کم بگیریم، افزود: اگر فضای اشتغال در کارخانه‌ها معیشتی است، فضای اشتغال در عرصه فرهنگ عاشقانه است و نباید آن را دست کم بگیریم.

وی درباره امنیت حوزه نشر هم توضیح داد: نشر باید در حوزه اندیشه، توزیع و عرضه کتاب آزاد باشد، متأسفانه ما در این باره دچار اختلالاتی هستیم و از این رو باید به اندازه سهم خود از این امر محافظت کنیم و در واقع نباید بگذاریم که جریان انسدادگرایی، آزادی و امنیت را در حوزه نشر محدود کند و به چیزهایی که می‌خواهد برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: ما بعد از امنیت آزادی اندیشه به امنیت عرضه هم نیاز مبرم داریمو در واقع قاچاق کتاب از قاچاق بنزین و ارز بدتر است؛ زیرا قاچاق بنزین به بخشی از اقتصاد ضربه می‌زند اما قاچاق کتاب اندیشه را غارت می‌کند و عشق به تألیف و نشر را از بین می‌برد، بنابراین باید امنیت اقتصادی در حوزه نشر جدی گرفته شود./۸۱۶/پ ۲۰۲/ش

 

ارسال نظرات