۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۵۶۳۱۳۵
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی:

مبنای اصلی تأسیس رسانه‌ها، فعالیت‌های فرهنگی است

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که مبنای اصلی تأسیس رسانه‌ها، فعالیت‌های فرهنگی است، تصریح کرد: ممکن است فعالیت رسانه‌ای بر اساس مسائل فرهنگی مطلوب، دینی و ارزشی باشد و ممکن است فعالیت رسانه‌ای بر اساس ترویج فرهنگ نامطلوب، ابتذال و فساد باشد.
حجت الاسلام رفعتی نشست خبری سخنگوی حوزه های علمیه  حجت الاسلام رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، استاد حوزه علمیه قم، امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، پس از بیان مکروهات و محرمات پیامرسانه، به بررسی مستحبات پیامرسانه پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که در فرهنگ دینی ما مستحبات بیش از واجبات و مکروهات بیش از محرمات است، اظهار داشت: اعمال مستحبی امور عبادی و توصلی را شامل میشود، از این رو عناوین مستحبات در شرع مقدس اسلام، بیش از دیگر احکام خمسه است.

وی با اشاره به معنای استحباب، ابراز داشت: استحباب در لغت به معنای دوست داشتن و در اصطلاح فقهی به معنای خاص، به عملی گفته میشود که مطلوب  و محبوب بوده اما به مرز وجوب نرسیده باشد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم افزود: رسانهای که بخواهد در سطح عالی باشد، باید تلاش کند تا در برنامههای خود عناوین مستحبی را در اختیار مخاطبانش قرار دهد، اما باید توجه داشت که اگر رسانهای در پیامهای خود این عملی مطلوب را انجام دهد پاداش خواهد گرفت ولی اگر آن را دنبال نکند، عقابی نخواهد داشت.

وی با بیان این که مبنای اصلی تأسیس رسانهها، فعالیتهای فرهنگی است، تصریح کرد: باید توجه داشت که رسانه در هر حال کارکرد فرهنگی دارد. به همین علت ممکن است فعالیت رسانهای بر اساس مسائل فرهنگی مطلوب، دینی و ارزشی باشد و ممکن است فعالیت رسانهای بر اساس ترویج فرهنگ نامطلوب، ابتذال و فساد باشد./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات