۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۵۶۳۰۸۳
هندوانه دربسته کیلویی چند؛

یادداشت | بلوغ سه گانه

از قدیم گفتند ازدواج، هندوانه دربسته است اما این کلام چقدر صحیح است؟ اتفاقا ازدواج مانند یک هنداونه تکه شده شیرین و خنکی است که زائیده انتخاب صحیح و طبق گزاره های اسلامی است.
اخلاق اجتماعی، جامعه، سبک زندگی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، می گویند پیشی گرفتن و سبقت در کارهای خوب و خیر بسیار خوب است؛ اما در برخی از کارها نه تنها خوب نیست بلکه مورد نفرت است. بعضی کارها که حتی حلال هم هستند، سبقت گرفتن در آن پسندیده نیست.

منفورترین حلال نزد خداوند متعال طلاق است، با هر طلاق عرش خداوند به لرزه در می آید. گرچه می شود طلاق را راه نهایی برای جدایی از یک زندگی ناآرام قلمداد کرد که طرفین هیچگاه نمی توانند بدون این راه حل، مشکلشان را حل کنند؛ اما آیا هر اختلاف نظری لزوما به معنای عدم کفویت و تفاهم قلمداد می شود؟ آیا به هر بهانه ای برای هم نظر نبودن، دلیل قانع کننده ای برای جدا شدن است؟

متاسفانه امروزه شیوه زندگی افراد تغییرات عجیبی کرده است. از آشنایی برای انتخاب همراه زندگی تا ازدواج و فرزند آوری و حتی طلاق!

اصلا برویم سر اصل مطلب، برای تشکیل زندگی چه چیزهایی نیاز است؟‌ اراده؟ یا علاقه؟ یا عشق؟ ‌باید گفت هیچ کدام! تشکیل زندگی به یک سری مهارت های اولیه بسیار مهم به اضافه سه بلوغ احتیاج دارد.

مهارت های انتخاب همسر، راهکارهای خواستگاری و سوالات مهم جلسات آن همراه با شناخت شخصیت طرفین از لحاظ های فرهنگی اجتماعی و مذهبی، مهارت های اولیه انتخاب همسر هم کفو است.

بلوغ جنسی، بلوغ اقتصادی و بلوغ اجتماعی سه بلوغ کلیدی است که با بودن آن می توان گفت دختر و پسر آمادگی اولیه برای شروع یک زندگی را دارا هستند.

بلوغ جنسی که برای همه با شروع تغییرات در بدن هنگام بلوغ شرعی و سنی، اتفاق می افتد و نوعی قوای محرکه برای ازدواج است؛ اما به تنهایی دلیل کاملی برای ازدواج نیست. بلوغ اقتصادی به این معناست که باید فهم و توان و آموزش و خصوصا آزمایش اداره یک زندگی بر محور معیشت را دوطرف زندگی در خانواده خودشان تجربه کرده باشند. البته این حرف مهم را متاسفانه خانواده های کمی به فرزندانشان منتقل می کنند و بیشتر تلاش می شود فرزندان با سختی و مرارت بزرگ نشوند؛ از این رو مسأله مهم و سرنوشت ساز مسئولیت دادن و مسئولیت پذیری به نوجوانان و جوانان کم رنگ است.

بلوغ اجتماعی هم رکن سوم و ارزشمندی است که توان اداره زندگی و تدبیر را در شخصیت افراد رقم می زند. بعضی ها فکر می کنند شرط بلوغ برای ازدواج، صرفا عاشق شدن است اما دریغ از اینکه عاشق شدن الهی، زائیده بلوغ سه گانه است.

از قدیم گفتند ازدواج، هندوانه دربسته است اما این کلام چقدر صحیح است؟ اتفاقا ازدواج مانند یک هنداونه تکه شده شیرین و خنکی است که زائیده انتخاب صحیح و درست طبق گزاره های اسلامی است.

طبق آموزه های اسلام انتخاب همسردارای شرایط خاصی است که این نکته بسیار حائز اهمیت است که چگونگی انتخاب همسر در پسر و دختر متفاوت است. این مساله آنقدر مهم است که روی تربیت فرزندان آینده این زوج احتمالی اثرگذار است.

دیانت،‌ اخلاق و امانت عصاره روایات و تاکیدات ائمه معصومین علیهم السلام برای انتخاب همسر توسط دختران است. هر کدام از این گزاره ها دربردارنده تضمین هایی است که زندگی را در دراز مدت حفظ می کند و سعادتمندی را برای اعضای آن رقم می زند.

تاثیرات محیطی و تاثیرات وراثتی از جمله عوامل حیاتی و بسیار مهم و کلیدی انتخاب همسر توسط پسران است که سهم بسزائی در تربیت نسل دارد. محیط پرورش دهنده دختر که قرار است نقش همسری و مادری را بپذیرد به اضافه نقش مهم رگ و ریشه خانوادگی که در روایات به عرق دساس و خال مشهور است، از اهم مباحث تربیتی نسل خانواده آینده است.

همین عوامل که ظاهرا شاید ساده و معمولی به نظر برسد در طول زندگی زناشوئی کارساز است. به طوری که خانواده هایی که با این گزاره ها تشکیل خانواده داده اند بسیار پایدارتر از خانواده هایی هستند که تحت تاثیر پول و زیبائی صِرف قرار گرفتند.

آمار بالای طلاق سال گذشته نسبت به نرخ ازدواج نگران کننده است و آموزش خانواده ها خصوصا در ایام نوجوانی و جوانی و ورود آنان به فضای ازدواج، وظیفه دولت ها و مسئولان فرهنگی است و صد البته آموزه های دینی همگام با مهارت های جنسی که پیش از ازدواج آموزش داده می شود باید مورد توجه و اهمیت جدی مسئولین قرار بگیرد.

طبق آمار سال گذشته 65درصد طلاق ها در طبقه مرفه اتفاق افتاده است و این بدین معناست که مساله مالی و معیشتی در طلاق حرف اول را نمی زند و عدم مهارت های زندگی در انتخاب صحیح و به جا و عاقلانه و به دور از هیجانات کاذب، رمز ماندگاری ازدواج هاست./۸۲۹/ی۷۰۴/س

حجت الاسلام محمدمهدی مرادی، پژوهشگره حوزه علمیه قم

ارسال نظرات