۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۵۶۲۹۶۸
با ارائه استاد رفعتی صورت گرفت؛

بررسی شیوه های القای پیام رسانه به مخاطبان

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی گفت: پیام‌رسانه به سه صورت ممکن است به مخاطبان القاء شود. نخست آن که خودِ پیام فعل مکروه یا محرمی باشد، دوم پیامی که با تشویق مخاطبان، زمینه انجام مکروهات یا محرمات را به وجود آورد، سوم پیامی که با آموزش زمینه انجام مکروهات یا محرمات را فراهم کند.
حجت الاسلام رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، استاد حوزه علمیه قم امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، بیان داشت: کیفیت و چگونگی القاء پیام مکروه، حرام و مستحب رسانه یکی از مباحث مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی اظهار داشت: در جلسات گذشته بیان شد که پیام مکروه یا به صورت دلالت مطابقی(اصل پیام) مکروه است، یا به صورت دلالت تضمنی(پیام مقارن با مکروه) مکروه است و یا آن که پیام رسانه به دلالت التزامی(پیامد منفی) مکروه خواهد بود.

وی ابراز داشت: پیامرسانه به سه صورت ممکن است به مخاطبان القاء شود. نخست آن که خودِ پیام فعل مکروه یا محرمی باشد، دوم پیامی که با تشویق مخاطبان، زمینه انجام مکروهات یا محرمات را به وجود آورد، سوم پیامی که با آموزش زمینه انجام مکروهات یا محرمات را فراهم کند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با بیان این که تفاوتهایی میان سه قم از اقسام القاء کردن پیام حرام یا مکروه به مخاطب وجود دارد، تصریح کرد: در قسم دوم از اقسام القاء کردن عمل مکروه یا محرم، نحوه القاء پیام به مخاطب بر اساس تشویق است. یعنی خودِ آن عمل مکروه یا حرام انجام نمیشود، منتهی انگیزهای برای تشویق مخاطب برای انجام عمل حرام یا مکروه ایجاد میشود.

وی افزود: در قسم سوم از اقسام القاء کردن پیام به مخاطب، نحوه القاء پیام به وسیله آموزش است. یعنی اصل پیام محرم یا مکروه نیست و تشویق به انجام کار حرام یا مکروه در این قسم ملاک نیست، بلکه آن پیام صرفاً جنبه آموزشی دارد که آن آموزش ممکن است در آینده زمینهای برای تحقق فعل حرام یا مکروه در جامعه باشد. در این قسم ممکن است به همراه آموزش، تشویق نیز صورت بگیرد.

رییس شبکه جهانی ولایت با تأکید بر این که بسیاری از اعمال مکروه،حرام و مستحب دارای مراتبی است، عنوان کرد: ممکن است کراهت عملی کم باشد و کراهت عملی زیاد باشد و ممکن است مستحبی مؤکد باشد یا مؤکد نباشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراین در مکروهات، محرمات و مستحبات باید به مراتب مختلفی که در این اقسام بیان شده است، توجه بسیاری شود./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات