۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۵۶۲۶۲۶
آیت الله جوادی آملی:

عدل کلید همه مبانی اداره حکومت اسلامی است

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این که عمل به مبانی اسلامی بسیاری از مشکلات را حل می کند، گفت: امروزه آمار طلاق به این علت بالا رفته است که زوجین از یکدیگر توقع نابه جا دارند و هیچکدام بر اساس مبانی اسلامی عمل نمی کنند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق خود که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، به تفسیر سی امین جمله حکیمانه نهج البلاغه پرداخت و گفت: در این جمله از امیرمؤمنان(ع) سؤال می شود که «ایمان چیست که خداوند در قرآن به آن فراخوانده است»؛ حضرت(ع) در پاسخ فرمودند «ایمان 4 ستون دارد که عبارتند از صبر، یقین، عدل و جهاد» و سپس هر کدام را تفسیر کردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بر اساس فرموده امیرمؤمنان(ع) «عدل» 4 شعبه دارد، اظهار داشت: ایشان عدل را «فهم غواصانه» از دین معرفی کردند، یعنی اگر کسی توانایی فهم عمیق در دین را داشته باشد و بتواند در دریای عدل غواصی کند، ایمانش نیز قوی تر خواهد بود.

وی افزود: عدل در فقه اصغر به معنای «انجام واجبات و دوری از محرمات» معنا شده است، اما در فقه اکبر به معنای فهم عمیق، گذر از نهر و رسیدن به بحر عدل، رهایی از تردید و رهایی از تقلید معرفی شده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم سخن لغو به میان نیاورده است، عنوان کرد: اینکه خداوند از یک سو به ما می فهماند که نماز ستون دین است، اگر به ما امربه خواندن نماز کند، کار بیهوده ای است، برای همین امر به اقامه نماز کرده است تا بدانیم که ستون دین نیاز به اقامه دارد و با خواندن آن نمی توان کار به جایی برد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه عدل، کلید همه مبانی اداره حکومت اسلامی است، خاطرنشان کرد: جامعه با مواد حقوقی اداره می شود و مواد حقوقی را نیز از مبانی می گیرند و این در حالی است که کلید همه مبانی اسلامی عدل است.

وی با اشاره به اینکه عدل به معنای هر چیزی را در سر جای خود گذاشتن است، ابراز داشت: یکی از فرق های اساسی ما و غرب این است که آن ها می گویند عدل یعنی اینکه خودمان تصمیم بگیریم چه چیزی را در چه جایی قرار دهیم، اما ما قائل هستیم که خداوند که آفریننده همه چیز است باید این تصمیم را بگیرد؛ این تفکر غربی ها همان تفکر فرعون در عصر حضرت موسی(ع) است.

حضرت آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: فرق اساسی مؤمن و غیر مؤمن همین است که غیر مؤمنان مبانی شان از هم گسیخته است، اما مبانی مؤمنان کاملاً منسجم است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که عمل به مبانی اسلامی بسیاری از مشکلات را حل می کند، بیان کرد: امروزه آمار طلاق که غده ای بدخیم است، به این علت بالا رفته است که زوجین از یکدیگر توقع نابه جا دارند و هیچکدام بر اساس مبانی اسلامی عمل نمی کنند.

وی ادامه داد: در روایت داریم که «هیچ خانه ای با طلاق ویران نشده که این بافت فرسوده را بتوان ساخت»؛ طلاق امری نیست که با اجرای آن طرفین آسوده خاطر شوند، بلکه افسردگی ها و دیگر آسیب های اجتماعی را به همراه دارد و مرد و زن به انواع آن ها مبتلا می شوند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان یادآور شد: اگر کسی به عدل برسد، حلم و بردباری اش ثابت خواهد بود و در مواجهه با سختی ها هیچگاه صبر و تحمل شان را از دست نخواهد داد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات